Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto musí být 50 metrů daleko, jinak chodci na silnici hrozí pokuta

  10:30aktualizováno  10:30
Během loňského roku zavinilo dopravní nehodu 1226 chodců. BESIP kampaní 'Děláš to taky' upozorňuje na adrenalinové přecházení a postihy, které za špatné chování hrozí. To totiž od neukázněných chodců kopírují malé děti, které si osvojují pravidla silničního provozu a správného chování na ulici.

Přecházejte cestu správně, učí se od vás malí chodci. Ilustrační foto | foto: Marek Podhora, MAFRA

Přejít cestu, obzvlášť v centru města nebo přes více pruhů, může být adrenalin. Riskantní přecházení občas podstupujeme kvůli úspoře času nebo z vlastní pohodlnosti, protože se nám nechce jít pár metrů k přechodu. Kromě svého života neukáznění chodci ohrožují také svou peněženku, protože za porušení pravidel hrozí pokuta až 2500 korun.

„V roce 2014 zavinilo nehodu 1 226 chodců a při těchto nehodách došlo k 13 úmrtím. Měli bychom se zamyslet nad tím, jak se na ulicích coby chodci vůbec pohybujeme,“ upozornil šéf BESIPu Martin Farář.

Chodec je účastníkem silničního provozu a jako takový má i své povinnosti. Jednou z nich je i povinnost užít k přecházení vozovky přechod pro chodce, který je poblíž. Ne každý chodec se však pravidly řídí a co hůř, ne každý chodec si uvědomuje svou vlastní bezpečnost. „V tomto roce tak ve statistikách dopravní nehodovosti zaznamenáváme zhoršení následků dopravních nehod s účastí chodce a velmi často chodci tragické následky dopravních nehod zaviní sami svým nezodpovědným jednáním,“ dodává ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Co říká zákon:

(1) Je-li blíže než 50 metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou "Přechod pro chodce“, "Podchod nebo nadchod“, musí chodec přecházet jen na těchto místech. Na přechodu pro chodce se chodí vpravo.

(2) Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali muže vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

(3) Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Nevidomý chodec signalizuje úmysl přejít vozovku mávnutím bílou slepeckou holí ve směru přecházení. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždí-li vozidla s právem přednostní jízdy; nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem. Chodec musí dát přednost tramvaji.

(4) Chodec nesmí překonávat zábradlí nebo jiné zábrany na vozovce.

Postih: pokuta ve správním řízení 1500 - 2500 korun, v blokovém řízení do 2000 korun.

Přecházení je celkem obtížný manévr. Kříží se při něm dráha pěšáka s dráhou jedoucího auta. Vzhledem k hmotnosti a rychlosti auta je na straně chodce v případě střetu jednoznačná nevýhoda.

Silnici bychom měli vždy přecházet kolmo, co nejrychleji. Pokud je to možné, tak po vyznačeném přechodu. Navíc chodec nemá absolutní přednost. Řidič musí sice umožnit chodci bezpečné přecházení, ale chodec nesmí vstupovat do vozovky „bezprostředně“ před jedoucí auto.

Příliš dlouhý dojezd

Auto, které ve městě dodržuje rychlost a jede předepsaných 50 kilometrů v hodině, ujede za sekundu 14 metrů. Řidič nereaguje okamžitě, proto je potřeba počítat s tím, že na zastavení potřebuje asi 30 metrů. Pokud jede mimo obec předepsaných 90 kilometrů v hodině a silnice je suchá, zastaví po 70 metrech. Na mokru je brzdná dráha zhruba dvojnásobná, na sněhu pětinásobná a na ledu desetinásobná. Chodec tedy nesmí vstoupit do cesty autu, pokud je od něj vzdáleno méně než 50 metrů v obci a 100 metrů mimo obec.

Buďte vidět

Při nehodách loni zemřelo celkem 112 chodců. Z nich 65 v noci, tedy při špatné viditelnosti. Nezapomínejte na to, že je potřeba mít na sobě pestré oblečení, aby vás všichni dobře viděli a v noci pak vše doplňte reflexními prvky. Těmi vybavte i děti, na aktovkách jsou samozřejmostí, měly by je však mít i na bundách a především na kalhotách - tedy na částech těla, které se pohybují. Reflexní prvky budou pro chodce povinné, čtěte zde.

Martin Farář z BESIPu dodává, že příklady táhnou. Bohužel i ty špatné: „Při přecházení je pro děti podstatný správný příklad rodičů. Musíme si uvědomit, že děti nesledují pouze své rodiče, ale i kamarády a ostatní dospělé. Můžou se proto i proti snaze rodičů nechat strhnout ostatními a naučit se zlozvyk, který se velmi těžko odnaučí.“





Nejčtenější

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.