Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další nesmysl ministerstva dopravy: zákaz vjezdu náklaďáků platí i pro kombíky

aktualizováno 
Ministerstvo dopravy rozšířilo od letošního ledna platnost značky B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů. Nově neplatí jen pro vozidla nad 3,5 tuny, ale pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut. Na zákaz vjezdu do některých zón či jízdních pruhů si tak musejí dát pozor i řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou či pickupů.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů | foto: Ilustrační foto

Platnost značky B4, která se doposud týkala pouze velkých nákladních aut, upravuje novelizovaná vyhláška č. 294/2015. Ministerstvo dopravy rozšířilo zákaz i na malá nákladní auta do 3 500 kilogramů, aby byla v souladu s vídeňskou Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci.

Jenže zároveň tak zkomplikovalo situaci především řidičům. Takových značek jsou totiž v obcích desítky. Města se jimi bránila vjezdu těžkých náklaďáků do centra. Řidiči, kteří používají menší užitková auta, tak nemusejí změnu zaregistrovat a hrozí jim pokuta. Na některých místech navíc dříve logická omezení ztrácí svůj smysl.

Co je jinak?

DŘÍVE vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (č. B4) platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

NYNÍ vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

„Jedná se o tisíce především firemních vozidel a patří mezi ně například i osobní vozidla s mřížkou za zadními sedadly. Řidiči těchto aut nyní nemohou bez přestupku vjet do ulic označených dopravní značkou B4, ani jet jízdním pruhem, který je označen touto dopravní značkou. Pokud by tedy všichni řidiči dodrželi pravidla silničního provozu, znamenalo by to prakticky konec zásobování, různých servisních služeb i výrazné zpomalení provozu,“ vysvětluje učitel autoškoly Dopravního podniku Hradec Králové Petr Weber.

„Tato vozidla například na hradeckém silničním okruhu navíc nemohou využít rychlejší levý jízdní pruh,“ dodal Weber s tím, že změna mu přijde nelogická a že novinka má spoustu otazníků. On a jeho kolegové ji však musejí od ledna přednášet desítkám profesionálních řidičů.

Obce musí značky doplnit

Resort dopravy se brání tím, že změnu dlouho připravoval a autoškoly, ale hlavně obce, měly čas se na ni připravit. „Změna významu dopravní značky B4 byla obcím a krajským úřadům známá v dostatečném předstihu před účinností vyhlášky. Návrh vyhlášky byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení, kde jsou mimo jiné připomínkovými místy Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy, v půlce května,“ upřesnil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N...

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut.

Podle Neřolda je navíc řešení nové situace jednoduché: řidiči, které by značky omezily v pravidelném zajíždění do takových míst, si mohou požádat o výjimku. Obce a kraje mohou stávající nevyhovující značky vyměnit za aktuální, na kterých už bude přímo uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti náklaďáků.

„Případně mohou značku doplnit dodatkovou tabulkou s uvedenou nejvyšší povolenou hmotností vozidel a značka bude opět platit pro vozidla jejichž nejvyšší povolená hmotnost tuto hodnotu převyšuje,“ uvedl Neřold s tím, že v druhém případě mohou obce značku vyměnit až v rámci pravidelné údržby.

V přechodném období by měla být navíc k takovým řidičům tolerantnější i policie a strážníci. „Dle našich informací nemá policie v tomto období krátce po změně značky za cíl zaměřovat se na řidiče vozidel kategorie N1, kteří zákaz porušují. A pokud obec nestihla včas upravit hmotnostní kategorii na značce podle skutečných dopravních potřeb, neměla by sama na tato místa posílat strážníky,“ doporučil mluvčí.

Autor:




Nejčtenější

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.