Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z obětí zlodějů se motoristé proměnili v delikventy

aktualizováno 
Příběh první: Byla temna noc, na parkovišti před domem stálo v řadě jiných zánovní auto Jeho majitel v klidu spal, zatímco zkušený zloděj hravě překonal zámek a usadil se za volantem.
Příběh první: Byla temna noc, na parkovišti před domem stálo v řadě jiných zánovní auto Jeho majitel v klidu spal, zatímco zkušený zloděj hravě překonal zámek a usadil se za volantem. Zbývalo už jen s vítězoslavným úsměvem nastartovat... A když k tomu učinil poslední krok, pocítil strašlivou bolest. To mu zadnicí projel velký hřebík, který zastavil, až když byl deset centimetrů hluboko. Policie už jen pomohla naložit chyceného pobertu do sanitky.

Příběh druhý: Ještě nebyl plnoletý. Snad z toho auta chtěl "jen" rádio, možná si chtěl v praxi zkusit to, o čem mu v hospodě vyprávěli starší kamarádi. Jisté je, že měl hned napoprvé smůlu. Když totiž dosedl do vozu, za kůži ho doslova přišpendlilo k sedadlu několik rybářských háčků. Ostrá bolest nedovolila zlodějskému elévovi pohyb, takže jen potupně čekal, až přijede lékař a policie.

---

Byť někdo možná bude popsané tipovat na scény z akčního filmu, jde ve skutečnosti o stále, častější výjevy z tuzemských parkovišť. Policie je mnohdy proti zlodějům aut bezbranná a dostupná zabezpečení vozidel mají nenechavci obvykle přečtená, takže motoristé poslední dobou víc a víc berou spravedlnost do svých rukou. Tím, že do aut instalují důmyslná zařízení, která mají zloděje odradit od krádeže nebo rovnou znehybnit a zadržet. Často však řidiči netuší, že se tak z obětí trestných činů sami stávají pachateli deliktů. Třeba právě v obou zmíněných případech čelí majitelé automobilů trestnímu stíhání za ublížení na zdraví. Pražský právník František Machálek v dané souvislosti upozorňuje, že obrana musí být vždy přiměřená. "Útok na majetek není totéž co útok na osobu. Nelze jen kvůli ochraně věci ublížit člověku," vysvětluje František Machálek. Doplňuje, že soud nyní bude zkoumat, do jaké míry jsou oba popsané vynálezy nebezpečné a jak dlouho se zloději ze svých zranění léčili. Petr Dařbuján, který se specializoval na zabezpečení automobilů při studiu na pražské elektrotechnice, však míní, že lidé mají právo zabezpečit svůj majetek všemi dostupnými prostředky. "Zloděj nemá v cizím autě co pohledávat. Když už do něj vnikne, tak musí očekávat protiopatření. Riziko je jenom jeho problém," stojí na svém Petr Dařbuján, a zřejmě tak vyjadřuje většinový názor společnosti. Soud však rozhodne nikoli podle názoru většiny, ale podle zákona. Verdikt tak může být paradoxní: v obou případech hrozí opatrným automobilistům vyšší tresty než zlodějům. Ti mohou putovat za mříže maximálně na dva roky a polehčující okolností jim bude nízký věk. Naopak trestní sazba, která hrozí oběma kutilům, se pohybuje mezi dvěma a osmi roky vězení, přičemž nízký věk zlodějů jim může přitížit.

***
Je lepší nechat si automobil ukrást? Nebo se s kolegy-motoristy rozdělíte o méně rizikové netradiční způsoby zabezpečení vozidel? Pokud máte podobnou zkušenost nebo znáte zajímavý trik k zabezpečení vozidla, pište na adresu MF DNES, redakce Auto moto, Na Příkopě 31. 111 21 Praha t, faxujte na číslo 02/2206 2337 nebo mailujte na adresu: automoto@mafra.cz.
Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.