Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mladí ztrácejí zájem o auta, vyhrává internet a kola

Pryč jsou doby, kdy mladí lidé toužili po řidičáku a vlastním autě, ať už to byl sebehorší vrak. Dřívější symboly svobody a samostatnosti vyměnili za internet a automobilový průmysl v Americe se dívá do červených čísel, která znamenají úbytek mladých zákazníků.

Po dlouhá léta bylo auto symbolem dospělosti. Dnes touha po řidičáku chladne. | foto: Volkswagen

Ztráty zaznamenává automobilový průmysl v téměř všech odvětvích. Snad kromě Asie, kde prodeje táhnou nenasytné trhy Číny a Indie, výdělky klesají a v Evropě se začíná mluvit o velkém kolapsu. Přečtěte si Evropský autoprůmysl míří do záhuby

Z Ameriky přicházejí ještě další varovná čísla, ze kterých majitelé autokoncernů nebudou mít radost. Zájem mladých lidí o řidičský průkaz, který byl pro několik generací 20. století vždy symbolem určité svobody a pro miliony mladých lidí také přestupní stanicí do dospělosti, dlouhodobě klesá. A v posledních letech se propad ještě znásobil.

Cestování s internetem

Nejnovější průzkum zveřejnila Michiganská univerzita, podle kterého mělo v roce 1983 řidičský průkaz přes 87 procent mladých Američanů do 19 let, v roce 2010 už necelých 70 procent. Největší propad přitom statistika zaznamenala v posledních čtyřech letech.

Autoři studie Michael Sivak a Brandon Schoettle zanalyzovali i data z dalších 14 zemí (například Kanada, Japonsko, Finsko, Švýcarsko nebo Jižní Korea) a z nich se sice nedá jednoznačně říci, že by v každé zemi mladí řidiči ubývali, s jistotou ale tvrdí: čím je v dané zemi větší procento uživatelů internetu, tím více klesá počet nově vydaných řidičských průkazů. "Virtuální kontakt snižuje potřebu osobního kontaktu," myslí si Michael Sivak z michiganské univerzity.

Tato slova víceméně potvrdil i další výzkum od společnosti Gartner, podle kterého by 46 procent řidičů mezi 18 a 24 lety raději zvolilo přístup na internet než vlastnictví vozidla. Dnešní mladí lidé o automobily jednoduše ztrácí zájem a mnohem víc je zajímají chytré telefony, tablety, notebooky a drahá kola.

A americká státní organizace FHA přidává další čísla. Mladí lidé do věku 34 let se od roku 2001 vydali na cyklistický výlet o 24 procent častěji, víc chodí pěšky a až o 40 procent častěji využívají veřejnou dopravu. A také přestávají kupovat nová auta, za poslední dekádu je počet nových mladých majitelů o 10 procent menší.

Podle společnosti Frontier Group, která se tématem také zabývá, má na klesajících číslech největší podíl ekonomická recese, která v minulých letech neumožnila mladým do 34 let najít dobře placenou práci.

"Neznám podobný výzkum v ČR," říká Ondřej Horázný, předseda Asociace Autoškol ČR. "Nicméně subjektivně je po řidičských průkazech v poslední době menší poptávka, což může být způsobeno jednak slabšími ročníky, ale i výše popsanými faktory," komentuje pro iDNES.cz.

Auto jako limonáda

Ať už je důvod jakýkoliv, počty nově vydaných řidičáků a aut, která si kupují mladí lidé, v USA vytrvale klesají. Vážnost situace si uvědomuje například General Motors, který začal spolupracovat s firmou Scratch patřící do gigantu Viacom, jehož součástí je například stanice MTV. Scratch má ke značkám GM přilákat právě mladé lidi.

Schratch si narychlo provedla vlastní výzkum u tří tisíc lidí narozených mezi lety 1981 až 2000 a požádala je, aby vypsali 31 obchodních značek, které sami preferují. Výsledky se vlastně daly předpokládat. Mezi prvními desíti nebyla jediná automobilová značka, daleko častěji padala jména jako Google nebo Nike.

Spolupráce těchto firem začíná mít první výsledky. GM změnil některé části svých budov, postříkalo je grafiti a do týmů najalo mladé lidi, kteří maji oslovit svoji generaci. Nedávno představil nově sestavený vývojářský tým nové barvy, jako například "technorůžová" a "limonáda", které mají zaujmout mládež nakupující v  hypermarketech. Paleta nových barev by se měla objevit pro model Spark.

A na základě doporučení už GM začal přeškolovat své dealery tak, aby dokázali oslovit i mladé lidi. Podle diskutujících na internetu to ale budou mít pořádně těžké.

K čemu vlastně slouží?

"Ostatní už to řekli, ale má cenu to zopakovat. Moje generace (je mi 25 let) se o auta moc nezajímá, protože nechceme ničit životní prostředí a utrácet balík peněz za koupi auta," napsal do jedné z internetových diskusí istriachilles z Chicaga. "Navíc pro ty z nás, kdo žijí ve městech, je mnohem zábavnější poznávat okolní prostředí na kole nebo pěšky."

"Nedokážu si představit důvod, proč bych měl teď nějaké auto kupovat," říká Petr Bárta, čtyřiadvacetiletý programátor z Prahy. "Jeho provoz stojí spoustu peněz, ve městě se neustále stojí v zácpách a většinu pracovních záležitostí stejně vyřeším přes internet. Ale s rodinou se to asi přece jen změní."

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...