Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za nezaplacení u automatu nemá vůz dostat botičku

aktualizováno 
-
Mnohý motorista vzpomíná, jak mu policie zamkla botičkou auto, když nezaplatil u parkovacího automatu. Dnes už by se mu něco takového stát nemělo. "Botičky nelze od vyjasnění přístupu ministerstev vnitra a dopravy k záležitosti v roce 1998 při postihování dlužníků u parkovacích automatů použít. Ale řidiče městská policie předvolá k jednání, které končí pokutou do pěti set korun," tvrdí Kamil Kotek z pražského magistrátu.

Když motorista blokovou pokutu nezaplatí, začne s ním obec správní řízení, u kterého dostane pokutu zhruba tisícikorunovou. "Opakovaným hříšníkům hrozí pokuta až pět tisíc korun, maximální hranice je třicetitisícová," varuje Libor Šíma z magistrátu hlavního města.

Botičky jen v zákazu

"Řidič, který nezaplatí u parkovacího automatu, porušil vyhlášku obce, za což nemůže dostat botičku. T u však policie smí dát motoristovi, který auto zaparkoval na chodníku, v zákazu stání nebo zastavení či v dalších místech, kde to zakazují pravidla silničního provozu," vysvětluje Michal Dlabola z právní pojišťovny pro motoristy D.A.S. "Pražská městská policie dává botičky i na auta, která stojí v místech označených značkou Parkoviště reservé," říká nekompromisně Kamil K otek. Pod tuto značku v Praze spadají nejen parkovací místa před sídlem mnoha firem, ale také modré parkovací zóny uvnitř města. Právník Dlabola však o oprávněnosti takového jednání není přesvědčen: "I tato modrá zóna, která někomu rezervuje místo k parkování, patří mezi informativní značky. Proto platí, že když ji řidič poruší, nepáchá přestupek. Oprávněné použití botičky tak připadá v úvahu jen tehdy, dokáže-li policie řidiči, že někom u konkrétnímu zabral místo. Odborně se tomu říká, že "ztížil regulaci dopravy". To je jednoduše dokazatelné u míst vyhrazených jednomu vozu nebo pár firemním autům. V pražské modré zóně, kde může parkovat až 6247 vozů najednou, je takové dokazování téměř nemožné," míní Dlabola. "To není správný názor, to by řidiči rovnou mohli ignorovat i takové informativní značky, jako je přechod pro chodce," nesouhlasí Kotek. Případné spory tak mohou v krajních případech skončit až u soudů. Jisté naopak je, že za odstranění botičky řidič zaplatí až tisíc korun. "Záleží na tom, jak dlouho auto místo blokuje," konstatuje pražský městský policista Josef Janoušek. Pokud šofér k zablokovanému auta dorazí pár minut po nasazení botičky, může být pokuta levnější, jen dvousetkorunová.

Odtah je drahý

Horší než botičkové uvěznění pro řidiče je, když policie nechá špatně zaparkované auto odtáhnout. Vůz s plošinou může zavolat pouze Policie České republiky, a to jen tehdy, když je automobil překážkou v provozu. "Odtažení vozidla - to už je docela velký zásah do osobních práv jeho majitele. Proto k takovému řešení lze přistoupit jen v nejkrajnějších případech," vysvětluje Michal Dlabola. Za odtažení auta například v Pardubicích řidič zaplatí 760 korun, dále za každý den parkování auta na záchytném parkovišti přidá padesátikorunu. Samozřejmostí je pokuta v maximální výši tisíc korun. Když si majitel pro odtažené auto přijde, čeká na něj účet. "Pokud nemůže nebo nechce zaplatit na místě, nemůže mu obsluha parkoviště bránit v odjetí. Zabavené auto totiž představuje nesrovnatelně větší hodnotu než několikasetkorunový účet. Obsluha parkoviště si může nanejvýš nechat zástavu v hodnotě přibližně odpovídající účtence. Mělo by jít o součást auta, nabízí se třeba náhradní pneumatika," upřesňuje Dlabola.

Jistotu dá garáž

Nejbezpečnější formou parkování jsou placené garáže, kde za uschovaná vozidla ručí. "Auta jsou pojištěná, navíc máme kamerový systém, který se osvědčil. Za tři roky se u nás neztratil ani jeden vůz. Jednou se zloděj pokusil auto vykrást, jindy řidič poškodil cizí vozidlo. V obou případech kamery vše zaznamenaly a viníci byli odhaleni," říká Daniel Buryš, ředitel ostravského hotelu Imperial, pod kterým parkují stovky vozů. Takové parkování čeká velká budoucnost, několikapatrových veřejných garáží neustále přibývá. "V centru Prahy vzniknou další garáže a díky tomu zrušíme nevyhovující parkovací místa v úzkých ulicích," potvrzuje Kamil Kotek z pražského magistrátu. Parkování v podzemních garážích přitom není dražší než na jiných místech. Většinou se za hodinu stání platí mezi 20 až 40 Kč.

Kde se nesmí zastavit a stát 1)

* na přechodu pro chodce a blíž než 5 metrů před ním
* na křižovatce a 5 metrů před její hranicí a za ní (kromě křižovatky tvaru T naproti vyúsťující silnice)
* u zastávky tramvaje, autobusu nebo trolejbusu
* na železničním přejezdu, v podjezdu či tunelu a 15 metrů před a za nimi
* v místě, kde by vozidlo zakrývalo svislou dopravní značku nebo vodorovnou značku "směrové šipky" nebo "nápisy na silnici" nebo světelné signály
* na vnitřních jízdních pruzích vyznačených na vozovce a na vyhrazených jízdních pruzích
* ne blíže než 5 metrů od začátku a konce podélné souvislé čáry nebo nástupního ostrůvku tam, kde by tak nezůstal volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 metry
* na mostě
* před vjezdem na silnici z místa ležícího mimo silnici (kromě případu, kdy stání nepřekročí dobu tří minut)
* na tramvajovém pásu
* mezi 5. a 19. hodinou tam, kde by nezůstal mezi vozidlem a nejbližší tramvajovou kolejnicí volný jízdní pruh široký nejméně 3,5 metru
* v nepřehledné zatáčce a její těsné blízkosti
* za nepřehledným vrcholem stoupání, na něm a za ním
* stání je zakázáno na vyznačeném okruhu

Poznámka: 1) policie může nasadit botičku nebo vůz odtáhnout
Pramen: Pravidla silničního provozu

Rady k parkování

* Pojištěné je auto v parkovacích garážích.

* Před vjezdem na placené parkoviště je dobré pro jistotu zjistit, zda provozovatel ručí za vůz. Pokud tomu tak není, je lepší parkovat jinde.

*Za nezaplacení parkovného u parkovacích automatů nelze dostat na auto botičku. Pokuta za neplacení je většinou 500 korun. Když řidič odmítá zaplatit, šplhá postih ve správním řízení až k pěti tisícům korun, maximum podle zákona činí 30 tisíc korun.

* Botičku policie může nasadit jen v zákazech stání, zastavení a na vyhrazených parkovištích označených jako reservé. Výše pokuty (200 až 1000 korun) záleží na době, jakou špatně zaparkované auto zůstane s botičkou.

* Odtažení vozu padá v úvahu, jen když špatně zaparkované auto vyloženě vadí ostatním v dopravě. Řidič platí pokutu (až 2000 korun), náklady na odtah (do 1000 korun) a úschovné za vozidlo (do stokoruny za den).
(sid, b uč)

Autor:


Témata: jízdné, Tramvaj


Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.