Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za převod staré ojetiny zaplatíme až 10 tisíc navíc

  12:53aktualizováno  12:53
Od Nového roku se začne vybírat nový poplatek za registraci starých aut a ojetin z ciziny. Čím starší auto bude, tím vyšší poplatek při převodu zaplatíme.

Ilustrační foto | foto: Škoda auto

Kdo bude chtít v příštím roce kupovat staré auto, zaplatí státu jakousi ekologickou daň. Ta se vypočítá podle emisních norem Euro 0 až 2, které říkají, kolik auto vypouští škodlivin. Moderní auta, která se vejdou do normy Euro 3 až 5, platit nebudou.

Podle zákona, jehož novela ještě čeká na podpis prezidenta, zaplatí poplatek každý, kdo si v Česku koupí ojeté auto nebo ze zahraničí doveze automobil přibližně do roku výroby 2000.

Ministerstvo životního prostředí však zatím nevydalo přesný pokyn úředníkům, jak auta podle emisních norem rozlišovat. A bohužel to nemá šanci poznat ani majitel. Orientačním kritériem je tak prozatím rok výroby. Novinka nejvíc zasáhne majitele starých škodovek "stodvacítek", favoritů a felicií.

Za "stodvacítky" a další auta vyrobená před rokem 1993 budou jejich noví majitelé platit nejvíc – 10 000 korun. Týká se to však jen první přeregistrace od platnosti novely zákona, tedy zřejmě od ledna. Když si tedy někdo na začátku ledna půjde zaregistrovat Škodu 120, deset tisíc zaplatí. Pokud ji později prodá, další majitel už na úřadě platit nebude.

S poplatkem ve výši 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. O dva tisíce míň zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 2000. V těchto letech byla nejprodávanějším vozem třeba Škoda Felicia.

Daň má zabránit dovozu starých aut ze zahraničí. "Doprava v Česku představuje větší a větší problém z pohledu znečištění ovzduší a my nemáme jiný nástroj, jak dopravu omezit. Nemůžeme lidem nakázat, aby jezdili méně. Toto je nástroj, který by měl vést k tomu, aby se vozový park obnovil a jezdila tu auta, která nevypouští tolik škodlivých zplodin," říká Jarmila Zimmermannová z ministerstva životního prostředí.

"Ročně se doveze více než osmdesát tisíc automobilů starších deseti let. Toto číslo by nyní mohlo výrazně klesnout, protože jejich dovoz se už zkrátka nevyplatí," říká Milan Smutný, tiskový mluvčí autobazarů AAA Auto.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Jak nechat zlikvidovat autovrak? Co s odpadem z domácnosti? Vše důležité se dozvíte ve speciální příloze o novele zákona o odpadech ve středeční MF DNES.

.




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.