Che Guevara se svým motocyklem

Che Guevara se svým motocyklem | foto: Archiv autora

Zábava králů, spisovatelů i revolucionářů − motorka

  • 12
Jízda na motorce je ušlechtilá zábava, která učarovala řadě lidí včetně těch nejslavnějších. Spisovatelům, králům, stíhacím esům, hercům, zpěvákům i intelektuálům, u kterých byste to nečekali…

Mezi známými osobnostmi, vlastnícími motorku, s přehledem vede branže herecká, následovaná skupinou hudebně zábavných lidí.

Mít v garáži alespoň jednoho Harleye nebo BMW patří v dnešním Hollywoodu ke společenským povinnostem. Herce a zpěváky ale dnes vynecháme a probereme je zvlášť. Podívejme se na známé motorkáře všech ostatních povolání.

Brit Douglas Bader − jedno z největších stíhacích es druhé světové války. Už když vstupoval do RAF, vlastnil motocykl Douglas.

Ve svém životopise popisuje příhodu, jak se na něm spolu se čtyřmi kamarády vracel z hospody zpět na leteckou základnu, když je zastavila policie…

Při nácviku akrobacie těžce havaroval s dvojplošníkem Bristol Bulldog a musely mu být amputovány obě nohy – od té doby se pohyboval na protézách.

Po vypuknutí války se do kokpitu letadla vrátil a během bitvy o Británii dosáhl 22 sestřelů. V té době velel mezi jinými i 310. stíhací peruti, tvořené Čechoslováky.

Posléze byl sám sestřelen − při vyskakování z padajícího letounu se mu jedna protéza vzpříčila v kabině, takže nakonec ji tam musel nechat a seskočit jen s jednou.

Byl zajat, avšak Němci se k němu chovali s náležitou úctou – Goring dokonce údajně povolil Britům shodit mu novou protézu.

Bader však nebyl vděčný zajatec a třikrát se pokusil o útěk, takže mu raději přes noc protézy zabavovali. Po skončení války vedl přehlídkovou formaci nad Londýnem a byl vyznamenán řádem CBE – Komtur Řádu britského impéria.

Motocykl Charlese Lindbergh

Charles Lindbergh, americký letec, který jako první přeletěl Atlantik, vlastnil Excelsior X z roku 1919 – tato značka z Chicaga ve dvacátých letech konkurovala Harley-Davidsonům a Indianům.

Jízdu na motocyklu nevyhledávali jen letci, ale třeba i spisovatelé. Britský spisovatel norského původu Roald Dahl byl dokonce obojí − jak letec RAF, tak později úspěšný autor knih pro dospělé i děti. Některé své motocyklové zážitky popsal ve dvojici životopisných knih "Boy“ a "Going Solo“.

U Roberta Pirsiga, který se proslavil filozoficko-motocyklovým románem "Zen a umění údržby motocyklu“, se vlastnictví motocyklu (Honda) dá předpokládat.

Robert Pirsig

Překvapivější to může být třeba u Erica Blaira, známějšího pod pseudonymem George Orwell, který během psaní svého asi nejslavnějšího díla "1984" sedlal Royal Enfield 350.

T. E. Lawrence známý pod přezdívkou Lawrence z Arábie také psal, především byl ale voják a dobrodruh.

Po odchodu do ústraní se motocykly staly jeho oblíbeným rozptýlením. Vlastnil jich sedm (šest z nich typu Brough Superior SS100) a v době, kdy se na jednom z nich zabil (chtěl se vyhnout dvěma chlapcům na bicyklech), měl objednaný osmý… také Brough Superior.

T. E. Lawrence na svém Brough Superior

Osobním přítelem Lawrence byl spisovatel a dramatik Georg Bernard Shaw, který s ním sdílel i zaujetí pro rolls-royce mezi motocykly, značku Brough Superior.

Když už jsme se dostali do meziválečné doby, za zmínku stojí, že i pozdější commendatore Enzo Ferrari závodil v roce 1926 na motocyklu britské výroby Rudge.

Vášeň pro motocykly se ale nevyhýbala (a nevyhýbá) ani pomazaným hlavám: jordánský král Abdullah II. je majitelem motocyklů BMW a Harley-Davidson.

V tomto případě platí přísloví o jablku, které nepadne daleko od stromu, neboť jeho otec král Hussein jezdil také na H-D, BMW, Hondě a Triumphu.

Z evropských monarchů patří mezi motorkáře belgický král Albert II. − tomu se také nevyhnula nehoda během cestování po Francii.

Belgický král Albert II.

K jeho oblíbeným strojům patří BMW R100RT a H-D, zatímco jeho nejmladší syn, princ Laurent (Vavřinec) byl "přistižen" jen na klasickém skútru Vespa.

A otec Alberta II. – Albert I. − jako správný patriot jezdil na stroji belgické, dnes již neexistující značky Royal Nord.

Španělský král Juan Carlos I. zase několikrát překvapil své poddané v ulicích Madridu, když si sundal motocyklovou helmu.

Má prý také rozsáhlou sbírku motorek a jednu z nich – MV Agustu F4 − dokonce zapůjčil do Guggenheimova muzea.

Holandský princ Vilém Alexander dostal ke svým čtyřicátinám darem harleye, a to dokonce od samotného Harleye.

Ani v řadách zřejmě nejznámější královské dynastie na světě – britské – nechybí bikeři. V minulosti aktivně jezdil Jiří VI. na Douglasu Lightweight, zvláště během studií na univerzitě. No a následník trůnu, princ Wiliam, jezdí na Triumphu Daytona.

Princ William na motorce

Bohužel je třeba se zmínit i o princi Filipovi, vévodovi z Edinburghu a manželovi královny Alžběty, který byl zachycen na zahradním motocyklu pochybné, pravděpodobně čínské provenience.

Motorky oslovily také etablované politiky, buřiče, ředitele a další majetné lidi:

Současný rumunský premiér Tariceanu si občas vyrazí mezi rumunský lid na majestátním Harley-Davidsonu Electra Glide.

Revolucionář Che Guevara a jeho "Motocyklové deníky" jsou díky filmovému zpracování známy dostatečně, dodejme, že jezdil na Nortonu Commando.

Bývalému šéfu Fordu Jacques Nasserovi patří Royal Enfield.

Magnát Malcolm Forbes se na motorce naučil jezdit až v padesáti a zdá se, že ho to zaujalo, soudě podle několika harleyů v jeho garážích.