Za prověřená auta bude firma ručit

Rizika, která plynou z koupě kradeného či jinou nepravostí poznamenaného staršího auta, lze od těchto dnů vyloučit.
Rizika, která plynou z koupě kradeného či jinou nepravostí poznamenaného staršího auta, lze od těchto dnů vyloučit. Pražská společnost Cebia, která před deseti roky začala jako první v Česku prověřovat motorová vozila v tuzemsku i v cizině, totiž ve svých službách pokročila natolik, že na ně může poskytnout stoprocentní záruku. "Pro motoristu to znamená, že finančně nahradíme vůz, pokud mu ho policie v Česku nebo v zahraničí zabaví jako kradený poté, co jsme ho prohlédli a prověřili se závěrem, že odcizený či jinak problematický není," konstatuje ředitel Cebie Martin Pajer. Pražská firma zavádí novinku s tím, že ji do tří měsíců rozšíří z Prahy do 15 nejvýznamnějších míst země. Vychází přitom z technologie a ze zkušeností, které plynou z prověrek stovek tisíc motorových vozidel v uplynulých třech letech v Maďarsku. Při prověrkách vozidel a jejich typických identifikačních znaků se uplatní moderní technika, která je schopna odhalit i nejdůmyslněji maskované podvody. Cebia bude ručit pouze za automobily, které prověrku absolvují bez výhrad. Služba, která pro jeden vůz stojí zhruba od tří a půl do pěti tisíc korun, je tedy zajímavá hlavně pro obchodníky s ojetinami a pro zájemce o starší auta, kteří mohou problematickou nabídku včas odmítnout. Riziko koupě kradeného auta je v tuzemsku značné. "Odborníci odhadují, že v zemi jezdí kolem půl milionu v minulosti odcizených vozidel, která byla prodána nic netušícím motoristům spolu s falešnými doklady nebo s padělanými identifikátory jiných problematických vozů," upřesňuje Martin Pajer. Z jeho údajů lze odvodit, že kradené či jinak problematické je každé jedenácté vozidlo, neboť zdejší registr eviduje celkem pět a půl milionu motorových exemplářů. Zatímco nově odborníci Cebie v Praze a dalších 15 centrech republiky budou motorová vozidla prověřovat osobně a za pomoci techniky, dosud firma pracovala pouze "papírově" - s doklady a hlavně s číselnými údaji, které jí poskytli zájemci o kontrolu auta či motorky. Přesto se dopracovala k varujícím zjištěním: "Prověřili jsme 60 tisíc vozidel a téměř 19 procent z nich jsme nedoporučili ke koupi," říká Martin Pajer. "Buď ta auta měla falešné doklady, nebo byla v cizině evidována jako kradená, další byla odhlášena v zahraničí po totální havárii a řada dalších zůstávala v zahraničí stále evidována, ačkoliv podle dokladů už měla být v Česku."