Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za poruchy může mráz a špatná údržba. Pomůže asistenční služba

aktualizováno 
Zima pořádně prověří stav vozu. Zanedbaná údržba se projeví právě za nízkých teplot. Nefunkční baterie, problémy s řídicí jednotkou motoru či převodovkou nebo zamrzlé dveře jsou nejčastější komplikace, které způsobuje chladné zimní počasí.

Ilustrační snímek | foto: Zuzana Kohoutová, iDNES.cz

Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) právě v zimní sezoně narůstá počet asistenčních zásahů u poruch vozidel.

Co trápí řidiče v zimě

  • vybitá autobaterie
  • problémy s řídicí jednotkou motoru
  • píchlé pneumatiky
  • problémy s převodovkou
  • problémy s dobíjením, nefunkční startér
  • zamrzlá nafta
  • přimrzlé těsnění u dveří

Zimní období s sebou přináší vyšší pravděpodobnost výskytu závady na automobilu, loňskou zimu si situace na silnicích vyžádala podle asistenčních služeb v některých exponovaných dnech až dvojnásobný počet výjezdů oproti průměru. „V zimě 2015 jsme evidovali okolo 60 % poruch a okolo 40 % dopravních nehod. I letos očekáváme podobnou situaci,“ říká Petr Bold, prezident České asociace asistenčních společností. Problematické jsou zejména teplotní výkyvy, sněhové kalamity a jiné rozmary zimního počasí.

Nestartuje? Nejčastěji to je špatná baterie

Příčinou poruchy vozidel je až v polovině případů vybitá autobaterie. Pomyslnému „žebříčku“ poruch v zimě vévodí i problémy s motorem, řídicí jednotkou či převodovkou. Dostatečně potrápit dokáže také zamrzlá nafta v palivovém vedení, tehdy je nutné nepojízdné vozidlo odvézt do servisu a nechat rozmrznout.

Přimrzlé dveře

Častou patálií jsou přimrzlé dveře. Existuje na to účinný lék za pár desítek korun. Na pumpách, v autopotřebách a servisech pořídíte speciální přípravek proti zamrzání. Balený je jako pomáda na rty, jednoduše se s ním těsnění potře a je po problémech.

„Na místě můžeme provádět pouze drobné opravy, navíc odstavené vozidlo nesmí blokovat silnici příliš dlouho a zvyšuje nebezpečí pro posádku. Proto se ve více než 80 % případů volí odtah do servisu, který disponuje patřičným zázemím a případně může řidiči nabídnout i náhradní vůz. Ve zhruba 16 % poruch si vystačíme s technickým vybavením do terénu, jako je mobilní startovací jednotka,“ popisuje Petr Bold.

Kromě toho vyjíždějí mechanici k případům píchlých pneumatik nebo prázdné palivové nádrže. V případě poruchy mohou řidiči využít asistenční služby v rámci svého pojištění, nejjednodušší je pak volat Linku pomoci řidičům 1224, která je přímo spojí se smluvní asistenční společností pojišťovny.

Na co máte nárok

Služby asistenčních služeb nabízejí jak pojišťovny, tak samy automobilky. U nových nebo zánovních aut je tak často jednodušší volat do svého servisu nebo ještě lépe na nepřetržitou linku pomoci své značky. V rámci záruky mobility by měla automobilka poskytnout bezplatně příjezd servisního vozidla na místo poruchy nebo odtah k nejbližšímu autorizovanému servisnímu partnerovi a popřípadě zajistit i další služby pro posádku vozidla jako přenocování v hotelu, náhradní vozidlo či náhradní dopravu.

Například řidiči škodovek jezdící na pravidelné servisní prohlídky mohou v rámci tzv. Doživotní záruky mobility, která není omezena najetými kilometry, využít asistenční službu automobilky. Ta zdarma pomůže přímo na místě nebo odtáhne vůz do autorizovaného servisu. V případě potřeby nabízí zdarma i zapůjčení náhradního vozu, zajištění náhradní dopravy nebo ubytování.

Dnes si motoristé běžně volají asistenci i na výměnu píchlého kola, jednoduše se nechtějí špinit s výměnou. „Služby naší centrály se v Česku vztahují i na nepojízdnost vozidla z důvodu havárie, vyšší moci či vandalismu,“ doplňuje Karel Starý ze Škody Auto. Nárok na asistenci bývá obvykle navázán na záruční lhůty. „Záruka mobility platí pro všechna nová vozidla Opel a platí 5 let od 1. registrace vozidla nebo do nájezdu 150 000 km,“ platí například u Opelu, u ostatních značek to bývá podobné.

„Dodržování předepsaných servisních prohlídek u autorizovaného partnera značek Volkswagen, Audi, SEAT či Volkswagen Užitkové vozy zaručuje trvalou záruku mobility po celou dobu životnosti vozu jak v Česku, tak v zahraničí. Systém funguje tak, že Záruka mobility se pravidelně prodlužuje do další předepsané prohlídky,“ uvádí Martin Šimek z oddělení Péče o zákazníky Porsche Česká republika.

Rozsah asistence se liší podle pojistky, kterou máte uzavřenou. Základní pomoc v podobě nutného odtahu obvykle dostanete už k povinnému ručení, v případě trablů v zahraničí se hodí i pomoc operátora v podobě tlumočení po telefonu. Už proto je dobré mít v telefonu a ve voze zaznamenaná čísla „svých“ asistenčních služeb (značkové, nebo té nasmlouvané pojišťovnou) a odhánět supy (lovce nehod), kteří krouží v exponovaných místech a vystresovaným motoristům v nouzi se snaží vnutit předražené pochybné služby.

Nově v těchto případech mohou pomoci sama auta, která jsou stále chytřejší. Opely, BMW a třeba nově i škodovky na to mají nouzové tlačítko, které vás spojí přímo s operátorem automobilky, ten se v případě, že to vaše auto umí, přímo spojí s vozem, zjistí jeho polohu a vše potřebné. V případě, že kontrolní jednotka airbagu zaznamená větší nehodu, umí se vůz automaticky spojit s tísňovou linkou. Systém zároveň odešle údaje o pozici vozidla, směru jízdy, počtu pasažérů a závažnosti kolize. Takovou funkci budou muset v průběhu letoška dostat všechna nově prodaná auta v Evropě v rámci projektu eCall.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat
Nákup nového auta: prodejci nabízejí plnou nádrž i vyřizování na úřadech

Přestože prodeje nových aut i v Česku stále rostou (loni se jich prodalo přes čtvrt milionu), stále je dost těch, kteří si nikdy nový vůz nekoupí. Jak to...  celý článek

Ilustrační snímek
Půjčení auta na dovolené: cenu šponují doplňkové služby

Chcete na dovolenou autem, ale nejste si jisti, že je váš vůz v takové kondici, aby tisíce kilometrů přežil? Nebo se domlouváte se známými na společné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.