Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za zimní nehodu na letních gumách může pojišťovna zaplatit méně

  15:20aktualizováno  15:20
Husté sněžení ochromuje dopravu na mnoha místech republiky, přesto řidiči hazardují na letních gumách. I zatvrzelí odmítači zimáků musejí uznat, že ve dvaceticentimetrové vrstvě mrznoucího sněhu je s nimi jízda mnohem jistější. A když nabouráte na letních, může se stát, že vám pojišťovna zaplatí míň.

Ilustrační foto | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Podle dopravních policistů jsou šoféři rok od roku svědomitější a na zimu přezouvají. MF DNES v pondělí sledovala, kolik řidičů se dopoledne vydá přes hraniční přechod v šumavském Strážném na letních pneumatikách. Měl je zhruba každý pátý, mnoho šoférů projíždělo se sjetým zimním obutím.

Po celonočním sněžení přitom na silnici ležela pěticentimetrová vrstva sněhu, případně rozježděná břečka. "Kdyby měli zimní pneumatiky, tak by se nedivili a nenadávali by na nás," komentoval u Kubovy Huti jeden z cestářů, když vytahoval z příkopu osobní automobil na letních gumách. Meteorologové předpovídají, že sněžit bude do poloviny týdne.

Likvidátoři mohou kontrolovat i gumy

Při klasických zimních nehodách likvidátoři pojišťoven posuzují především nárazy po nedobrzdění a smyku. "Nejčastěji se setkávají se zničenými předními a zadními částmi vozidel a nárazy do dveří," popisuje Václav Bálek, tiskový mluvčí pojišťovny Allianz. Průměrná škoda z posledních dnů je u Allianz pojišťovny kolem 40 tisíc korun.

Pokud budou za příčinu škody jednoznačně označeny letní pneumatiky, může pojišťovna krátit pojistné plnění. Likvidátoři různých pojišťoven však mají na posuzování zimních nehod na letních pneumatikách různé názory.

Zimáky fungují

Modrá značka funguje - čtěte VÍCE

U Allianz je důležitá příčina nehody. "Pokud by bylo v policejním protokolu o nehodě vysloveně řečeno, že za nehodu mohlo nevhodné obutí, pak by se to mohlo odrazit ve krácení pojistného plnění," vysvětluje Bálek. Z povinného ručení viníka samozřejmě pojišťovna poškozenému škodu zaplatí vždy, ale potom ji po něm může částečně požadovat zpět.

Stejný postup volí pojišťovna Kooperativa. "Pokud se zjistí, že letní pneumatiky jsou příčinou dopravní nehody, může se to projevit v pojistném plnění," říká Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. "Havarované auto musí vidět likvidátor, a ten se samozřejmě na to, jaké má auto pneumatiky, také zaměřuje," vysvětluje. V ojedinělých případech se pak opravdu stává, že pojišťovna platí méně. "Obzvláště, pokud se nehoda na letních pneumatikách stala v úseku, na kterém zimní výbavu nařizuje značka."

Benevolentnější přístup má kupříkladu pojišťovna Slavia. "Naše oddělení likvidace to nezohledňuje," říká její tiskový mluvčí Aleš Povr. "Nedojde k žádnému krácení pojistného. A to ani v případě, že se nehoda stala na letních gumách na úseku s předepsanou zimní výbavou. Pokud má auto platnou technickou, není podle názoru likvidátorů Slavie důvod krátit pojistné."

Například Slavia i Kooperativa nabízejí slevy na pojistném těm řidičům, kteří se zaváží že budou jezdit v zimním období se zimními pneumatikami. "Samozřejmě, pokud zjistíme, že to majitel nedodržel, budeme žádat doplacení pojistného."

Obecně pojišťovny nabádají k používání zimních plášťů, protože snižují riziko nehody a tím i klesají náklady na vyplacené pojistné. "Kdyby byly zimní pneumatiky povinné, bylo by to jiné i pro pojišťovnu," dodává Bálek z Allianz.

"Z povinného ručení uplatňují škodu pouze dvě třetiny motoristů. Těm, kteří narazí do stromu a nebo si zničí auto po smyku do příkopu, pojišťovna zaplatí škodu z havarijního pojištění. Má-li jej ovšem majitel auta uzavřené. Jinak jde škoda na vrub jeho rodinného rozpočtu."

Autor:




Nejčtenější

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.