I dnes se musí nová auta zajíždět. Už to není věda

Jak zajíždět auto? Složité to není, naši tátové to měli mnohem těžší. Stačí se držet pár rad a ty dodržovat stále, ne jen při „zaučování“ nového auta.

Dříve se doporučovalo přikoupit při vyzvednutí nového vozu v Mototechně hrdou samolepku „v záběhu“ (sousedi tak taky poznali, že máte nové fáro) a šetřit auto prvních pět tisíc kilometrů. Na první jízdu se vyrazilo k babičce nebo známými co nejdál, aby si jednotlivé díly motoru „sedly“. Zajíždění prostě byla věda. Kdo si nebyl ve vedení a výchově nového auta jistý, často svěřil tuto důležitou úlohu někomu ostřílenějšímu. Dobře zajeté auto se opravdu chovalo lépe, bylo tišší, hbitější a úspornější.

Dnes je doba zajíždění kratší a riziko, že něco pokazíte, sražené na nulu. Manuál k dnešní Škodě Rapid říká, že zajíždění trvá prvních 1500 kilometrů. „Prvních 1 000 kilometrů doporučujeme nejezdit rychleji než na 3/4 nejvyšších přípustných otáček motoru, nejezdit na plný plyn a nejezdit s přívěsem. Během 1 000 až 1 500 kilometrů můžete zvyšovat zatížení motoru až na nejvyšší přípustné otáčky motoru,“ radí manuál. Zpočátku je totiž v motoru vyšší vnitřní tření, jak si pohybující se díly postupně ‚sedají‘, i v moderním motoru je tento efekt poznat.

Moderní motory jsou samozřejmě vyrobené z modernějších materiálů a mnohem přesněji než kdysi, ale stále je to složitá soustava komponent, které mají různé výrobní tolerance. Všechny ty díly si na sebe musí „zvyknout“, jsou také vyrobené z různých materiálů, které reagují na změny teploty každý jinak.

Jak se zajíždělo kdysi

Zajíždění nového vozidla, účel a provádění

Z knihy: Rukověť pro řidiče motorových vozidel, Alois Váša - Vladimír Váša, Naše vojsko, 1955

Kovové plochy po sobě se třoucích strojních součástí musí se i po velmi přesném a pečlivém opracování vzájemným pohybem teprve navzájem přizpůsobit; pak teprve se dosáhne dokonale hladkých a co nejvíce souvislých ploch.

Tomuto vzájemnému přizpůsobování ploch součástí při běhu stroje říkáme zabíhání. Správné zaběhnutí ústrojí je možné jen tehdy, když ústrojí běží po určitou dostatečnou dobu za mírného namáhání a dostatečného mazání.

Jenom po dokonalém zaběhnutí může být pak využito plného výkonu vozidla bez obav, že utrpí jeho trvanlivost a že se jeho chod stane brzo hlučným.

Ve výrobní továrně se provádí obyčejně jen první část zabíhání ostatek se musí stát až při prvním používání vozidla.

Normálně trvá zajíždění asi do prvních 1500 až 2000 km; v té době smí být motor namáhán jen mírně a nesmějí být příliš zrychlovány jeho otáčky ani při běhu naprázdno.

Rychlost vozidla na přímý záběr nemá přesahovat po dobu zabíhání u nákladních aut 40 km/hod., u osobních 50 km/hod.,avšak nemá klesnout pod 25 km/hod. (nutnost řadit nižší rychlostní stupeň). Při nižších rychlostních stupních nesmějí otáčky motoru přesahovat uvedené meze, ani pod ně klesnout.

Rychlost vozidla po rovině a do stoupání je zpravidla omezena clonou, zamontovanou mezi příruby karburátoru a ssací troubu. Clonou se zužuje průřez ssací trouby, takže motor nemůže vyvinout plnou sílu a plné otáčky. Clona však nepůsobí při jízdě s kopce, kdy vůz běží setrvačností a kdy stačí docela malé přidání plynu (nebo ani to ne) k tomu, aby se vůz rozjel velikou rychlostí. Poněvadž veliká rychlost je i bez přímého namáhání motoru nezaběhnutého motoru a ostatním částem vozidla škodlivá, nesmí být ani při jízdě s kopce na přímý záběr vyvinována větší rychlost, než jakou připouští clona na rovině, t. j. asi 50 km v hodině.

Clona je zaplombována a nesmí být za žádných okolností vymontována před ujetím stanoveného počtu kilometrů. Clonu vyjme tovární dílna, je-li plomba porušena, neuznává továrna záručních závazků.

Během zajíždění je nutno pečlivě dodržovat předpisy o mazání. Je účelné přidávat k palivu zvláštní olej pro horní mazání.

U nového vozidla a u vozidla po generální opravě musíme prvních 200 a po dalších 300 a 1000 km kontrolovat všechny důležité šrouby a spoje, zejména per, řízení, brzd, rámu, hlavy válců, u samonosných konstrukcí přírubové šrouby kol mezi motorem a převodovkou, karoserie atd., a sledovat, nehřejí-li se ložiska kol, bubny brzd a ostatní agregáty. Musíme také častěji kontrolovat těsnost potrubí paliva, oleje a vody.

Pavel Růžička, odborník na oleje společnosti Total doplňuje, že komponenty motoru jsou dnes vyráběny se stále kvalitnějšími povrchy a přesnějšími tolerancemi. „U nových motorů nedochází k tak intenzivním změnám u křivky závislosti opotřebení na kilometrovém proběhu vozidla, jak tomu bylo v minulosti,“ komentuje.

Orientačně lze poradit nevytáčet při zajíždění benzinový motor nad nějaké tři a půl tisíce otáček, u naftového je hranice přibližně o tisíc otáček níž.

Obecně platí, že prvních asi tisíc kilometrů je třeba být opravdu opatrnější, po této metě se motor auta „probere“ a jede lépe. Další metou změny chování je asi pět tisíc kilometrů, auto obvykle ztichne. Úplné ustálení nastane kolem deseti tisíc. V tu chvíli také řidiči často sledují pokles spotřeby, to je ale částečně dáno i tím, že si na sebe řidič s autem zvyknou, šofér si ho osahá a naučí se jezdit efektivně.

U nových dieselových aut s nízkými tisíci najetých kilometrů jsme vypozorovali zajímavé chování, které má ovšem se záběhem nového motoru souvislost. Motor náhle nekontrolovaně zvyšuje volnoběžné otáčky. Na jednom semaforu drží standardních cca 900 otáček, na druhém náhle vyskočí o čtyři sta otáček. Je to z důvodu „vypalování“ filtru pevných částic. Motor si musí filtr „vycvičit“. Po pěti tisících kilometrech prý tato fáze „tréninku“ skončí a auto má držet standardní hladinu otáček volnoběhu.

Dobrá péče

Je ale spousta věcí, kterými můžete motoru uškodit mnohem víc, než nešikovnou „výchovou“, nezajetého agregátu. Motoru třeba vysloveně ubližuje vytáčení v zimě za studena. Olej je tuhý, mazání ložisek je ztížené, a motor v tu chvíli neuvěřitelně zatěžujete. Nestačí jen zahřát chladící kapalinu, ale také olej, nespoléhejte se tak jen na kontrolku nebo budík teploměru, dejte motoru k zahřátí pár kilometrů navíc. Motor zahřívejte klidnou jízdou, ne na volnoběh.

Motoru ani nesvědčí podtáčení, tedy jízda na nízké otáčky. Naopak, když je motor zajetý, nerozpakujte se ho občas pořádně vytočit. Dobře prohřátému motoru takové „vyhnání pavouků“ v různých režimech prospívá. Nedokonalým spalováním při dlouhodobém provozu v nízkých otáčkách se totiž v motoru tvoří karbonové úsady, které mu škodí. Prohnáním motoru na vyšší otáčky motor karbonu zbavíte.

Ideální je pohybovat se při jízdě v režimu otáček, kdy motor nabízí maximum točivého momentu, toto vyčtete z grafů v manuálu k vozu. Jezdit s plynem na podlaze (v oblasti maxima otáček a výkonu) není ideální jak z pohledu spotřeby, tak životnosti.

Olej je věda

Hladinu oleje je třeba hlídat, nespoléhejte se jen na kontrolky nebo servis. Je třeba jít pod kapotu a používat klasickou měrku. Nízká hladina oleje může vést až k zadření motoru. Moc oleje zas znamená nebezpečí pro katalyzátor spálenými zbytky motorového oleje.

Oficiální servisní plány automobilek sice intervaly výměny oleje stále prodlužují, ale rozhodně nic nezkazíte, když budete olej měnit častěji. Ideálně po deseti až patnácti tisících kilometrech. Odborníci na ojetiny dokonce umí vyjmenovat motory, kterým uměle natahované intervaly výměny oleje zadělávají na chronické potíže.

Auto pro vyhořelé je vzrušující jako mrazák

Jeremy Clarkson šije do superbu, který dříve v Top Gear chválil

Děs a hrůza v očích Jeremyho Clarksona

Záběhu a výměny oleje se týká ještě jedna rada. Naši dědové a tátové si vzpomenou na proplachování motoru a hlavně první výměnu oleje po prvních stovkách, nejvýše tisícovce kilometrů. Dnes to při snaze udržet co nejnižší servisní náklady výrobci v doporučeních nemají.

Opravdu pečliví motoristé výměnou oleje po prvních tisícovkách kilometrů rozhodně nic nezkazí. Alespoň motor zbaví první dávky mikročástic obroušených z jednotlivých komponent při záběhu.

Doporučuje to i Pavel Růžička: „Je účelné interval první výměny oleje zkrátit. A to nikoliv z důvodu předčasné ztráty kvality mazacího oleje, ale zejména z důvodu kontaminace oleje právě částicemi vznikajícími při opotřebení motoru či možnými zbytkovými kontaminacemi z výrobního procesu. Tím je zajištěn i zároveň zpravidla dostačující proplach motoru,“ vysvětluje pro iDNES.cz. Motorové oleje jsou dnes podle experta doplněné vysoce účinnými aditivy, jež minimalizují opotřebení komponent spalovacího motoru a redukují degradaci oleje za provozu.

Pneumatiky a brzdy

Zajíždění nového vozu se tedy týká především motoru. Pro absolutní jistotu ale odborníci radí sledovat ještě další věci. Pneumatiky se musí nejprve „načnout“ - strhnout hladkou lesklou vrstvu, která z výroby plášť pokrývá.

„Hladká povrchová vrstvička je výsledkem technologie lisování pneumatiky. Směs se pod velkým tlakem natlačí do formy, která je absolutně hladká,“ vysvětluje Petr Mlčoch, expert společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech. Vrstva nemá žádnou funkci, naopak je lepší se jí rychle zbavit. „Doporučuje se zajetí na vzdálenost 500 až 800 kilometrů. Vrstva se tím odstraní, pneumatika se zdrsní a sedne si a je již plně funkční.“ Podle Petra Mlčocha je k zajetí pneumatik ideální projet třeba dálnici Praha-Brno a zpět na jeden zátah.

Lehce „ojet“ je třeba také brzdové obložení. Obroušení vrchní vrstvy trvá asi 200 km, ti opatrnější uvádějí, že maximální účinek mají brzdy až po tisícovce kilometrů.

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...