Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za dvacet let se prý na silnicích bude dýchat volněji

aktualizováno 
Ještě více aut v osobním vlastnictví v příštích dvacet letech na jedné straně, menší dopravní zatížení na druhé.
Ještě více aut v osobním vlastnictví v příštích dvacet letech na jedné straně, menší dopravní zatížení na druhé. To předpokládá odborná studie společnosti Deutsche Shell, podle které bude vývoj automobilismu spět právě tímto směrem. Dokonce ve svých odhadech počítá s nižšími emisemi díky vyšší vyspělosti motorů. Shell věří, že si auto budou ve větší míře dopřávat hlavně ženy a starší občané. Nejsou odhady firmy příliš odvážné?

Deutsche Shell si tak trochu ve své studii protiřečí. Říká, že počet osobních vozů v Německu významně vzroste, ovšem po dvou dekádách prý auta ročně najedou méně kilometrů než dnes. Studie vychází z faktu, že v 60. letech v Německu motorista autem jezdil více než 16 000 kilometrů ročně, ovšem v posledních letech najede za rok o tři a půl tisíce kilometrů méně a trend poklesu by měl pokračovat. Dále ubude dlouhých služebních cest, užívání vozů ve volném čase se naopak zvýší. Také proto bychom měli dýchat v roce 2020 méně škodlivých zplodin z aut, na čemž se budou podílet hybridní pohony a vyspělé spalovací motory s velmi nízkou spotřebou i emisemi. Pieter Berkhout, šéf společnosti Deutsche Shell, nastíněný vývoj vysvětluje "diferencovaným pohledem na individuální mobilitu". Vychází z několika scénářů hospodářského vývoje země, ve kterých se mimo jiné počítá i s klesajícím počtem obyvatel. To by však znamenalo, že méně lidí si pořídí větší počet aut. Více členů rodiny by tedy mělo vlastní vůz a součástí aktivního stáří by byl park vícero vozidel, z nichž každé by mělo být určeno k jinému účelu. Menšímu počtu individuálně najetých kilometrů prý přispěje zejména vyšší motorizace žen a starších občanů. Obě skupiny však paradoxně svá auta využívají mnohem méně než ostatní řidiči, takže "vyšší motorizace" v tomto smyslu vyznívá podivně. I když na jednu stranu populace pomalu ubývá, na druhou stále stoupá počet lidí v důchodovém věku. To by si mohli výrobci mnout ruce, protože podle německých prognostiků budou důchodci nakupovat více aut. Že by si je však pořizovali proto, aby je nechali zaparkované před domem?

Představy a skutečnost

Pro střízlivější náhled do budoucna, než má německá firma, by mohl posloužit současný příklad průměrně zajištěné postarší dvojice v Belgii. Manželé Volckaertovi ve věku kolem šedesáti let vlastní šest a půl roku starý Peugeot 306 s motorem 1.8, jehož provoz je ročně přijde celkem na 200 000 belgických franků (100 BF je zhruba 84 Kč). Pokud by chtěli peugeota vyměnit za mladší či nový vůz, museli by tvrdě šetřit. Jako druhé auto do rodiny by si v blízké budoucnosti, aniž by omezili životní standard v jiném ohledu, nemohli dovolit ani malý vůz. "Mám průměrnou penzi, ale jako druhé vozidlo bychom si mohli pořídit akorát tak skútr," říká Roland Volckaert. Přitom nelze předpokládat, že by se náklady na koupi a údržbu automobilu v příštích dvou dekádách nějak dramaticky snížily. Zůstaňme chvilku u Belgie, kde trend navzdory studii Deutsche Shell spěje trochu jiným směrem. Dopravní zácpy a přehlcená parkoviště vedou k motivování lidí auta nekupovat. Seniorům jsou nabízeny výrazné slevy na městskou i meziměstskou dopravu. Po dosažení důchodového věku mají lidé například v Bruselu dopravu autobusem zdarma, slevu mají i na taxislužbu (i když některé slevy platí pouze v pracovních dnech). Železnice zase motivují seniory jednotným tarifem 100 belgických franků, ať už vlakem ujedou jakoukoli vzdálenost. Takže budoucnost automobilismu v kostce a la Shell: jedno malé auto na nákup, větší pohodlné na delší cestování a třetí vůz do lehčího terénu, třeba až starý pán pojede na ryby, to vše při zdravějším ovzduší. Hezká představa, ovšem ve světle nastupující ekonomické recese, kterou vyhrožují světoví ekonomové, jsou takovéto prognózy více než optimistické.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.