Zájem o plyn roste, ale chybí technika

- Cena litru benzinu se u většiny čerpadel přehoupla přes pětadvacet korun a spolu s tím je tu další vlna zvýšeného zájmu motoristů o alternativní paliva, která slibují cestování za polovinu či dokonce třetinu. A jestliže vůbec nejlevnější zemní plyn (CNG) je dostupný jen lidem v místech kolem pouhých sedmi veřejných čerpacích stanic v republice, upírá se pozornost hlavně na propan-butan (LPG). Ten je k mání u pěti stovek čerpadel v celé zemi a původní naprosto liché obavy o bezpečnost plynových osobních automobilů už i v Česku dávno rozptýlil bezproblémový provoz čtvrt milionu upravených vozidel.
Jenže když se v posledních týdnech rozhodli pro plyn další zájemci, tak v mnoha případech byli zklamáni. Zatímco ještě letos na jaře montážní dílny upravovaly osobní auta na propan-butan dokonce i na splátky, nyní zákazníky většinou odmítají. »Nemáme, ptejte se příští měsíc,« říkají mechanici a neuspokojení motoristé cedí mezi zuby, že je to jako dávno zapomenuté čekání na mrazáky za socialismu. Na zdejším motoristickém trhu, který odvykl nedostatku čehokoliv,se pak šíří vysvětlující zprávy, že zájem o plynový pohon aut v zemi vzrostl pětkrát, desetkrát... Věci se ale mají poněkud jinak. »Zájem o alternativní paliva a zvláště o propan-butan opravdu ve světě roste,ale v Česku se po loňském hubenějším roce letos opět vrací zhruba na úroveň velmi úspěšného roku 1997,« vysvětluje šéf LPG klubu v Brandýse nad Orlicí Tomáš Hanzl, který má po ruce fakta: vloni, kdy pohyb cen benzinu nebyl výjimečně výrazný, dali lidé upravit k provozu na propan-butan o 63 procent osobních automobilů méně než v roce 1997. »Navíc za dané situace, jakou by montéři plynových zařízení za normálních okolností asi zvládli bez větších potíží, se najednou z tuzemského trhu prakticky ztratilo jedno ze dvou nejrozšířenějších plynových zařízení, technika italské značky Lovato.« »Před měsícem jsme z Itálie dostali jen deset procent z objednaného zboží, a teď nepřišlo nic,« potvrzuje potíž Vladimír Benko, technický ředitel ostravské firmy HL propan, která je výhradním zástupcem Lovata v tuzemsku. Krok Italů vysvětluje tím, že se jim s rostoucím zájmem o alternativní pohony ve světě otevřely nové velké trhy v Indii, Turecku, Číně a v dalších zemích. Zákulisní informace o tom, že za přerušením dodávek jsou obchodní spory s Italy, Benko odmítá. »V situaci, kdy se z trhu zčista jasna ztratila plynová technika Lovato, se mnozí její dealeři, kteří potřebují v době opětovného zájmu o propanbutan naplno pracovat, obracejí na nás,« sděluje Milan Šmíd, jeden z šéfů společnosti Autogas centrum v Jiníně u Strakonic, výhradního dovozce nyní v zemi nejrozšířenějších plynových zařízení rovněž italské značky BRC, kterou v Česku šíří více než dvě stovky oficiálních dealerů. »Trh, který se náhle otevírá po Lovatu, bychom jistě rádi převzali, ovšem italští dodavatelé nemohou reagovat okamžitě - právě kvůli velkým zakázkám pro Indii, Turecko, Čínu, Rusko a další,« pokračuje Šmíd. »Tak se stalo, že z posledního kamionu jsme nepřetržitě třiadvacet hodin vydávali zboží rovnou dealerům, než byl zcela prázdný,a teď čekáme na další.« Nejlevnější a pro nejběžnější osobní automobily naprosto vyhovující plynová zařízení značek BRC a Lovato jsou zabudována podle statistik českého LPG klubu v 93 procentech dosud upravených osobních automobilů. O zbytek se dělí značky Stargas, Landi Renzo, Viale-Landi Hartog, Groot, Tartarini, Tomasetto, Marini... Některé z nich už své aktivní zastoupení na trhu v Česku vzdaly,u jiných - zvláště u velmi propracované a pro složitější vozy výborné holandské techniky Groot a Viale-Landi Hartog - brání masovějšímu rozšíření vyšší cena. »Zájemce jsme schopni uspokojit prakticky okamžitě i v době nedostatku italských zařízení,« konstatuje Libor Zich, zástupce královéhradecké firmy Gera, která v tuzemsku zastupuje holandské Viale - Landi Hartog. »Skutečně se nám také ozývají dealeři jiných značek a mají okamžitý zájem o dva, tři tisíce kusů, ale když dojde na cenu, tak jednání končí. Jsme přece jen o pár tisíc dražší než italská konkurence.« Rychlých, leč zřejmě nepříliš rozsáhlých dodávek plynové techniky je schopna také pardubická společnost Syntax, která pracuje s rovněž holandskými výrobky Groot. »Existujeme, ale zájem o technicky kvalitnější, a proto dražší holandská zařízení je malý,« sděluje Petr Staněk, technik Syntaxu, výhradního zástupce Groot. Také Tomáš Kubal, ředitel Centroglobu Most, importéra italských plynových výrobků Stargas, potvrzuje, že zájem se v minulosti v Česku soustředil hlavně na výrobky značek BRC a Lovato a konkurenty v dobách menší poptávky odrazoval nezájem o jejich zboží. »Zhruba od poloviny listopadu jsme ale schopni dodávat,« tvrdí Kubal. Zásadní zlepšení se čeká od největších distributorů plynové techniky. Jinínská firma Autogas centrum horečně jedná o zvýšení dodávek zařízení BRC, a Italům dokonce nabízí českou spoluúčast na výrobě. »Rozšíření dodávek čekám do dvou měsíců, další zlepšení stavu snad přinese jaro příštího roku,« slibuje Milan Šmíd. Ale ani ostravská HL propan se nevzdává. »Jednáme o obnovení dodávek výrobků Lovato z Itálie,« tvrdí Vladimír Benko. »Snad se dočkáme ještě letos.«

Ceny propan-butanu - LPG - jsou u čerpacích stanic ani ne poloviční ve srovnání s benzinem Natural 95.


Témata: CNG, kamion, Poradna: Zuby