Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

aktualizováno 
Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs Elysees. (25. září 2016) | foto: AP

Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné za úmrtí tří milionů lidí ročně. Pokud se zákaz čtyř velkoměst, ve kterých žije dohromady přes 17 milionů lidí, podaří uskutečnit, zachránilo by to podle propočtů přes sedm tisíc lidí ročně.

Na pravidelných setkáních zástupců největších měst světa (summit C40), která se konají každé dva roky v Mexiku, padlo rozhodnutí „velké čtyřky“. Zástupci Mexico City, Madridu, Paříže a Atén vyhlásili, že do roku 2025 chtějí v těchto metropolích zakázat provoz vozidel s naftovým motorem.

Podle primátorky Paříže Anne Hidalgové nejde až o takové překvapení, protože postupné kroky k omezení počtu dieselových motorů přijala a postupně přijímá celá řada měst, například za pomoci ekologických známek. Pařížská starostka je v boji proti automobilové dopravě velmi aktivní už od nástupu do funkce v roce 2014. Hidalgová uvedla, že v Paříži kvůli znečištěnému ovzduší zemře kolem dvou a půl tisíce lidí ročně.

Hildalgová navíc argumentuje tím, že Tokio už úplný zákaz dieselů naplánovalo. Zrovna ve Francii je obrat proti dieselům velmi paradoxní. V předchozích desetiletích totiž Francie podporovala právě vývoj a výrobu dieselových aut, ještě před několika lety auta na naftu prodejům v zemi vévodila.

Starosta Mexico City Miguel Angel Mancera oznámil, že město nahradí aktuální autobusy s naftovými motory vozy s hybridním nebo elektrickým pohonem. Pochlubil se také prvními projekty, jako jsou sítě nabíječek pro elektroauta nebo půjčovny kol.

Atény chtějí být ještě přísnější a časem vyhnat z centra města všechna auta se spalovacím motorem.

Podle názorů zástupců měst nepůjde jen o jednostranný akt zákazu, ale o celou řadu opatření, která představují posílení městské dopravy, podporu alternativních pohonů nebo cyklojízdy.

Odborníci si ovšem kladou otázku, zda je reálné do devíti let přijmout tak zásadní kroky, aniž by to zásadně zasáhlo do života obyvatel těchto měst, motoristů a turistů.

„Summit C40 v dalších prohlášeních nehovoří už tak jednoznačně o zákazu v uvedených čtyřech metropolích jako o připravenosti těchto měst udělat maximum pro zlepšení životního prostředí až po úplný zákaz dieselů,“ uvádí ÚAMK. Za reálnější tedy odborníci považují jiný fakt, který na summitu zazněl, a to snahu do roku 2030 snížit ve městech emise vinou dopravy až o 50 %.

„Nejen Českou republiku však trápí problém s odstraňováním nebo špatnou údržbou filtrů pevných částic,“ komentuje aktuální stav prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. „Státní organizace by se měly tímto ožehavým tématem více zabývat a nastavit taková opatření, aby nedocházelo k úmyslnému znečišťování ovzduší prokazatelně škodlivými látkami jedinců vlastnící vozidlo s nefunkčním DPF filtrem.“





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.