Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za dvacet let se prý na silnicích bude dýchat volněji

Ještě více aut v osobním vlastnictví v příštích dvacet letech na jedné straně, menší dopravní zatížení na druhé.
Ještě více aut v osobním vlastnictví v příštích dvacet letech na jedné straně, menší dopravní zatížení na druhé. To předpokládá odborná studie společnosti Deutsche Shell, podle které bude vývoj automobilismu spět právě tímto směrem. Dokonce ve svých odhadech počítá s nižšími emisemi díky vyšší vyspělosti motorů. Shell věří, že si auto budou ve větší míře dopřávat hlavně ženy a starší občané. Nejsou odhady firmy příliš odvážné?

Deutsche Shell si tak trochu ve své studii protiřečí. Říká, že počet osobních vozů v Německu významně vzroste, ovšem po dvou dekádách prý auta ročně najedou méně kilometrů než dnes. Studie vychází z faktu, že v 60. letech v Německu motorista autem jezdil více než 16 000 kilometrů ročně, ovšem v posledních letech najede za rok o tři a půl tisíce kilometrů méně a trend poklesu by měl pokračovat. Dále ubude dlouhých služebních cest, užívání vozů ve volném čase se naopak zvýší. Také proto bychom měli dýchat v roce 2020 méně škodlivých zplodin z aut, na čemž se budou podílet hybridní pohony a vyspělé spalovací motory s velmi nízkou spotřebou i emisemi. Pieter Berkhout, šéf společnosti Deutsche Shell, nastíněný vývoj vysvětluje "diferencovaným pohledem na individuální mobilitu". Vychází z několika scénářů hospodářského vývoje země, ve kterých se mimo jiné počítá i s klesajícím počtem obyvatel. To by však znamenalo, že méně lidí si pořídí větší počet aut. Více členů rodiny by tedy mělo vlastní vůz a součástí aktivního stáří by byl park vícero vozidel, z nichž každé by mělo být určeno k jinému účelu. Menšímu počtu individuálně najetých kilometrů prý přispěje zejména vyšší motorizace žen a starších občanů. Obě skupiny však paradoxně svá auta využívají mnohem méně než ostatní řidiči, takže "vyšší motorizace" v tomto smyslu vyznívá podivně. I když na jednu stranu populace pomalu ubývá, na druhou stále stoupá počet lidí v důchodovém věku. To by si mohli výrobci mnout ruce, protože podle německých prognostiků budou důchodci nakupovat více aut. Že by si je však pořizovali proto, aby je nechali zaparkované před domem?

Představy a skutečnost

Pro střízlivější náhled do budoucna, než má německá firma, by mohl posloužit současný příklad průměrně zajištěné postarší dvojice v Belgii. Manželé Volckaertovi ve věku kolem šedesáti let vlastní šest a půl roku starý Peugeot 306 s motorem 1.8, jehož provoz je ročně přijde celkem na 200 000 belgických franků (100 BF je zhruba 84 Kč). Pokud by chtěli peugeota vyměnit za mladší či nový vůz, museli by tvrdě šetřit. Jako druhé auto do rodiny by si v blízké budoucnosti, aniž by omezili životní standard v jiném ohledu, nemohli dovolit ani malý vůz. "Mám průměrnou penzi, ale jako druhé vozidlo bychom si mohli pořídit akorát tak skútr," říká Roland Volckaert. Přitom nelze předpokládat, že by se náklady na koupi a údržbu automobilu v příštích dvou dekádách nějak dramaticky snížily. Zůstaňme chvilku u Belgie, kde trend navzdory studii Deutsche Shell spěje trochu jiným směrem. Dopravní zácpy a přehlcená parkoviště vedou k motivování lidí auta nekupovat. Seniorům jsou nabízeny výrazné slevy na městskou i meziměstskou dopravu. Po dosažení důchodového věku mají lidé například v Bruselu dopravu autobusem zdarma, slevu mají i na taxislužbu (i když některé slevy platí pouze v pracovních dnech). Železnice zase motivují seniory jednotným tarifem 100 belgických franků, ať už vlakem ujedou jakoukoli vzdálenost. Takže budoucnost automobilismu v kostce a la Shell: jedno malé auto na nákup, větší pohodlné na delší cestování a třetí vůz do lehčího terénu, třeba až starý pán pojede na ryby, to vše při zdravějším ovzduší. Hezká představa, ovšem ve světle nastupující ekonomické recese, kterou vyhrožují světoví ekonomové, jsou takovéto prognózy více než optimistické.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...