Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Objíždět zácpu se v Praze nevyplatí. Nejlépe se jezdí v pátek ráno

  14:44aktualizováno  14:44
Zkratky, kterými objíždíte dopravní zácpu, jsou ve skutečnosti "prodlužky". Výzkum zjistil, že čas strávený na cestě prodlužují o 50 procent. Praha je v dopravních zácpách horší než evropský průměr.

Zácpy jsou v Praze velmi často na hlavních tazích. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Celkově je Praha z hlediska délky zdržení v kolonách na 17. místě mezi 60 evropskými městy. Vyplývá to z průzkumu výrobce navigací TomTom.

Úroveň kongesce, tedy jak velké je průměrné zdržení motoristů v zácpě proti bezproblémovému průjezdu, se v Praze pohybuje kolem 28 procent. Podobně jsou na tom ve Vídni či Hamburku. Evropský průměr je 26 procent. Absolutními rekordmany jsou Moskva a Istanbul se zdrženími 74, respektive 62 procent. Následují Palermo a Varšava. Údaje jsou vyhodnocovány pro každé město zvlášť.

Detailní měření

Měření dopravního indexu využívá srovnání doby cesty mimo dopravní špičku s dobou cesty v dopravní špičce, a to pro individuální dopravní prostředky (s vyloučením firemních vozidel, jejichž pohyb se často řídí jinými potřebami a výsledky by mohl zkreslit). Index zahrnuje celou silniční síť, tedy běžné silnice i rychlostní komunikace.  Dopravní kongesce je vyjádřena nárůstem doby strávené na cestě v porovnání se situací za plynulého provozu.

"Nejsilnější dopravní zácpy v Praze jsou v pondělní ranní špičce, kdy neprůjezdnost silnic dosahuje přes 62 procent. V odpolední špičce čeká řidiče největší zdržení v pátek, kdy na cestě stráví o 50 procent času více v porovnání s nejklidnější částí dne," uvedla Petra Slámová z českého zastoupení TomTomu. Nejplynulejší je podle ní naopak provoz v pátek ráno a v pondělí odpoledne.

Zdržení ve špičce činí v Praze 31 minut na každou hodinu strávenou na cestě. Za rok připraví dopravní zácpy řidiče, kterým dojíždění po Praze trvá 30 minut, celkem o 78 hodin.

Měření hustoty silničního provozu prostřednictvím navigací rovněž odhalilo, že zkratky, které řidiči volí, aby se vyhnuli dopravní zácpě, ve skutečnosti čas strávený na cestě prodlužují o 50 procent. Dopravní zácpy na vedlejších silnicích jsou totiž horší než na hlavních tazích. Lidé, kteří po celém světě dojíždějí do zaměstnání, stráví za rok v dopravní zácpě průměrně osm pracovních dnů.

"Tradiční přístupy k řešení kongesce, jako stavění nových silnic nebo rozšiřování stávajících, se však již ukazují jako neefektivní. Jsou to dopravní informace v reálném čase, které pomáhají nacházet řidičům nejrychlejší zkratky a úřadům chytřejší řešení dopravní situace," říká Harold Goddijn, generální ředitel společnosti TomTom.

"Pokud se řidiči chtějí ve špičce dostat do cíle včas, jsou pro ně okamžité údaje o reálné hustotě dopravy a možnostech objížděk v konkrétním místě nedocenitelné," vysvětluje Petra Slámová





Nejčtenější

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Opel Insignia 2.0CDTi...
Opel Insignia 2.0CDTi...

r.v. 2015, naj. 19 368 km, diesel
579 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.