Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda auto

Za převod staré ojetiny zaplatíme až 10 tisíc navíc

  • 360
Od Nového roku se začne vybírat nový poplatek za registraci starých aut a ojetin z ciziny. Čím starší auto bude, tím vyšší poplatek při převodu zaplatíme.

Kdo bude chtít v příštím roce kupovat staré auto, zaplatí státu jakousi ekologickou daň. Ta se vypočítá podle emisních norem Euro 0 až 2, které říkají, kolik auto vypouští škodlivin. Moderní auta, která se vejdou do normy Euro 3 až 5, platit nebudou.

Podle zákona, jehož novela ještě čeká na podpis prezidenta, zaplatí poplatek každý, kdo si v Česku koupí ojeté auto nebo ze zahraničí doveze automobil přibližně do roku výroby 2000.

Ministerstvo životního prostředí však zatím nevydalo přesný pokyn úředníkům, jak auta podle emisních norem rozlišovat. A bohužel to nemá šanci poznat ani majitel. Orientačním kritériem je tak prozatím rok výroby. Novinka nejvíc zasáhne majitele starých škodovek "stodvacítek", favoritů a felicií.

Za "stodvacítky" a další auta vyrobená před rokem 1993 budou jejich noví majitelé platit nejvíc – 10 000 korun. Týká se to však jen první přeregistrace od platnosti novely zákona, tedy zřejmě od ledna. Když si tedy někdo na začátku ledna půjde zaregistrovat Škodu 120, deset tisíc zaplatí. Pokud ji později prodá, další majitel už na úřadě platit nebude.

S poplatkem ve výši 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. O dva tisíce míň zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 2000. V těchto letech byla nejprodávanějším vozem třeba Škoda Felicia.

Daň má zabránit dovozu starých aut ze zahraničí. "Doprava v Česku představuje větší a větší problém z pohledu znečištění ovzduší a my nemáme jiný nástroj, jak dopravu omezit. Nemůžeme lidem nakázat, aby jezdili méně. Toto je nástroj, který by měl vést k tomu, aby se vozový park obnovil a jezdila tu auta, která nevypouští tolik škodlivých zplodin," říká Jarmila Zimmermannová z ministerstva životního prostředí.

"Ročně se doveze více než osmdesát tisíc automobilů starších deseti let. Toto číslo by nyní mohlo výrazně klesnout, protože jejich dovoz se už zkrátka nevyplatí," říká Milan Smutný, tiskový mluvčí autobazarů AAA Auto.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Jak nechat zlikvidovat autovrak? Co s odpadem z domácnosti? Vše důležité se dozvíte ve speciální příloze o novele zákona o odpadech ve středeční MF DNES.

.