Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z jízdy se zařízením Common Rail dýchá pokrok

  11:27aktualizováno  11:27
- Nová krev v kategorii vznětových motorů se jmenuje Common Rail, a jak ukázaly první testovací jízdy s Mercedesem C 220 CDI, mohou se řidiči těšit na dobu, až tato technika pronikne do dieselů všech tříd. Dojmy z týdenního jezdění s Common Railem v Mercedesu třídy C lze shrnout takto: oproti běžným dieselům a turbodieselům jsou nové motory tišší, ztratily "tvrdý chod", i spotřeba poklesla. S limuzínou střední třídy, kam "céčko" patří, lze tak jezdit se spotřebou od pěti do osmi litrů nafty na sto kilometrů.
Vše začíná již se startováním studeného motoru. Kdo čeká pro diesely typické roztřesení kabiny, zažívá první překvapení. Motor po několikavteřinovém žhavení naskočí s klidem, který se sice prozatím nevyrovnal benzinovým motorům, ale nízký hluk dokazuje, že je na dobré cestě se jim jednou vyrovnat. Velkou zásluhu na nízkém hluku má pilotní vstřikování. K němu dochází pár zlomků vteřiny před hlavním vstřikem nafty do spalovacího prostoru a jeho účelem je jeho předehřátí. Pozvolnější stoupání teploty v motoru s Common Railem zabraňuje vibracím a hlasitým projevům známým u běžných naftových motorů.
Sama jízda s Mercedesem je i přes váhu vozu dostatečně pružná, což podporují i následující údaje. Motor se zdvihovým objemem 2200 cm3 dává autu výkon 92 kilowattů (125 koní) a točivý moment se zastavil na rovných 300 Newtonmetrech. Ve srovnání se svým předchůdcem bez systému Common Rail narostl výkon o jedenatřicet procent a točivý moment dokonce o rovných sto procent. Spotřeba přitom poklesla o patnáct procent. Testovací jízdy ukázaly, že při dlouhých výletech po okresních silnicích spořádá Mercedes něco málo přes pět litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici si řekl v průměru o necelých sedm a ve městě konzumoval osm litrů nafty na sto kilometrů.
Neméně zajímavé bylo přímé porovnání s jedním z lídrů mezi diesely - motorem 1,9 TDI z koncernu Volkswagen. Poslechové srovnání obou vedle sebe nastartovaných motorů potvrdilo o poznání nižší hlučnost Mercedesu. Při přímém srovnání však překvapilo, že Volkswagen Passat 1,9 TDI s výkonem 81 kilowattů (110 koní) v pružnosti za Mercedesem nezaostával, spíše naopak.
Firma Volkswagen i nadále systém Common Rail obchází a pro své turbosieselové motory připravila jiné vylepšení. Na rozdíl od Common Railu, kde je v potrubí nad písty udržováno palivo pod vysokým tlakem pro všechny válce, připravují vysoký tlak čtyři vstřikovací jednotky odděleně pro každý válec. Nechybí ani pilotní vstřik, který by měl snížit motorový hluk, a výsledkem je zvýšení výkonu z 81 na 85 kilowattů a nárůst točivého momentu z 235 na 285 Newtonmetrů.
Čas ukáže, který z obou systémů bude mít navrch. Co nevidět však obě techniky začnou pronikat i do vozů nižších kategorií. Mercedes už i v tuzemsku začíná prodávat modely třídy A s motorem 170 CDI, brzy se objeví Peugeot 206 s motorem HDI na stejném principu a "komonrejlový" Fiat Bravo. Motor na stejném principu nechybí ani v nabídce Alfy Romeo 156 a automobilky BMW. V koncernu Volkswagen se nový systém pravděpodobně také rychle rozšíří, pak by neměl minout ani Octavii.

"Společné potrubí" pro všechny válce udržuje palivo pod vysokým tlakem.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.