Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší zácpy znají v Belgii a Londýně

aktualizováno 
Zapomeňte na drobné dopravní potíže na pražské magistrále či skutečnou melu na výpadovce z Dolní Lhoty do Horní Lhoty. Přecpanost silnic je jednou z mnoha měřítek kvality života, v níž za vyspělým světem poněkud zaostáváme. A existuje dokonce důvod, proč by nás to mohlo i mrzet.

Ilustrační foto | foto: Nissan

Podle americké služby pro dopravní informace Inrix, která monitoruje provoz na hlavních tazích a nedávno vydala svou roční zprávu, jsou v Evropě největší dopravní zácpy v Belgii, kterou stíhají Nizozemsko a Německo. Mezi městy pak vede Londýn.

V Belgii promarnili řidiči v roce 2014 v průměru 51 hodin v dopravních zácpách, zatímco v Nizozemsku a Německu to bylo 41 hodin. Není to zcela jednoznačné pořadí, protože studie zveřejnila seznam pouze třinácti evropských zemí, mezi nimiž chybí i Česko. Zaznamenáníhodné je však zjištění, že zhoršení dopravy souvisíshospodářskou kondicí dané země. Zatímco země, které ekonomicky rostly, zaznamenaly růst dopravních potíží, ve státech, kde ekonomika padala a zvyšovala se nezaměstnanost, se jezdilo oproti roku 2013 o poznání pohodlněji.

Doprava se za zmíněný rok zhoršila v téměř polovině ze sledovaných 94 evropských měst. V Londýně zdržení při cestách po městě stouplo o čtrnáct procent. Podle žebříčku Inrix stráví londýnští řidiči v průměru 96 hodin ročně v dopravních šňůrách.

Belgičany, kteří mají nelichotivý primát v porovnání zemí, může těšit, že Londýn odsunul na druhé místo Brusel. Loni strávili řidiči v Bruselu popojížděním v beznadějně ucpaných ulicích téměř o 24 hodin méně než v Londýně. Pokud však jde o meziroční srovnání, rekordmanem byla loni Barcelona, kde čas potřebný k dojezdu do cíle vzrostl o 66 procent.

Britové komentují svůj postup na žebříčcích dopravní přetíženosti mimo jiné tím, že osobních vozů ubývá, zatímco firemních (a často rozměrnějších) přibývá. „Soukromé užívání vozidel je na ústupu, to však nahrazuje rostoucí počet komerčních aut,“ řekl zpravodajskému serveru BBC Rob Clayton z Inrixu. Pro zajímavost – v přetíženosti dopravy jsou v Británii za jasným „lídrem“ Londýnem města Manchester, Merseyside, Belfast a Birmingham.

Šéf společnosti Transport for London Garrett Emmerson vidí příčinu londýnského prvenství v ucpanosti silnic i v tom, že počet obyvatel ve městě prudce stoupl. „Londýn nyní prožívá velký růst populace a to v kombinaci s ekonomickým oživením vede i ke zvýšení stavební činnosti v metropoli. Doprava tím samozřejmě trpí,“ shrnul Emmerson.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.