Je to vlastně obrovský nesmysl na čtyřech kolech: odveze sedm lidí, ale ti vpředu sedí ve skorozávodních anatomických sedačkách; má to tvar autobusu, ale benzinový turbomotor ze sebe ždíme 240 koní, které mu závidí mnohem ambicioznější auta; odveze až 1820 litrů věcí, ale veze je až 231kilometrovou rychlostí...
Je to typické "OPéCéčko", které mají na svědomí zlomyslní konstruktéři "závodní" sekce Opelu. Jejich recept je jednoduchý: do normálního praktického rodinného auta se dá zuřivý motor, který táhne jako lokomotiva, a ono to nějak dopadne. Dopadlo to tak, že za normálních okolností krotká a příjemná zafira vám dává lekce z řízení.
Pekelná modř
Na pohled ji poznáte podle speciálního modrého lakování, které na nic jiného než na OPC nepořídíte. Hromada spojlerů, nástavců, difuzorů vypadá dobře a proč je auto má, poznáte hned při rozjezdu.
Pomalu s tímhle monstrem jezdit prostě nejde. Sedíte sice vysoko jako v autobuse, ale vaše skóre ve sprintech ze semaforů je vysoce aktivní. Rozjezdy z křižovatky jsou díky citlivé spojce a ještě citlivějšímu plynu vždycky divadlem pro ostatní. O to větší zděšení krotitel 240 koní pocítí, když to má ubrzdit. První půlku chodu brzdového pedálu se nic neděje a vy brzdíte očima; a vzápětí visíte v pásech a stojíte na místě. Dávkování brzdného účinku si musíte dlouho cvičit.
Kupodivu má tahle věc, kterou opravdu nelze jezdit defenzivně, docela malé nároky. Průměrná spotřeba při "normální" jízdě, při které se ovšem ručka otáčkoměru nepodívá pod rysku, u které je trojka, byla mezi 10 a 12 litry. Což na auto, které umí stovku pod osm sekund, není vůbec špatné.
Výuka praxí
Volant křečovitě držíte oběma rukama a dáváte si sakra pozor, abyste projeli čistě slalom mezi kanály a dírami na silnici. Každá chyba bolí - vás i auto. Podvozek by nebyl tak příšerně tvrdý, kdyby mu v chovu OPC nepřidělili osmnáctipalcová kola se 40procentními šlupičkami pneumatik šířky 225.
Žádné ležérní posezení za volantem s levým loktem vystrčeným z okénka a pravačkou na řadičce. Hlavice řadící páky nijak hladce jdoucí šestistupňové převodovky má beztak tak nepříjemný tvar, že se radši budete držet volantu. Přední kola se nervózně zakusují do silnice s razancí pitbula a vám přísluší spíše role jakéhosi usměrňovače.
Může se hoditNové i ojeté automobily Opel Zafira můžete koupit na www.automodul.cz |
Zafira vás naučí zacházet s předními koly, jak se má. Do puntíku vysvětluje (i přes nijak výraznou přesnost a zpětnou vazbu v řízení), že pneumatika buď přenáší příčné nebo podélné síly, obojí najednou neumí. Brzdění, nebo přidání plynu v zatáčce moc brzy vás tedy odnaučí cobydup. Jinak máte problém. V ostrých zhurta projížděných zákrutách stále slyšíte, jak se guma vnitřního kola obrušuje o asfalt a manželka vám nadává ještě víc než normálně...
Zuřivec
Řvoun pod kapotou je při normálním zacházení obstojně utlumen, když ale budete na plyn pořádně šlapat, odvděčí se koncertem pro sportovně se vztekající výfuk, čtyři válce a turbodmychadlo. Že je na takovém koncertě nejlepší sedět v první řadě, netřeba dodávat.
Když se nebojíte, umí zafira i v zatáčkách, jen musíte pamatovat na její alergii na rozbitou silnici a výše položené těžiště MPVčkovité karoserie. Vyjeté koleje vám jinak trhají volant z rukou a výmoly vytloukají zubní korunky. Na komfort zapomeňte, tohle auto má závodního ducha, který ale zabloudil do špatného těla.
Ani v zafiře, která prošla továrním tuningem OPC, nesmí chybět tlačítko SPORT. Je malé, nevýrazné, ale umí toho docela dost. Minimálně zbystřit vaši pozornost. Zostří chod plynu a přitvrdí na posilovači řízení. Dobře poznáte, že se všechno chová agresivněji, minimálně až poletíte ven ze zatáčky. Tím kouzelným tlačítkem se totiž také deaktivuje stabilizační systém.
Variabilní závoďák
U praktické, variabilní zafiry se většinou píše o tom, co umí interiér. U OPCčka je to sice až to poslední, ale přeci: i dodávkoidní opel, který porazí většinu stříbrných octavií, má unikátní variabilní interiér se sedmi sedačkami. Když vyvezete na výlet i tchyni, můžete ji usadit do kufru, v podlaze jsou schované další dvě výklopné sedačky, které připravíte k použití jedním tahem. Dvoumetrový čahoun se tam na cestu z Brna do Prahy nějak poskládá taky, ale bude remcat...
Až vás tedy při cestě na dovolenou na německé dálnici "ztrestá" dodávka se šklebící se mateřskou školkou na zadních sedadlech, není to omyl. To Zafira OPC ukazuje, co umí. Pokud vás zaujala, připravte si 831 tisíc.
Opel Zafira OPC v číslech | |
motor | zážehový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem |
zdvihový objem (ccm) | 1 998 |
max. výkon (kW/k) | 177/240 |
max. krouticí moment (Nm) | 320 |
max. rychlost (km/h) | 231 |
zrychlení 0-100 km/h | 7,8 |
spotřeba město/mimo/kombi. (l/100 km) | 13,4/7,4/9,6 |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 4 467 x 1 801 x 1 625 x 2 703 |
objem kufru (l) | 140-1 820 |
pohotovostní/celková hmotnost (kg) | 1 503/2 250 |
základní cena (Kč) | 830 900 |