Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z třicet let starého moskviče je teď na Kubě zlatý důl

  12:18aktualizováno  12:18
Poté, co kubánský režim uvolnil trh s automobily, získaly všechny ojeté vozy, které se dostaly na Kubu, na hodnotě. Konečně se můžou legálně prodat. A co víc, koupě nových je stále prakticky nemožná. No neprodejte to (staré auto)!

Kubánské automobily | foto: baroska.rajce.net

Těžko se tomu může turista na Kubě vyhnout – část jeho fotografií z dovolené zachytí auta, na která by doma narazil jen při listování historickými magazíny. Plymouthy, buicky, chevrolety z 50. let, ale i o něco mladší skvosty z produkce Sovětského svazu a jeho satelitů, jako jsou moskviče, žigulíky či třeba československé tatry – to vše lze na Kubě zahlédnout ne při závodech veteránů, ale v běžném provozu, nejlépe v kulise oprýskaných koloniálních domů v Havaně.

Pro Kubánce však i vlastnictví těchto "vykopávek" mělo jeden velký háček – byly legálně neprodejné. Prodávány mohly být pouze vozy starší než kubánská komunistická revoluce neboli pořízené před rokem 1959. Americká auta ze 40. a 50. let, jinde odklizená do šrotu či do muzeí, jsou pro Kubánce skoro členové rodiny.

Stejně jako to bylo i s novějšími vozy už z komunistické éry, u nich však přízvisko "členové rodiny" platilo absolutně – těch se legálně zbavit nemohli. Až teď. A těžit z toho mohou kupodivu i Kubánci, kteří se chtějí legálně vystěhovat. Těm byl dosud majetek zabaven, teď už můžou před emigrací svoje auto prodat.

Od počátku října, kdy se trh s auty uvolnil, už podle včerejší zprávy agentury AFP vyměnilo majitele na 3 310 vozidel. Obchodování přitom zatím brzdí řada problémů. Už dříve totiž docházelo k ilegálním transakcím, při nichž si lidé vzájemně prodali auto, ale to muselo být stále vedené na původního vlastníka. Nyní dávají úředníci tyto zmatky do pořádku. Podle deníku Granma bylo vydáno 14 640 potvrzení o vlastnictví automobilů.

A za kolik je lze prodat? Americký list New York Times zveřejnil příběh Erika Gonzáleze, který v posledních letech dal spoustu peněz do svého třicet let starého moskviče, který zdědil v roce 2000, aby ho udržel v pojízdném stavu (i když
na benzin měl González jen málokdy).

Sraz moskvičů ve Štramberku

"To auto mě vlastně pořád jen vysávalo," svěřil se listu González. "Ale teď je to konečně majetek, který můžu prodat, a něco s těmi penězi udělat," dodal.

Už svůj vůz nabídl do prodeje. Čeká, že by mu mohl přinést v přepočtu zhruba 5 500 dolarů. Pro číšníka, který si měsíčně vydělává zhruba patnáct dolarů, je to obrovská částka.

Fakt, že i staré vozy lze prodat za poněkud šílené ceny, je způsoben tím, že trh s automobily nebyl zdaleka uvolněn celý. Pokud jde o koupi nových vozů, tak ty si smějí koupit pouze Kubánci, kteří si prokazatelně vydělávají v zahraniční měně. Mezi ně patří například někteří lékaři či umělci. Normální občané zatím nemají šanci.

Ale jak dlouho tenhle nenormální stav ještě potrvá? Tahle otázka je pro vlastníky starých aut palčivá. "Dokud vláda neumožní kupovat auta bez omezení, budou jejich ceny přemrštěné," připustil González. "Je to nafouklá bublina, které
musím využít hned. To auto prodám co nejdřív," dodal.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.