McLaren X-1

McLaren X-1 | foto: McLaren

Krásná šílenost jako rozmar superboháče: McLaren jak z komiksu

  • 59
Když máte hodně peněz, můžete mít McLaren třeba s designem silniční rakety v retrostylu. Bohatý klient si u britské automobilky poručil něco extra. Výsledkem je zakázkový vůz X-1 s retrokaroserií, která odkazuje na raketový styl padesátých let předchozího století. Auto se rozhodně nedočká sériové produkce, vyroben byl jediný exemplář.

Stavbu auta, které využívá monokok ze sériového modelu MP4-12C, zajistila mladá divize McLaren Special Operations (MSO). Světu se nezvyklý vůz představil na akci The Quail, který je součástí známé přehlídky automobilové elegance Pebble Beach v kalifornském Monterey.

Anonymní zákazník si auto u šéfa McLarenu Rona Dennise objednal už před třemi roky. S běžnými modely McLarenu se zjevně nespokojil, a to má v garáži tři: McLaren F1, Mercedes-Benz SLR a i nejnovější McLaren MP4-12C. Automobilka v čele s šéfdesignérem Frankem Stephensonem nakonec svěřila podobu auta korejskému designérovi Hong Yeovi, který vyhrál interní soutěž.

A Hong Yeo se po inspiraci poohlédl leckde. V automobilovém světě zabrousil jak na americký kontinent (Chrysler D'Elegance Ghia z roku 1953 a Buick Electra z roku 1959), tak si vzal za vzor i některé evropské vozy: předválečný Mercedes-Benz 540K, relativně moderní Citroën SM z roku 1971 a krásné luxusní vozy Vega již neexistující francouzské automobilky Facel.

Inspiraci ale hledal i v architektuře a užitkovém designu: v budovách Guggenheimova muzea v New Yorku a Bilbau, inspiroval se art deco hodinami Jaeger LeCoultre nebo perem Montblanc. Z rostlinné říše Hong Yea inspiroval lilek, z umělců pak černobílá fotografie Audrey Hepburnové.

McLaren X-1

Někdy je ovšem méně více a výsledný zakázkový McLaren X-1 to dokazuje. Tak trochu vypadá, jako když pejsek s kočičkou vařili dort: od všeho něco. Jednoduše řečeno, auto by mohlo Batmanovi sloužit jako Batmobil a stejně dobře by posloužilo pro spanilou jízdu kosmonautů k odpalovací rampě.

Samotná maska vypadá moderně, dynamicky a vcelku decentně, bláznivé tvary ovládly boky auta a hlavně zadní partie. Zadní kola jsou kompletně schovaná po vzoru Citroënu SM, kryty se pak v případě potřeby hydraulicky zvedají směrem nahoru. V zadní části se designér zřejmě inspiroval v poválečné produkci, která si hrála na aerodynamické tvary a především ta americká hledala podněty i v tehdy startujícím kosmickém programu.

McLaren X-1

Výrazné prolisy a vrstvení boků karoserie přechází v zadní části do mohutného obloukového spoileru. Od B sloupku působí auto hodně mohutně, čemuž přispívá i krátká kabina. To je ale dané konstrukcí podvozku s motorem umístěným uprostřed. Celek dotvářejí mohutné dveře, které se vyklápějí vzhůru dopředu.

Výsledek rozhodně bude na silnicích nepřehlédnutelný a určitě by se neztratil ani v nějakém futuristickém sci-fi filmu. Jenže je málo pravděpodobné, že by se majitel s autem vydával na silnice příliš často, přestože auto má silniční homologaci. Mnohem pravděpodobněji si auto pečlivě uschová ve své garáži, jednou může mít hodně vysokou cenu.

McLaren X-1

O technice pod výraznou karoserií se výrobce zmiňuje jen letmo. Auto pohání přeplňovaný osmiválec s objemem 3,8 litru a výkonem 460 kW. McLaren X-1 není žádný drobeček: na délku auto měří téměř 4,7 metru, šířka včetně zrcátek je 2,1 metru a s hodnotou 1,2 metru je hodně nízké. Hmotnost se ale podařilo udržet na výborné hodnotě 1 400 kilogramů.