Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další nesmysl ministerstva dopravy: zákaz vjezdu náklaďáků platí i pro kombíky

aktualizováno 
Ministerstvo dopravy rozšířilo od letošního ledna platnost značky B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů. Nově neplatí jen pro vozidla nad 3,5 tuny, ale pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut. Na zákaz vjezdu do některých zón či jízdních pruhů si tak musejí dát pozor i řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou či pickupů.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů | foto: Ilustrační foto

Platnost značky B4, která se doposud týkala pouze velkých nákladních aut, upravuje novelizovaná vyhláška č. 294/2015. Ministerstvo dopravy rozšířilo zákaz i na malá nákladní auta do 3 500 kilogramů, aby byla v souladu s vídeňskou Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci.

Jenže zároveň tak zkomplikovalo situaci především řidičům. Takových značek jsou totiž v obcích desítky. Města se jimi bránila vjezdu těžkých náklaďáků do centra. Řidiči, kteří používají menší užitková auta, tak nemusejí změnu zaregistrovat a hrozí jim pokuta. Na některých místech navíc dříve logická omezení ztrácí svůj smysl.

Co je jinak?

DŘÍVE vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (č. B4) platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

NYNÍ vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

„Jedná se o tisíce především firemních vozidel a patří mezi ně například i osobní vozidla s mřížkou za zadními sedadly. Řidiči těchto aut nyní nemohou bez přestupku vjet do ulic označených dopravní značkou B4, ani jet jízdním pruhem, který je označen touto dopravní značkou. Pokud by tedy všichni řidiči dodrželi pravidla silničního provozu, znamenalo by to prakticky konec zásobování, různých servisních služeb i výrazné zpomalení provozu,“ vysvětluje učitel autoškoly Dopravního podniku Hradec Králové Petr Weber.

„Tato vozidla například na hradeckém silničním okruhu navíc nemohou využít rychlejší levý jízdní pruh,“ dodal Weber s tím, že změna mu přijde nelogická a že novinka má spoustu otazníků. On a jeho kolegové ji však musejí od ledna přednášet desítkám profesionálních řidičů.

Obce musí značky doplnit

Resort dopravy se brání tím, že změnu dlouho připravoval a autoškoly, ale hlavně obce, měly čas se na ni připravit. „Změna významu dopravní značky B4 byla obcím a krajským úřadům známá v dostatečném předstihu před účinností vyhlášky. Návrh vyhlášky byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení, kde jsou mimo jiné připomínkovými místy Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy, v půlce května,“ upřesnil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N...

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut.

Podle Neřolda je navíc řešení nové situace jednoduché: řidiči, které by značky omezily v pravidelném zajíždění do takových míst, si mohou požádat o výjimku. Obce a kraje mohou stávající nevyhovující značky vyměnit za aktuální, na kterých už bude přímo uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti náklaďáků.

„Případně mohou značku doplnit dodatkovou tabulkou s uvedenou nejvyšší povolenou hmotností vozidel a značka bude opět platit pro vozidla jejichž nejvyšší povolená hmotnost tuto hodnotu převyšuje,“ uvedl Neřold s tím, že v druhém případě mohou obce značku vyměnit až v rámci pravidelné údržby.

V přechodném období by měla být navíc k takovým řidičům tolerantnější i policie a strážníci. „Dle našich informací nemá policie v tomto období krátce po změně značky za cíl zaměřovat se na řidiče vozidel kategorie N1, kteří zákaz porušují. A pokud obec nestihla včas upravit hmotnostní kategorii na značce podle skutečných dopravních potřeb, neměla by sama na tato místa posílat strážníky,“ doporučil mluvčí.

Autor:




Nejčtenější

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.