Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další nesmysl ministerstva dopravy: zákaz vjezdu náklaďáků platí i pro kombíky

aktualizováno 
Ministerstvo dopravy rozšířilo od letošního ledna platnost značky B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů. Nově neplatí jen pro vozidla nad 3,5 tuny, ale pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut. Na zákaz vjezdu do některých zón či jízdních pruhů si tak musejí dát pozor i řidiči malých dodávek, kombíků s přepážkou či pickupů.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů | foto: Ilustrační foto

Platnost značky B4, která se doposud týkala pouze velkých nákladních aut, upravuje novelizovaná vyhláška č. 294/2015. Ministerstvo dopravy rozšířilo zákaz i na malá nákladní auta do 3 500 kilogramů, aby byla v souladu s vídeňskou Úmluvou o dopravních značkách a signalizaci.

Jenže zároveň tak zkomplikovalo situaci především řidičům. Takových značek jsou totiž v obcích desítky. Města se jimi bránila vjezdu těžkých náklaďáků do centra. Řidiči, kteří používají menší užitková auta, tak nemusejí změnu zaregistrovat a hrozí jim pokuta. Na některých místech navíc dříve logická omezení ztrácí svůj smysl.

Co je jinak?

DŘÍVE vyhláška č. 30/2001: Značka Zákaz vjezdu nákladních automobilů (č. B4) platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg. Neplatí však pro obytné automobily.

NYNÍ vyhláška č. 294/2015: Značka zakazuje vjezd nákladním automobilům, tahačům přívěsu nebo návěsu a speciálním automobilům. Značka neplatí pro obytné automobily. Je-li na dodatkové tabulce nebo na značce pod symbolem nákladního automobilu uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti (uvádí se v tunách), platí značka pro vozidla o nejvyšší povolené hmotnosti převyšující tuto hodnotu. U jízdní soupravy je rozhodný součet nejvyšších povolených hmotností všech vozidel soupravy.

„Jedná se o tisíce především firemních vozidel a patří mezi ně například i osobní vozidla s mřížkou za zadními sedadly. Řidiči těchto aut nyní nemohou bez přestupku vjet do ulic označených dopravní značkou B4, ani jet jízdním pruhem, který je označen touto dopravní značkou. Pokud by tedy všichni řidiči dodrželi pravidla silničního provozu, znamenalo by to prakticky konec zásobování, různých servisních služeb i výrazné zpomalení provozu,“ vysvětluje učitel autoškoly Dopravního podniku Hradec Králové Petr Weber.

„Tato vozidla například na hradeckém silničním okruhu navíc nemohou využít rychlejší levý jízdní pruh,“ dodal Weber s tím, že změna mu přijde nelogická a že novinka má spoustu otazníků. On a jeho kolegové ji však musejí od ledna přednášet desítkám profesionálních řidičů.

Obce musí značky doplnit

Resort dopravy se brání tím, že změnu dlouho připravoval a autoškoly, ale hlavně obce, měly čas se na ni připravit. „Změna významu dopravní značky B4 byla obcím a krajským úřadům známá v dostatečném předstihu před účinností vyhlášky. Návrh vyhlášky byl předložen do mezirezortního připomínkového řízení, kde jsou mimo jiné připomínkovými místy Krajské úřady a Magistrát hlavního města Prahy, v půlce května,“ upřesnil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N...

Značka B4 Zákaz vjezdu nákladních automobilů platí pro všechna auta kategorie N kromě obytných aut.

Podle Neřolda je navíc řešení nové situace jednoduché: řidiči, které by značky omezily v pravidelném zajíždění do takových míst, si mohou požádat o výjimku. Obce a kraje mohou stávající nevyhovující značky vyměnit za aktuální, na kterých už bude přímo uvedena hodnota nejvyšší povolené hmotnosti náklaďáků.

„Případně mohou značku doplnit dodatkovou tabulkou s uvedenou nejvyšší povolenou hmotností vozidel a značka bude opět platit pro vozidla jejichž nejvyšší povolená hmotnost tuto hodnotu převyšuje,“ uvedl Neřold s tím, že v druhém případě mohou obce značku vyměnit až v rámci pravidelné údržby.

V přechodném období by měla být navíc k takovým řidičům tolerantnější i policie a strážníci. „Dle našich informací nemá policie v tomto období krátce po změně značky za cíl zaměřovat se na řidiče vozidel kategorie N1, kteří zákaz porušují. A pokud obec nestihla včas upravit hmotnostní kategorii na značce podle skutečných dopravních potřeb, neměla by sama na tato místa posílat strážníky,“ doporučil mluvčí.

Autor:




Nejčtenější

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Další z rubriky

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.