Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za řevu dvoutaktu

aktualizováno 
Ruce v rukavicích divoce točí volantem.
Ruce v rukavicích divoce točí volantem. Zleva zprava to práská při nárazech blatníků. Motory řvou. Na ploché dráze se závodní speciály přetlačují o pozice. Kamínky obalené blátem sekají piloty po helmách jako střepiny granátů. Až na jeden vpředu jasně vedoucí stroj bojují ostatní na krev.

Rozjížďka končí. Komisaři zapisují pořadí. Auta se rozjíždějí na místa, k technikům. Jezdci vystupují. Z auta s číslem 32 se souká i sedmadvacetiletý Alois Švec. Zapaluje si cigaretu. Zvenčí obhlíží čerstvé šrámy na svém autě... Jede se závod speciálních trabantů. "Začal jsem jezdit v roce 1999. V Poříčí nad Sázavou má moje přítelkyně chatu a tam trabanty jezdily. Nejdřív jsem si z těch závodníků dělal v hospodě legraci. Pak jsem viděl, jak to jezdí, a valil jsem oči: jsou to auta rychlejší než původní sériová, dvakrát silnější, víc řvou. No nádhera..." rozplývá se Alois Švec nad svými začátky. Nejvíc ho na trabantech upoutalo, jak jsou navzájem vyrovnané: "Závody plechových aut jsou nuda. Kdo má peníze, koupí si auto z profirallye a všem to natře. Trabanty jsou si i po super vyladění výkonem hodně hodně podobné," vysvětluje Alois Švec. Tvrdit, že každé auto po projetí cílem zajíždí do boxu ke svému mechanikovi, by bylo hodně odvážné. Skutečnost je taková, že skoro každý pilot je zároveň i mechanikem svého stroje. Alois Švec není výjimkou. Na každý závod ssebou veze nejen skoro celé příbuzenstvo, ale také tolik náhradních dílů, že by se z toho dal postavit další trabant. "Samozřejmě že občas odněkud přitáhnu trabanta, vezmu z něj jen něco a zbytek jde do šrotu. Kolikrát dostanu celé auto třeba jenom za flašku. Spotřebuju jich tak pět až šest. Ale i tak mě to závodění přijde ­ jen v přímých nákladech ­ na 40 tisíc korun za rok. A spoustu vlastní práce," připomíná Alois Švec. Ještě nikdy v životě nedosáhl pilot stroje číslo 32 na stupně vítězů. Pohár Trabantcross jezdí v Česku kolem padesátky lidí. Švec se přímo přátelí tak s patnácti z nich. Na dráze je zase ale všechno bez pardonu. "I když se postrkáme, nemohu říct, že by někomu šlo jen o nějakou agresi. V trabantech všichni závodí, chtějí vyhrávat. U mě je to zatím slabota. Chybějí zkušenosti a taky vyladit motor asi ještě tak úplně ideálně neumím," posteskl si sedmadvacetiletý závodník. Sériovému "bakeliťáku" lze vyladit motor na nějakých 70 koní výkonu. Nicméně postup výkonnosti Aloise Švece patrný je. Podle úspěšnosti dostávají jezdci na sezonu startovní čísla. Čím nižší, tím lepší. Takže zatímco když začínal, dostal na bok 142, rok nato 61 a letos už brázdí škváru sdvaatřicítkou. Běžný divák satelitních programů je už uvyklý podívané na hořící trosky smýkající se po dráze ještě pořád šílenou dvou- stovkou. Co vlastně riskuje závodník v trabantu? "Nebojím se. Máme tříbodové pásy, bezpečnostní vyvařený rám, anatomickou sedačku, síť v oknech. Loni, myslím, že to bylo v Sedlčanech, si snad někdo při nárazu na svodidla zlomil nohu. Jinak nevím, že by se někomu něco stalo. Já sám jsem za dva roky ježdění nebyl třeba ani jednou jedinkrát na boudě," tvrdí Alois Švec, který v civilu pracuje jako řidič nákladního vozu. Alois Švec pochází z Čimelic. Jen pár domů vedle bydlí český motocyklový závodník Jaroslav Huleš. Zatímco Huleš musel na výslovné přání majitele své stáje přestat jezdit doma na krossových motorkách a raději je prodal, aby ho nelákaly, Švec na polňačce podél Hulešova domu jezdí a ladí, trabant kvílí. "Kolikrát Jarda vyleze z baráku, kouká, jak svištím sem a tam, a pak mi říká: Ty vole, tobě to jede jako mně!" chechtá se Alois Švec. Neustálé špičkování mezi úspěšným závodníkem ve světové třídě biků a pilotem Trabantcrossu je v Čimelicích běžné.


Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.