Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volantem do Chorvatska: nové dálnice, vyšší pokuty

  14:09aktualizováno  14:09
Na chorvatské pobřeží se letos chystají tisíce českých řidičů. Redaktor MF DNES se vydal na cerstu k Jaderskému moři. Na cestě k Jadranu přibyly úseky nových dálnic, ale čekají i nástrahy: zpřísnění předpisů a zvýšení pokut. Rakušané kontrolují, zda je v autě povinná reflexní vesta, pokuty ve Slovinsku a Itálii mohou odčerpat z peněženky stovky euro...

Pobřeží Jaderského moře je cílem, kam každoročně míří více než půl milionu českých turistů. Jedním z důvodů je i snadná přístupnost.

"Pokud se nedostanete do žádných problémů, z České republiky můžete být u moře už za deset hodin," říká Miroslav Preclík z automotoklubu ÚAMK.

Redakce přílohy vyzkoušela dvě trasy, jimiž občané Česka k chorvatskému pobřeží jezdí nejčastěji. Jedna cesta vedla do letoviska Umag na severu Istrijského poloostrova, cílem druhé trasy byl jižně položený Dubrovník.

Zatímco Umag byl zvolen kvůli nejrychlejšímu přístupu, druhá cesta měla za cíl prozkoumat, v jakém stavu je budovaná dálnice mezi Záhřebem a Splitem, která slibuje snadné dopravní spojení prakticky na celé jižněji položené pobřeží Chorvatska.

Dovolená začíná v autě

K cestování po EU, ale i do Chorvatska, nemusíte mít ani pas, stačí občanský průkaz ve formátu karty, jak je v ČR vydáván od května 1993. V ostatních evropských zemích mimo EU je nutný pas. Téměř nikam však už nejsou nutná víza. Kromě Ruska.
Ze všech zákazů a omezení dovozu do jednotlivých zemí jsou pro řidiče nejdůležitější omezení na dovoz pohonných hmot mimo nádrž. Vrámci zemí EU lze převážet v kanystru 20 l, z nečlenských zemí lze do EU vézt 10 l.
Různé země mají různé podmínky pro dovoz domácích mazlíčků. Vždy je nutný pas zvířete vydaný veterinárním lékařem. Do řady zemí je ale nutná i identifikace zvířete mikročipem, očkování i vyšetření. Poradí veterinář.
4Nechcete komplikace na chorvatských hranicích? Dovoz nápojů a potravin je omezen na "přiměřené množství vzhledem k délce cesty a počtu cestujících", přičemž určení "přiměřenosti" je v kompetenci celníků. Doporučuje se v tomto ohledu střídmost zásob.
Některé země mimo EU (např. i Chorvatsko) požadují, aby osobní šperky a zvlášť hodnotné předměty (drahé fotoaparáty, videa apod.) byly na hranicích deklarovány - jsou zapsány do deklarace, dovoz je potvrzen celnicí.
V Rakousku s vestou
Do Umagu odjíždíme v pátek ve 22 hodin nejprve směrem k přechodu Dolní Dvořiště. Následuje koupě nafty na poslední čerpací stanici, zároveň v regálech hledáme reflexní vestu, která je v Rakousku povinnou součástí výbavy automobilu. "Stojí sto sedmdesát korun," odpovídá na náš dotaz obsluha čerpací stanice.

Míříme na dálnici směr Linz. Předtím ještě stavíme u rakouské čerpací stanice a za necelých osm eur kupujeme desetidenní dálniční známku.

Je půl třetí ráno a před sebou máme nejdelší úsek - průjezd celým Rakouskem. Volíme nejrychlejší trasu přes Linz, Salcburk a Villach. Jízdu však znepříjemňuje časté zúžení provozu do jednoho pruhu a s tím související snížení maximální povolené rychlosti na 80 kilometrů za hodinu.

S přibývajícími kilometry zjišťujeme, že povolená rychlost 130 km/h je v Rakousku zřejmě jen "za odměnu". Z nejasných důvodů je prakticky neustále upravena na 100 km/h i na úsecích, kde žádné opravy neprobíhají.

Řídíme se podle itineráře a cesta zdárně ubývá. Tápeme jen před Salcburkem, kde z dálnice špatně sjíždíme na Villach a dostáváme se přímo do města. Obsluha jedné z čerpacích stanic nás posílá správným směrem.

Na další překážky už v Rakousku nenarážíme a před sedmou hodinou ranní přijíždíme do Slovinska. Kromě dálniční známky jsme v Rakousku platili 9,50 eura za průjezd jedním tunelem.

Na rakousko-slovinském přechodu policisté pouze pohledem kontrolují, zda počet občanských průkazů odpovídá počtu pasažérů.

Směřujeme na Lublaň, kde kvůli nepřehlednému značení ale nabíráme zpoždění. Po chvíli bloudění už však míříme na přímořský Koper. Odtud je to do Umagu jen kousek. V Koperu jsme v půl deváté ráno a konečně vidíme moře. Doplňujeme naftu. Stejně jako při výběru mýtného na dálnici není ani na čerpací stanici problém zaplatit v eurech. Za poplatky na slovinské dálnici jsme zaplatili 300 korun.

Pokračujeme do Chorvatska. Na hranicích opět stačí občanské průkazy. Po dobře značené silnici jedeme do nedalekého Umagu. Jsme v cíli. Za námi je 11 hodin cesty a 830 kilometrů. Náklady na cestu tam i zpět nás vyšly na 5000 korun.

Průjezdnější dálnice
Cesta do jižně situovaného Splitu, případně vzdálenějšího Dubrovníku je oproti Istrii náročnější. Z Česka vede přes Vídeň, Graz, Maribor, Záhřeb a po dálnici až do Splitu. Zásadní novinkou je zprovoznění tunelu Mala Kapela, který byl otevřen na konci června. Během víkendových špiček se řidiči kolon zřejmě nezbaví ani po otevření tunelu. Provoz totiž nejméně jeden rok povede pouze v jednom směru.

Čtěte přílohu CHORVATSKO.IDNES.CZ

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.