Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto musí být 50 metrů daleko, jinak chodci na silnici hrozí pokuta

  10:30aktualizováno  10:30
Během loňského roku zavinilo dopravní nehodu 1226 chodců. BESIP kampaní 'Děláš to taky' upozorňuje na adrenalinové přecházení a postihy, které za špatné chování hrozí. To totiž od neukázněných chodců kopírují malé děti, které si osvojují pravidla silničního provozu a správného chování na ulici.

Přecházejte cestu správně, učí se od vás malí chodci. Ilustrační foto | foto: Marek Podhora, MAFRA

Přejít cestu, obzvlášť v centru města nebo přes více pruhů, může být adrenalin. Riskantní přecházení občas podstupujeme kvůli úspoře času nebo z vlastní pohodlnosti, protože se nám nechce jít pár metrů k přechodu. Kromě svého života neukáznění chodci ohrožují také svou peněženku, protože za porušení pravidel hrozí pokuta až 2500 korun.

„V roce 2014 zavinilo nehodu 1 226 chodců a při těchto nehodách došlo k 13 úmrtím. Měli bychom se zamyslet nad tím, jak se na ulicích coby chodci vůbec pohybujeme,“ upozornil šéf BESIPu Martin Farář.

Chodec je účastníkem silničního provozu a jako takový má i své povinnosti. Jednou z nich je i povinnost užít k přecházení vozovky přechod pro chodce, který je poblíž. Ne každý chodec se však pravidly řídí a co hůř, ne každý chodec si uvědomuje svou vlastní bezpečnost. „V tomto roce tak ve statistikách dopravní nehodovosti zaznamenáváme zhoršení následků dopravních nehod s účastí chodce a velmi často chodci tragické následky dopravních nehod zaviní sami svým nezodpovědným jednáním,“ dodává ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Co říká zákon:

(1) Je-li blíže než 50 metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou "Přechod pro chodce“, "Podchod nebo nadchod“, musí chodec přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo.

(2) Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali muže vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

(3) Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Nevidomý chodec signalizuje úmysl přejít vozovku mávnutím bílou slepeckou holí ve směru přecházení. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždí-li vozidla s právem přednostní jízdy; nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.

(4) Chodec nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce.

Postih: pokuta ve správním řízení 1500 - 2500 korun, v blokovém řízení do 2000 korun.

Přecházení je celkem obtížný manévr. Kříží se při něm dráha pěšáka s dráhou jedoucího auta. Vzhledem k hmotnosti a rychlosti auta je na straně chodce v případě střetu jednoznačná nevýhoda.

Silnici bychom měli vždy přecházet kolmo, co nejrychleji. Pokud je to možné, tak po vyznačeném přechodu. Navíc chodec nemá absolutní přednost. Řidič musí sice umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec nesmí vstupovat do vozovky „bezprostředně“ před jedoucí auto.

Příliš dlouhý dojezd

Auto, které ve městě dodržuje rychlost a jede předepsaných 50 kilometrů v hodině, ujede za sekundu 14 metrů. Řidič nereaguje okamžitě, proto je potřeba počítat s tím, že na zastavení potřebuje asi 30 metrů. Pokud jede mimo obec předepsaných 90 kilometrů v hodině a silnice je suchá, zastaví po 70 metrech. Na mokru je brzdná dráha zhruba dvojnásobná, na sněhu pětinásobná a na ledu desetinásobná. Chodec tedy nesmí vstoupit do cesty autu, pokud je od něj vzdáleno méně než 50 metrů v obci a 100 metrů mimo obec.

Buďte vidět

Při nehodách loni zemřelo celkem 112 chodců. Z nich 65 v noci, tedy při špatné viditelnosti. Nezapomínejte na to, že je potřeba mít na sobě pestré oblečení, aby vás všichni dobře viděli a v noci pak vše doplňte reflexními prvky. Těmi vybavte i děti, na aktovkách jsou samozřejmostí, měly by je však mít i na bundách a především na kalhotách - tedy na částech těla, které se pohybují. Reflexní prvky budou pro chodce povinné, čtěte zde.

Martin Farář z BESIPu dodává, že příklady táhnou. Bohužel i ty špatné: „Při přecházení je pro děti podstatný správný příklad rodičů. Musíme si uvědomit, že děti nesledují pouze své rodiče, ale i kamarády a ostatní dospělé. Můžou se proto i proti snaze rodičů nechat strhnout ostatními a naučit se zlozvyk, který se velmi těžko odnaučí.“





BMW Řada 5 523i, 140kW, ČR
BMW Řada 5 523i, 140kW, ČR

r.v. 2007, naj. 249 940 km, benzín
229 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.