Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další nesmysl ministerstva dopravy: zákaz vjezdu náklaďáků platí i pro kombíky

aktualizováno 
Ministerstvo dopravy rozšířilo od letošního ledna platnost značky B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů. Nově neplatí jen pro vozidla nad 3,5 tuny, ale pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut. Na zákaz vjezdu do některých zón či jízdních pruhů si tak musejí dát pozor i řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou či pickupů.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů | foto: Ilustrační foto

Platnost značky B4, která se doposud týkala pouze velkých nákladních aut, upravuje novelizovaná vyhláška č. 294/2015. Ministerstvo dopravy rozšířilo zákaz i na malá nákladní auta do 3 500 kilogramů, aby byla v souladu s vídeňskou Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci.

Jenže zároveň tak zkomplikovalo situaci především řidičům. Takových značek jsou totiž v obcích desítky. Města se jimi bránila vjezdu těžkých náklaďáků do centra. Řidiči, kteří používají menší užitková auta, tak nemusejí změnu zaregistrovat a hrozí jim pokuta. Na některých místech navíc dříve logická omezení ztrácí svůj smysl.

Co je jinak?

DŘÍVE vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (č. B4) platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

NYNÍ vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

„Jedná se o tisíce především firemních vozidel a patří mezi ně například i osobní vozidla s mřížkou za zadními sedadly. Řidiči těchto aut nyní nemohou bez přestupku vjet do ulic označených dopravní značkou B4, ani jet jízdním pruhem, který je označen touto dopravní značkou. Pokud by tedy všichni řidiči dodrželi pravidla silničního provozu, znamenalo by to prakticky konec zásobování, různých servisních služeb i výrazné zpomalení provozu,“ vysvětluje učitel autoškoly Dopravního podniku Hradec Králové Petr Weber.

„Tato vozidla například na hradeckém silničním okruhu navíc nemohou využít rychlejší levý jízdní pruh,“ dodal Weber s tím, že změna mu přijde nelogická a že novinka má spoustu otazníků. On a jeho kolegové ji však musejí od ledna přednášet desítkám profesionálních řidičů.

Obce musí značky doplnit

Resort dopravy se brání tím, že změnu dlouho připravoval a autoškoly, ale hlavně obce, měly čas se na ni připravit. „Změna významu dopravní značky B4 byla obcím a krajským úřadům známá v dostatečném předstihu před účinností vyhlášky. Návrh vyhlášky byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení, kde jsou mimo jiné připomínkovými místy Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy, v půlce května,“ upřesnil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut.

Podle Neřolda je navíc řešení nové situace jednoduché: řidiči, které by značky omezily v pravidelném zajíždění do takových míst, si mohou požádat o výjimku. Obce a kraje mohou stávající nevyhovující značky vyměnit za aktuální, na kterých už bude přímo uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti náklaďáků.

„Případně mohou značku doplnit dodatkovou tabulkou s uvedenou nejvyšší povolenou hmotností vozidel a značka bude opět platit pro vozidla jejichž nejvyšší povolená hmotnost tuto hodnotu převyšuje,“ uvedl Neřold s tím, že v druhém případě mohou obce značku vyměnit až v rámci pravidelné údržby.

V přechodném období by měla být navíc k takovým řidičům tolerantnější i policie a strážníci. „Dle našich informací nemá policie v tomto období krátce po změně značky za cíl zaměřovat se na řidiče vozidel kategorie N1, kteří zákaz porušují. A pokud obec nestihla včas upravit hmotnostní kategorii na značce podle skutečných dopravních potřeb, neměla by sama na tato místa posílat strážníky,“ doporučil mluvčí.

Autor:




Nejčtenější

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci.

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza...  celý článek

Další z rubriky

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Modelky a hostesky ženevského autosalonu 2017
OBRAZEM: Supergalerie krasavic ženevského autosalonu

Ženevský autosalon nabízí kromě přehlídky čtyřkolových novinek, designérských kreací, sporťáků a aut snů také pohled na krásné ženy. První autosalonové dny...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.