Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za startem masového automobilismu stojí Ford

Jestliže bývá průmyslník Henry Ford označován za muže, který "postavil Ameriku na kola", pak lze s trochou nadsázky říci, že ona kola patřila vozu Ford Model T.

Ford T | foto: Ford

"Téčko" sice nebylo ani mimořádně krásné, ani technicky převratné, ale mohl si jej dovolit téměř každý. Model T tak odstartoval éru masového rozšíření automobilů.

Do 27. května 1927, kdy byla jeho produkce ukončena, bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů "Plechových Lízinek", jak se těmto vozům přezdívalo.

První Model T vyjel do světa v září 1908, pět let poté, co Henry Ford spolu s jedenácti dalšími investory založil společnost Ford Motor Company. Vůz, který se s drobnými vylepšeními vyráběl bezmála 20 let, byl navržen týmem konstruktérů v čele s Childem Haroldem Willsem.

Jeho karoserie, nejprve dřevěná, potažená plechem, později celokovová, byla nabízena v řadě variant, od vozu s plátěnou střechou, přes elegantní kupé až po praktický náklaďáček.

I když zpočátku byly vozy vyráběny i v tmavě červené či sytě zelené, později měly výhradně černou barvu. V této souvislosti se traduje Fordův výrok, že "každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu, bude-li to černá". Volba této barvy byla pravděpodobně důsledkem její trvanlivosti a nízké ceny.

Jiná teorie hovoří o tom, že černý lak schnul rychleji než ostatní barvy a umožňoval tudíž rychlejší výrobu.

Právě rychlost výroby byla jedním z klíčových faktorů, které stály za úspěchem Modelu T. První exempláře byly vyráběny v té době klasickým způsobem, který ale neumožňoval pokrýt rostoucí poptávku. V roce 1913 však Ford přišel s novinkou - pásovou výrobou.

Ať už je pravdou, že se nový výrobní způsob inspiroval bourací linkou chicagských jatek, nebo ne, jeho aplikace v automobilovém průmyslu způsobila revoluci.

Zatímco dříve se doba potřebná k sestrojení automobilu měřila ve dnech, či v lepším případě v hodinách, sestavit "téčko" trvalo po vyladění výrobního procesu něco málo přes půldruhé hodiny.

V souvislosti s masovou produkcí vozu klesala postupně i jeho cena. Již původních 850 dolarů za kus byla suma velmi rozumná, postupem času navíc klesla až na 260 dolarů.

Naplnil se tak sen Henryho Forda o "univerzálním automobilu", který by byl dostupný širokým masám. Odpovídaly tomu i prodejní úspěchy; v roce 1914 už Ford produkoval více vozů než všechny ostatní americké automobilky dohromady.

"Plechová Lízinka" však nebojovala jen cenou. Řidiči oceňovali i spolehlivost, jakou projevovala na tehdejších nekvalitních cestách. Opravit trucující automobil navíc dokázal díky jeho jednoduchosti i technicky méně nadaný jedinec. Obvykle prý stačil šroubovák, kus drátu a žvýkačka.

Snaha konstruktérů o maximální jednoduchost však byla někdy provázena nečekanými zádrhely. Například palivo teklo kvůli úspoře nákladů k motoru samospádem. Byla-li však jeho hladina v nádrži nízká a vůz se pohyboval do prudkého kopce, přísun paliva se zastavil. Řidičům v takové situaci nezbývalo než benzin dolít, případně improvizovat a svah vyjet pozpátku.

Fordův Model T byl vybaven čtyřválcovým motorem o objemu 2,9 litru, a tomu, kdo měl dostatek odvahy popohnat dvacetihlavé koňské stádo pod kapotou, umožňoval jízdu rychlostí až 70 kilometrů v hodině. Kromě benzinu spaloval motor i etanol, takže současné automobily na biopaliva nejsou žádnou novinkou.

Pomyslné počítadlo vyrobených "téček" se v roce 1927 zastavilo na tehdy rekordní hodnotě 15,007.033 vozů. O titul nejprodávanější automobil světa připravil Model T až Volkswagen "Brouk" v roce 1972.

Ford T

Nejprodávanější modely aut v historii se většinou stále vyrábějí

Kterého automobilu se vyrobilo nejvíc v historii? Na tuto otázku neexistuje jednoduchá odpověď. O umístění na žebříčku automobilových bestsellerů se totiž uchází více vozů.

Následující přehled je proto jen jedním z řady, na něž lze při pátrání po nejprodávanějším modelu v dějinách automobilismu narazit:

1. místo

Toyota Corolla počet: 31,6 milionu kusů v devíti generacích vyráběno: od roku 1966 dosud
2. místo Ford série F počet: přes 29 milionů kusů v 11 generacích vyráběno: od roku 1948 dosud
3. místo Volkswagen Golf počet: přes 25 milionů kusů pěti generací vyráběno: od roku 1974 dosud
4. místo Volkswagen "Brouk" počet: 21,529.464 kusů vyráběno: 1938-2003
5. místo Ford Escort počet: téměř 20 milionů kusů vyráběno: 1968-2003
6. místo Honda Civic počet: více než 16,5 milionu kusů v osmi generacích vyráběno: od 1972 dosud
7. místo Ford Model T počet: 16,5 milionu kusů vyráběno: 1908-1927
Zdroj: Wikipedia.org

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...