Za chyby u pumpy se někdy platí draze

  • 1
Do moderního motoru není radno tankovat nekvalitní palivo, pokud jeho vlastník chce, aby mu dobře sloužilo. "Největším rizikem u zážehových motorů je, pokud se do nádrže soustavně tankuje benzin s příměsí třeba jen několika procent nafty, což je směs, s níž se stále lze u některých prodejců setkat," říká Ivo Krajíček, vedoucí zkušební technik motorové zkušebny Ústavu paliv a maziv.

V této zkušebně se prověřují i nově zkonstruované motory pro mladoboleslavskou automobilku. Podle Krajíčka může k poškození motoru v takovém případě dojít již po dvaceti tisících kilometrů. "Nafta" totiž postupně naředí olejovou náplň motoru, čímž se následně sníží olejový film na stěnách válců, tím se opotřebovávají pístní kroužky, motor začne takzvaně žrát olej, to má zase za následek zničený katalyzátor a tak dále..." vysvětluje Krajíček. Oprava pak může stát i desítky tisíc korun. Mechanici kolínského servisu Auto-Bohemia se sice dosud s takto postiženým benzinovým vozem nesetkali, ale zase vědí o mnoha případech problémů s dieselovými vozy, do kterých majitel lil nekvalitní naftu.

"Měli jsme tady octavii, u které jsme kvůli tomu museli dokonce dvakrát měnit čerpadlo," vzpomíná mistr Josef Nešpor. Časté jsou také případy, kdy musí oživovat dieselové vozy, do nichž řidiči omylem načerpají benzin. Sice se obvykle kromě filtru v motoru nic nepoškodí, ale auto hned přestane jet a musíme si pro ně dojet, dotáhnout do dílny a pracovat na něm. Takovýto omyl obvykle přijde majitele kromě nového paliva na dvě a půl tisícovky korun.