Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Města už nebaví výmluvy na osobu blízkou, botičku zaplatí majitel auta

  11:30aktualizováno  11:30
Parkují na přechodech, trávnících, v zákazech stání. Když strážníci řidiče chtějí pokutovat, mají pohotovou výmluvu - řídila osoba blízká. Šetření přestupku se zastaví, viník je bez trestu. Městům ale došla trpělivost a našla si způsob, jak majitele vozu potrestat.
Botičky jsou častým prostředkem, jak odradit řidiče od špatného parkování. Nyní města vystavují poplatky i majitelům takových vozů. Ilustrační snímek

Botičky jsou častým prostředkem, jak odradit řidiče od špatného parkování. Nyní města vystavují poplatky i majitelům takových vozů. Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Kromě klasické pokuty za přestupek proto začínají inkasovat i manipulační poplatek za instalaci botičky.

"Téměř devadesát procent hříšníků, kteří se dopustí přestupku v souvislosti s parkováním, se vymlouvá na osobu blízkou," popsal situaci náměstek opavského primátora Daniel Žídek. Právě řidiči v Opavě si tak od července musí zvyknout na novinku. Kromě běžné pokuty za špatné parkování jim město naúčtuje čtyři stovky navíc.

Kde se vzaly botičky?

* Takzvanou botičku vynalezl v roce 1944 Američan, houslista denverského symfonického orchestru Frank Marugg.

* Patentovat si ji nechal v roce 1958. Přátelil se s denverskými politiky a policejními úředníky a věděl od nich, že řeší problém s parkováním neukázněných řidičů.

* První botičky byly ocelové, později se používaly lehčí slitiny. Denverská policie botičku poprvé použila 5. ledna 1955. Marugg vymyslel i jumbo verzi pro zemědělské stroje a velká auta.

* V české legislativě se botička poprvé objevuje v roce 1991.

"Instalace a odstranění botičky se provádějí na náklady osoby, která vozidlo na místě ponechala. Pokud ji nelze zjistit, pak na náklady provozovatele vozidla," upřesnil ředitel opavské městské policie Milan Kokoř. Opava má s nesprávně zaparkovanými auty problém především v centru města a pak také na sídlištích.

Manipulační poplatek má vychovávat

Ještě o stokorunu více zaplatí hříšníci v Krnově. Tam poplatek vybírají už od začátku června. "Měl by sloužit jako výchovný prostředek pro řidiče, kteří aby ušetřili, svá vozidla odstaví do zákazu stání mimo placenou zónu," zdůvodnila zavedení poplatku starostka Alena Krušinová.

Také krnovští strážníci od řidičů často slýchají osvědčené zaklínadlo s osobou blízkou. "To už snad bude dostatečným nástrojem k tomu, aby si řidiči dávali pozor," komentoval ředitel městských policistů Pavel Moravec.

Dosud byl podobný poplatek na Ostravsku výjimkou. Od řidičů či majitelů aut jej vyžadovali jen strážníci v Ostravě a Havířově. V Ostravě to mají řidiči za šest set, v Havířově za pětistovku.

"Za montáž a demontáž botičky se u nás platí od loňska. V Havířově je velká hustota lidí a spousta aut. Je potřeba v parkování udržovat řád," sdělil ředitel havířovské městské policie Bohuslav Muras.

Mírný přístup prý na mnoho řidičů vůbec neplatí

Možnost vybírat manipulační poplatek je stanovena v zákoně a jeho výši si každé město určí rozhodnutím městské rady. Dosavadní zkušenosti strážníků ukazují, že mírný přístup a domluvy na řidiče neplatí. Postaví auto na každé volné místo.

Například Opava před pěti lety zmírnila přístup a od používání botiček téměř ustoupila. Poměry na opavských ulicích se však zhoršily, počet dopravních přestupků dosáhl čtyřnásobku původního stavu.

"Se zmírněním přístupu máme velmi špatnou zkušenost," uvedl náměstek primátora Daniel Žídek.

Řidiči se zlobí, parkovacích míst je zoufale málo

Zlobí se ale i řidiči. Poukazují na to, že není kde zaparkovat. A nelíbí se jim, že v centru nemohou parkovat bezplatně.

"Když si jedu něco vyřídit třeba na poštu nebo na úřad, musím platit. Nemůžu bezplatně zastavit ani na deset minut. A na sídlištích auta není kam postavit," argumentuje například třiatřicetiletý Martin Broža.

Radní i strážníci oponují, že botičkou netrestají všechny hned. Jen ty, kteří špatně parkují opakovaně.

Výmluvy na osobu blízkou se objevují všude

Ve zbylých městech v Moravskoslezském kraji řidiči manipulační poplatky neplatí. V Karviné, Novém Jičíně, Frýdku-Místku ani Bruntále o jejich zavedení zatím neuvažují. "Sankce za blokové řízení jsou dost vysoké," komentoval ředitel novojičínské městské policie René Škoda.

S osobou blízkou se však strážníci setkávají i tam. "I u nás jsou však výmluvy na osobu blízkou časté. Dokonce v situacích, kdy to vůbec není možné. Většina tuhletu fintu zkusí," říká zástupce ředitele karvinských strážníků Jaroslav Ožana. V Novém Jičíně a Bruntále jsou podle policistů výmluvy méně časté.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.