Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Buďte ve střehu. Na silnice vyrážejí po zimním spánku motorkáři

aktualizováno 
S příchodem jara se na silnicích objevuje i nový „živočišný druh“, který strávil zimu v hibernaci vyhřátých garáží. Na asfalt se vracejí motorkáři a je s nimi potřeba znovu počítat. Jak zvládnout začátek jednostopé sezony za řídítky i za volantem?

Začátek motorkářské sezony | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Na co dát pozor v autě?

Po zimní pauze se na silnici vracejí motocykly a je nutné s nimi trochu více počítat. Proto začněte v autě sledovat zpětná zrcátka a větší pozor dávejte hlavně při předjíždění, odbočování vlevo a dodržování přednosti v jízdě.

Fotogalerie

Jezdec na motorce je v provozu mnohem méně vidět než auto či náklaďák. To se ještě před deseti lety kompenzovalo tím, že motocykly jako jediná kategorie měly předepsáno denní svícení (od roku 2006 svítí v provozu všichni, paradoxně kromě těch nejzranitelnějších, tedy cyklistů). Řada motorkářů si tuto slabinu uvědomuje a při výběru oblečení volí výrazné barvy nebo rovnou reflexní doplňky. Například v Londýně už si valná většina motocyklistů před vjezdem do centra oblékne alespoň výstražnou žlutou vestu.

Moderní motocykly mají často vyšší výkon než průměrný automobil, ovšem při nesrovnatelně nižší hmotnosti kolem 200 kg. Stejnou maximální rychlost nebo zrychlení, které nabízejí supersportovní vozy za miliony korun, dokáže v dnešní době trumfnout i pár let starý motocykl za sto padesát tisíc.

Začátek motorkářské sezóny

Motorka je v provozu také nesrovnatelně obratnější než auto a předjíždění na silné mašině je otázkou pár sekund. Takže když si zkontrolujete situaci ve zpětném zrcátku, může tam už za sekundu být překvapení v podobě motorkáře.

Stádo koní v motoru řidiče motocyklu často láká k rychlejšímu tempu a volnějšímu výkladu silničních předpisů. Vyhláška motocyklům nedovoluje například projet mezi auty ve stojící dopravní zácpě, přestože to je běžná praxe v celé Evropě. To samé platí pro najíždění na začátek fronty u semaforů po krajnici. Obojí sice nikoho neomezí a pomáhá to zmenšit dopravní zácpy, ale pokud dojde k problému, na vině bude motorkář. Ale i tak si v létě dávejte pozor, zda třeba při odbočování nehrozí srážka s motocyklem jedoucím za krajnicí, ať nemusíte řešit nepříjemnou situaci.

Před první jarní jízdou na motocyklu

Než na jaře poprvé nastartujete svého jednostopého miláčka a vyrazíte na silnici, je důležité zkontrolovat řadu věcí, abyste nezůstali viset na stromě za první zatáčkou. To hlavní je očistit brzdy, protože na brzdové kotouče se během zimy mohly usadit různé nečistoty nebo dokonce olej. Také interval pro výměnu brzdové kapaliny není dobré protahovat, většina majitelů motocyklů vůbec netuší, že obvyklý předepsaný interval je dva roky.

Rozhodně nezapomeňte po zimě dofouknout pneumatiky na předepsaný tlak. Pak už zbývá jen zkontrolovat rysku oleje a chladicí kapaliny, podívat se na vzduchový filtr, dobít baterii, namazat řetěz a dát motoru čerstvý benzin.

Začátek motorkářské sezóny

Ti pečlivější mohou ještě obejít celou motorku se sadou klíčů a dotáhnou všechny šrouby, protože některé z nich se mohou vlivem vibrací a teplotních přechodů časem uvolnit. Všechny tyto úkony samozřejmě můžete svěřit i odbornému servisu, ale to vyžaduje včasné objednání nejméně pár týdnů dopředu, protože na jaře je největší nával a není snadné si rezervovat volný termín.

Stejnou péči pak věnujte i ochrannému oděvu. Na každou jízdu by kromě helmy a pevných rukavic měla být samozřejmostí kvalitní bunda, kalhoty s chrániči kloubů a samostatný páteřový chránič. A na trhu toho najdete ještě mnohem více, například vesty či bundy s vestavěným airbagem na ochranu krku a páteře.

Na první jízdu si také vezměte pořádnou vrstvu spodního teplého oblečení, ale i tak pravděpodobně ještě pořádně vymrznete. Vyplatí se také otřít si vnitřní stranu brýlí nebo plexištítu přilby mýdlovým roztokem, jinak se vám bude hledí v chladném počasí zamlžovat.

Pořádně se prohřát

První projížďka v jarním sluníčku je nádherný pocit, jen si dejte velký pozor, ať vás to nadšení nestrhne k nerozumnému tempu. Po zimní pauze má každý motorkář přece jen trochu „zatuhlé“ reflexy a na motocykl si musí znovu zvykat.

Začátek motorkářské sezóny
Začátek motorkářské sezóny

A přitom nás to láká konečně naplno otevřít plyn a užít si první kilometry bezstarostné jízdy a adrenalinu. Tomu však vůbec nenahrává studený asfalt, protože motocyklové pneumatiky obvykle dobře fungují až v prohřátém stavu a za studena podstatně méně „drží“. Stejně tak je nutné počítat se zbytky zimního posypu, který zákeřně číhá hlavně v místech, kam motorkáři jezdí nejraději, tedy v zatáčkách a v kopcích.

Posledním jarním rizikem jsou pak okolní „autaři“, které po zimě může rychlá motorka v provozu překvapit. Proto nikdy neberte přednost v jízdě nebo při předjíždění jako samozřejmost. Vždy počítejte s tím, že vás řidiči aut můžou přehlédnout. Jak se říká: „Na motorce musíš myslet i za ostatní“.

Motorkáři vyjeli o slunečném víkendu, sanitky nejen v Praze měly napilno:

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.