Botičky jsou častým prostředkem, jak odradit řidiče od špatného parkování. Nyní města vystavují poplatky i majitelům takových vozů. Ilustrační snímek

Botičky jsou častým prostředkem, jak odradit řidiče od špatného parkování. Nyní města vystavují poplatky i majitelům takových vozů. Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Města už nebaví výmluvy na osobu blízkou, botičku zaplatí majitel auta

  • 1503
Parkují na přechodech, trávnících, v zákazech stání. Když strážníci řidiče chtějí pokutovat, mají pohotovou výmluvu - řídila osoba blízká. Šetření přestupku se zastaví, viník je bez trestu. Městům ale došla trpělivost a našla si způsob, jak majitele vozu potrestat.

Kromě klasické pokuty za přestupek proto začínají inkasovat i manipulační poplatek za instalaci botičky.

"Téměř devadesát procent hříšníků, kteří se dopustí přestupku v souvislosti s parkováním, se vymlouvá na osobu blízkou," popsal situaci náměstek opavského primátora Daniel Žídek. Právě řidiči v Opavě si tak od července musí zvyknout na novinku. Kromě běžné pokuty za špatné parkování jim město naúčtuje čtyři stovky navíc.

Kde se vzaly botičky?

* Takzvanou botičku vynalezl v roce 1944 Američan, houslista denverského symfonického orchestru Frank Marugg.

* Patentovat si ji nechal v roce 1958. Přátelil se s denverskými politiky a policejními úředníky a věděl od nich, že řeší problém s parkováním neukázněných řidičů.

* První botičky byly ocelové, později se používaly lehčí slitiny. Denverská policie botičku poprvé použila 5. ledna 1955. Marugg vymyslel i jumbo verzi pro zemědělské stroje a velká auta.

* V české legislativě se botička poprvé objevuje v roce 1991.

"Instalace a odstranění botičky se provádějí na náklady osoby, která vozidlo na místě ponechala. Pokud ji nelze zjistit, pak na náklady provozovatele vozidla," upřesnil ředitel opavské městské policie Milan Kokoř. Opava má s nesprávně zaparkovanými auty problém především v centru města a pak také na sídlištích.

Manipulační poplatek má vychovávat

Ještě o stokorunu více zaplatí hříšníci v Krnově. Tam poplatek vybírají už od začátku června. "Měl by sloužit jako výchovný prostředek pro řidiče, kteří aby ušetřili, svá vozidla odstaví do zákazu stání mimo placenou zónu," zdůvodnila zavedení poplatku starostka Alena Krušinová.

Také krnovští strážníci od řidičů často slýchají osvědčené zaklínadlo s osobou blízkou. "To už snad bude dostatečným nástrojem k tomu, aby si řidiči dávali pozor," komentoval ředitel městských policistů Pavel Moravec.

Dosud byl podobný poplatek na Ostravsku výjimkou. Od řidičů či majitelů aut jej vyžadovali jen strážníci v Ostravě a Havířově. V Ostravě to mají řidiči za šest set, v Havířově za pětistovku.

"Za montáž a demontáž botičky se u nás platí od loňska. V Havířově je velká hustota lidí a spousta aut. Je potřeba v parkování udržovat řád," sdělil ředitel havířovské městské policie Bohuslav Muras.

Mírný přístup prý na mnoho řidičů vůbec neplatí

Možnost vybírat manipulační poplatek je stanovena v zákoně a jeho výši si každé město určí rozhodnutím městské rady. Dosavadní zkušenosti strážníků ukazují, že mírný přístup a domluvy na řidiče neplatí. Postaví auto na každé volné místo.

Například Opava před pěti lety zmírnila přístup a od používání botiček téměř ustoupila. Poměry na opavských ulicích se však zhoršily, počet dopravních přestupků dosáhl čtyřnásobku původního stavu.

"Se zmírněním přístupu máme velmi špatnou zkušenost," uvedl náměstek primátora Daniel Žídek.

Řidiči se zlobí, parkovacích míst je zoufale málo

Zlobí se ale i řidiči. Poukazují na to, že není kde zaparkovat. A nelíbí se jim, že v centru nemohou parkovat bezplatně.

"Když si jedu něco vyřídit třeba na poštu nebo na úřad, musím platit. Nemůžu bezplatně zastavit ani na deset minut. A na sídlištích auta není kam postavit," argumentuje například třiatřicetiletý Martin Broža.

Radní i strážníci oponují, že botičkou netrestají všechny hned. Jen ty, kteří špatně parkují opakovaně.

Výmluvy na osobu blízkou se objevují všude

Ve zbylých městech v Moravskoslezském kraji řidiči manipulační poplatky neplatí. V Karviné, Novém Jičíně, Frýdku-Místku ani Bruntále o jejich zavedení zatím neuvažují. "Sankce za blokové řízení jsou dost vysoké," komentoval ředitel novojičínské městské policie René Škoda.

S osobou blízkou se však strážníci setkávají i tam. "I u nás jsou však výmluvy na osobu blízkou časté. Dokonce v situacích, kdy to vůbec není možné. Většina tuhletu fintu zkusí," říká zástupce ředitele karvinských strážníků Jaroslav Ožana. V Novém Jičíně a Bruntále jsou podle policistů výmluvy méně časté.