Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zabijte velblouda, zachraňte planetu a motorismus

aktualizováno 
V Austrálii dostali šílený nápad. Aby snížili celkovou produkci CO2 a dalších skleníkových plynů, navrhují vybíjet stáda divokých velbloudů. Čtyři tito přežvýkavci totiž znamenají stejnou zátěž jako auto, které najede 20 000 km ročně.

Velbloudi jsou v Austrálii nežádoucími škůdci. | foto: Profimedia.cz

Australská federální vláda uvažuje, že povolí odstřel divokých velbloudů. Za zastřelená zvířata chce navíc rozdávat emisní povolenky. Tento krok, který má u zákonodárců velkou šanci na úspěch, má pomoci snížit produkci skleníkových plynů.

Po australské divočině se potuluje přes 1,2 milionu divokých velbloudů, kteří jsou považováni za škůdce. Jeden velbloud navíc vyprodukuje ročně 45 kilogramů metanu. Metan je skleníkovým plynem a velbloudem vyprodukované množství má z tohoto hlediska stejný vliv jako jedna tuna CO2. Průměrné auto, které ročně najede 20 000 kilometrů, přitom vyprodukuje čtyři tuny CO2.

Pokud by i 20 000 km byl roční průměr nájezdu v Austrálii, znamenalo by to, že velbloudi znamenají pro životní prostředí z hlediska globálního oteplování stejnou zátěž, jako 300 000 aut. Mimochodem, v Austrálii žije asi 22 000 000 lidí a jezdí tu zhruba 13,5 milionu automobilů.

Stejně jako počty automobilů rostou i počty velbloudů, tentokrát podstatně dramatičtěji – každých devět let se množství divokých velbloudů v Austrálii zdvojnásobí. Navrhovatelé tak argumentují i tím, že vybíjení velbloudů je velkým přínosem do budoucna.

Snížení populace velbloudů by navíc mělo být součástí širší strategie ekologického zemědělství. Australany tak možná čeká celá řada omezení a pravidel. Články hovořící o velbloudech také zmiňují krávy – každá ročně vyprodukuje 35 kilogramů metanu, což je jako 0,8 tuny CO2.

Jakkoli může australský návrh vypadat absurdně, možná jsme na začátku další kapitoly řešení péče o životní prostředí.





Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.