Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krásná šílenost jako rozmar superboháče: McLaren jak z komiksu

aktualizováno 
Když máte hodně peněz, můžete mít McLaren třeba s designem silniční rakety v retrostylu. Bohatý klient si u britské automobilky poručil něco extra. Výsledkem je zakázkový vůz X-1 s retrokaroserií, která odkazuje na raketový styl padesátých let předchozího století. Auto se rozhodně nedočká sériové produkce, vyroben byl jediný exemplář.

McLaren X-1 | foto: McLaren

Stavbu auta, které využívá monokok ze sériového modelu MP4-12C, zajistila mladá divize McLaren Special Operations (MSO). Světu se nezvyklý vůz představil na akci The Quail, který je součástí známé přehlídky automobilové elegance Pebble Beach v kalifornském Monterey.


Fotogalerie

Anonymní zákazník si auto u šéfa McLarenu Rona Dennise objednal už před třemi roky. S běžnými modely McLarenu se zjevně nespokojil, a to má v garáži tři: McLaren F1, Mercedes-Benz SLR a i nejnovější McLaren MP4-12C. Automobilka v čele s šéfdesignérem Frankem Stephensonem nakonec svěřila podobu auta korejskému designérovi Hong Yeovi, který vyhrál interní soutěž.


A Hong Yeo se po inspiraci poohlédl leckde. V automobilovém světě zabrousil jak na americký kontinent (Chrysler D'Elegance Ghia z roku 1953 a Buick Electra z roku 1959), tak si vzal za vzor i některé evropské vozy: předválečný Mercedes-Benz 540K, relativně moderní Citroën SM z roku 1971 a krásné luxusní vozy Vega již neexistující francouzské automobilky Facel.

Inspiraci ale hledal i v architektuře a užitkovém designu: v budovách Guggenheimova muzea v New Yorku a Bilbau, inspiroval se art deco hodinami Jaeger LeCoultre nebo perem Montblanc. Z rostlinné říše Hong Yea inspiroval lilek, z umělců pak černobílá fotografie Audrey Hepburnové.


McLaren X-1

Někdy je ovšem méně více a výsledný zakázkový McLaren X-1 to dokazuje. Tak trochu vypadá, jako když pejsek s kočičkou vařili dort: od všeho něco. Jednoduše řečeno, auto by mohlo Batmanovi sloužit jako Batmobil a stejně dobře by posloužilo pro spanilou jízdu kosmonautů k odpalovací rampě.

Samotná maska vypadá moderně, dynamicky a vcelku decentně, bláznivé tvary ovládly boky auta a hlavně zadní partie. Zadní kola jsou kompletně schovaná po vzoru Citroënu SM, kryty se pak v případě potřeby hydraulicky zvedají směrem nahoru. V zadní části se designér zřejmě inspiroval v poválečné produkci, která si hrála na aerodynamické tvary a především ta americká hledala podněty i v tehdy startujícím kosmickém programu.

McLaren X-1

Výrazné prolisy a vrstvení boků karoserie přechází v zadní části do mohutného obloukového spoileru. Od B sloupku působí auto hodně mohutně, čemuž přispívá i krátká kabina. To je ale dané konstrukcí podvozku s motorem umístěným uprostřed. Celek dotvářejí mohutné dveře, které se vyklápějí vzhůru dopředu.

Výsledek rozhodně bude na silnicích nepřehlédnutelný a určitě by se neztratil ani v nějakém futuristickém sci-fi filmu. Jenže je málo pravděpodobné, že by se majitel s autem vydával na silnice příliš často, přestože auto má silniční homologaci. Mnohem pravděpodobněji si auto pečlivě uschová ve své garáži, jednou může mít hodně vysokou cenu.

McLaren X-1

O technice pod výraznou karoserií se výrobce zmiňuje jen letmo. Auto pohání přeplňovaný osmiválec s objemem 3,8 litru a výkonem 460 kW. McLaren X-1 není žádný drobeček: na délku auto měří téměř 4,7 metru, šířka včetně zrcátek je 2,1 metru a s hodnotou 1,2 metru je hodně nízké. Hmotnost se ale podařilo udržet na výborné hodnotě 1 400 kilogramů.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.