Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za nedostatek cyklostezek mohou obce

  13:12
Nový silniční zákon udělal pro bezpečnost cyklistů jediné: dětem nařídil nosit přilby. Jenže hlavním důvodem otřesné statistiky (vloni 56 mrtvých, 503 těžce a 2880 lehce zraněných) nejsou chybějící helmy, ale absence cyklistických stezek. „Helmy samozřejmě mohou zabránit mnoha těžkým úrazům, protože šedesát procent všech úrazů na kole se týká hlavy,“ vysvětluje vedoucí oddělení ochrany zdraví ministerstva zdravotnictví Josef Mika. „Zároveň je ovšem nutné vědět, že 28 procent úrazů na bicyklu se stává na neosvětlených silnicích.“ Navíc při mnohých haváriích ani helma nepomůže.

Podle vládního výboru pro bezpečnost silničního provozu BESIP musí mít řidiči tam, kde nejsou cyklostezky, oči doslova na stopkách. „Mnozí cyklisté nejsou dobře vidět, protože si zatím nezvykli nosit pestré nápadné oblečení, barevné přilby, často špatně brzdí a mají oproti motoristům pomalejší reakce,“ znějí úderné věty z oficiálního zpravodaje BESIPu. „Nejezdí úplně rovně, na mokré dlažbě nebo na kolejích mohou náhle upadnout.“ A to se ještě nemluví o tom, že mnohá kola nejsou vybavena odrazkami, blikačkami a světly. 

„Mediálně se obhajuje stavba dálnice, ale nikde jsem neviděl propagaci cyklistické dopravy,“ říká předseda organizace Oživení – Bohemian Greenways, která buduje cyklistické trasy, Petr Štěpánek. „Zatímco metr dálnice přijde na jeden až dva miliony korun,  za stejnou částku lze postavit kilometr luxusní cyklostezky.“

Silnice ovšem staví stát a na stezky dávají peníze obce nebo okresní úřady. Evžen Prediger z odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů upřesňuje, kdo za tristní stav tuzemské cyklistické dopravy může: „Ministerstvo dopravy a spojů zpracovává technické normy. Výstavba stezek je výhradně v režii obcí.“ Trochu skepticky ovšem dodává: „Dodnes není v programu žádné strany na celostátní ani regionální úrovni bezpečnost silničního provozu.“

„Když se zasazuji o to, aby tuzemské stezky odpovídaly standardu v Evropské unii, úředníci mi říkají, že je to plýtvání penězi,“ uvádí liberecký zástupce Euroregionu Nisa Miroslav Těšina. „Nechápou, že je to investice do zdraví.“
„Víme, jak se stezky staví, ale přesvědčit o jejich prospěšnosti musí svá obecní zastupitelstva sami občané,“ dodává jeho kolega z Regionální rozvojové agentury v Mladé Boleslavi Miroslav Králík.

„Desítky tisíc kilometrů cest jsou od kolektivizace v padesátých letech obecních,“ uvádí Petr Štěpánek z Oživení. “Lze je tudíž jednoduše a bez stavebního povolení upravit pro cyklistický provoz.“ Podle jeho zkušeností si ovšem úředníci mnohdy zjednodušují práci a při investiční výstavbě cesty prostě z map vymazávají.
K výstavbě nebo jen pouhému vyznačení cyklostezek musí být v zastupitelstvu politická vůle.

„Například v Praze po obou stranách Vltavy by mohly vést ideální cyklistické stezky,“ domnívá se Evžen Prediger z ministerstva dopravy. „To by ale primátor musel říci, že něco takového nechá udělat.“ Zatím však cyklista, který projíždí Prahu po vyznačených cyklostezkách, buď kličkuje mezi pěšími turisty v nejnavštěvovanějších uličkách Starého Města, bloudí po průmyslových periferiích nebo vymetá výmoly na rozbitých chodnících.

„Kromě toho často chybí směrovky, kam mám vlastně jet, po zvláštních vyznačených pásech na chodnících nebo ulicích není ani památka, a na Smíchově vede stezka dokonce po výpadovce, kde sviští auta rychlostí hodně přes stovku,“ vzpomíná Jan Skoupý na loňský rok, kdy projel v rámci testu pro MF DNES Prahu křížem krážem.

"Na dopravní značení a vyznačování cyklistických pásů, případně částí stezek, v letošním ani minulém roce nezbyla v rozpočtu hlavního města ani koruna," osvětlila důvody Hana Štichová z odboru dopravy pražského Magistrátu.

Podobně špatně jako v Praze dopadly testovací jízdy například i v Brně a v Českých Budějovicích. Naopak města příznivá pro ekologickou dopravu jsou již dlouhou dobu Pardubice nebo Hradec Králové. V posledních dvou letech se k nim řadí i pražská okrajová sídliště, jejichž radní cyklistickou dopravu podporují.

Každý rok se podle Asociace výrobců a dovozců kol v Česku ročně prodává okolo tří set tisíc kol. „Z toho lze odhadnout, že bicyklů je v tuzemsku více než automobilů, ale přitom chybí, kudy by jezdily,“ povzdechl si Petr Štěpánek.

Autor mnoha cyklistických průvodců Petr Ďoubalík, který detailně prozkoumal možnosti cyklistické dopravy ve většině tuzemských regionů, k tomu poznamenává: „Mnohdy jsou peníze na megalomanské projekty jako je spojení Prahy s Vídní nebo Drážďany, ale ty nejsou místním lidem k ničemu.“ Podle Ďoubalíka jim pomůže jen promyšlená a udržovaná síť cyklostezek v jejich městě nebo obci.“ Přesně stejné zkušenosti uvádí i Philip Insall z britské nadace, která již pětadvacet let buduje cyklostezky na ostrovech. „Pro děti je prioritní cesta do školy, pro dospělé na nádraží a vlakem dále do práce.“

Cyklostezky městům chybí

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...