Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volantem v Indii: festival náhody mezi slony

aktualizováno 
V Indii se jezdí tam, kde je místo. Nezáleží na tom, jakým způsobem se dostanete tam, kam chcete. Je to čistě vaše starost... Bloger Rudolf Havlík popisuje, jak to chodí na silnicích v Indii. Třeba na řidiče pokřikujete: "Pozor, Táta!"

Hindustan Ambassador - asi nejznámější indické auto. Vyrábí se od roku 1958 | foto: Hindustan


.

Doprava tady je odrazem fungování celé Indie. Je chaotická, špinavá, přeplněná, hlučná a nekoordinovaná.

Blogger Rudolf Havlík píše exkluzivně pro čtenáře Auto.iDNES.cz o tom, jak se jezdí v Indii. Další texty čtěte na havlik.blog.idnes.cz

Černožlutý taxík, plechový symbol Bombaje, se zakuckal a poskočil. Motor se vypnul a vozidlo se rozjelo z kopečku na volnoběh. Ind, s vousy uvázanými až dozadu za uši, se otočil přes rameno a suše poznamenal: "Došel benzin."

Pak otevřel dveře a jednoduše vyskočil z vozu, aby mohl tlačit. Bohužel při manévru zakopnul. Ozval se zvuk, jako když spadne pytel cementu, a Ind zmizel z dohledu. Chvíli jen tak sedím a sleduji volně se kinklající volant přede mnou.

Oboje zadní dveře nemají kličku na otevírání, to je tady normální. Ohlídnul jsem se dozadu a dívám se Inda, který se legračně kutálí po silnici. Auto nabírá rychlost. Pak už to jde ráz na ráz. Nasoukám se na přední sedadlo, jednu nohu ještě vzadu na sedadle a zádama se opírám o střechu.

V Indii jsou chvíle, kdy zkrátka musíte jednat, protože okolnosti vás k tomu donutí. Konec kopce uzavírá zácpa plná rikš a taxíků, které zběsile troubí ve snaze dostat se tam, kde je už beznadějně plno. Mám pocit, že si vyháknu záda, zakňučím a konečně zatlačím na ztvrdlou brzdu. Taxík dole zlehka ťukne do vozu na konci fronty. Vylezl Ind a přišel se podívat, kdo mu to provedl. "Ahoj."

Jako spolujezdec

Indie. Někdo jí bezmezně miluje, někdo jí nemůže vystát. Hodně záleží na tom, co tu máte na práci. Ať už je to cokoliv, stanete se účastníkem zdejšího provozu. První zážitky můžou být trochu šokující, ale postupem času si zvyknete a přestanete za jízdy hlasitě křičet, že nechcete umřít.

Jezdí se vlevo, což je samo o sobě pro našince nepříjemná změna. Kromě pozice volantu to ovšem moc nepoznáte, protože většinu času strávíte stejně v protisměru, případně zcela mimo komunikaci.

Indie je přeplněná. Všude je pořád plno lidí a provoz v ulicích připomíná nekontrolovatelný chaos plný vozidel všeho druhu. Taxíky, tříkolové dvoutaktní autorikši, plechové stříbrné autobusy, který bývají tak narvané, že z nich na jedné straně vypadávají lidi do silnice a na druhé koukají nohy z okének, "oldschoolové" kamiony z dílny továrny Tata, která má logo vyvedené stejným písmem, jako automobilka Tatra.

Poměrně často proto budete na řidiče vykřikovat "Pozor, Táta!" když se jeden z těch barevně pomalovaných střepů objeví nečekaně v zatáčce. Předjíždí se tady neustále a protijedoucí vozy zásadně nepřibrzdí. Je to vaše starost, dostat se včas zpátky do svého pruhu.

Pravidelně se proto míjíte ve vzdálenostech, které jsou běžné spíše pro pohlavní styk než pro dopravní situaci. Mezi tím vším se neustále proplétají hromady motorek a skútrů, většinou se třemi a více Indy na palubě. Nedávno jsem tu zahlédnul nový BMW. Který šílenec si tady pořídí takovou "káru"?

Jako řidič

Sednout tady za volant je tak trochu risk. Ale dříve nebo později stejně zatoužíte být aktivní součástí toho festivalu náhody, který probíhá na ulici. Pokud řídíte rádi, budou vás svrbět prsty. Však to znáte. Řídit skútr je vyčerpávající záležitost ve městech. Musíte být pořád ve střehu, vyhýbat se, uhýbat, křičet, troubit, skákat, zrychlovat a zpomalovat. Prostě jako na "kvedlačce".

Pokud si pořídíte motorku někde u moře, blízko turistických letovisk, a vydáte se po malých silničkách podél pobřeží, jízda bude mnohem příjemnější, provoz klidnější a rozhodně bude patřit k jednomu z velkých zážitků. V Indii je pořád na co se dívat, takže se podobná kratochvíle vyplatí.

Za každou zatáčkou vás čeká něco nového. Někdy slon, někdy hromada dětí, které utíkají ze škol, někdy stádo koz a někdy stěhovací kamion Ashok Leyland ve vašem pruhu s "plným kvaltem". Na helmy se tu moc nehraje, takže je dobré se vždycky včas sklidit do příkopu mezi hady.

Celá Indie neustále troubí. Kňučí a vříská. Všichni o sobě dávají vědět. Na vozidlech visí pomalované plechové cedulky "prosím trubte". Řidiči tady potřebují vědět, že jedete okolo a odkud, protože se jednoduše v zrcátkách nedá uhlídat všechno. Motorky kníkají, auta potrubují a až vám za zadkem zatroubí přeplněný autobus, budete rádi, když vám z toho leknutím nevyteče olej.

Jezdí se tady na všem, do čeho se dá nalít palivo. Občas potkáte kamiony, který nemají "kastli", ale jen plošinu s pedály, trčícím volantem a řadící pákou. Myslel jsem, že jsou nové a jenom je někam převážejí, ale není to tak. Řidič aspoň může před kolizí jednoduše opustit vůz kterýmkoliv směrem.

Jak vyděsit Inda

Jednou jedinkrát jsem usedl za volant kamionu velikosti avie, kterým bylo potřeba odvézt haldu materiálu. Řidič nebyl k nalezení, protože usnul na neznámém místě a ostatním Indům se do toho nechtělo.

Pravděpodobně si taky chtěli užít pohled na bělocha, který se vytříská hned za první zatáčkou. Smích je přešel, když museli jet se mnou a na sedadle vedle mě náhle seděly tři bílé-černé tváře, které s hrůzou sledovaly dění před sebou.

Odřídíte to, poradíte si. Tady nevadí, když se člověk plouží. Každopádně na místo dorazíte s trochu oroseným čelem. Začne se vám to líbit. Ta trochu větší svoboda a benevolence. Ta možnost jezdit bez zábran, která je ovšem vykoupená dopravními zácpami a smradem zplodin, kterých nadýcháte krychlové kilometry.

Když píchnete, pozor na kobry!

Kvalita silnic je šílená. Indie začala investovat do infrastruktury až v posledních letech a je to cítit. Na jihu Indie jsem měl jednou v půjčeném džípu pocit, že jedu spíš korytem Vydry než po silnici, ale to prostě k Indii patří.

Když nepíchnete a při výměně kola vás nepokouše kobra, můžete si gratulovat. Indii v autě si rozhodně užijete. Bude vás to fascinovat pokaždé, když se sem vrátíte, pokaždé vás to unaví.

Pro fajnšmekry je dobré zkusit jízdu starým Ambasadorem, který oplývá podobnými jízdními vlastnostmi jako moskvič a čalouněná sedadla vás spolehlivě uvrhnou zpátky do koloniálních dob. Budete často vzpomínat na tu živelnou sílu, která se hrne vpřed podél polí posetých igelitovým odpadem a na hordy Indů na motorkách, kteří krájí vzduch kolem vás a sní si svůj bollywoodský sen o akčních hrdinech a tancích na střechách autobusů.

Doprava tady je odrazem fungování celé Indie. Je chaotická, špinavá, přeplněná, hlučná a nekoordinovaná. Dělá si, co chce, a vy se stanete pouhou kapkou v moři, ale přes tohle všechno stále funguje a vy nakonec dojedete tam, kam potřebujete. Kdy to bude, je celkem jedno. V Indii totiž čas nehraje zas až tak velkou roli.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.