(Ilustrační fotografie)

(Ilustrační fotografie) | foto: AAA AUTO

Podvodné přetáčení tachometrů bude trestný čin, plánuje ministr Mládek

  • 246
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek chystá návrh zákona, který by postihoval podvodné stáčení tachometrů nebo nabízení takové služby jako přečin nebo trestný čin. Legislativní úprava, kterou chce předložit spolu s ministry spravedlnosti a dopravy, by měla chránit spotřebitele od začátku příštího roku.

Podle Mládka půjde o soubor opatření, včetně novel příslušných zákonů, která by jednak postihovala stáčení jako trestný čin, za který by se pachatel mohl dostat do vězení, a také by zlepšila informovanost spotřebitelů o prodávaných vozech například rozšířením povinně uváděných informací ze strany prodávajícího. Zmínil také možnou povinnost autorizovaných servisů zaznamenávat stav tachometrů do informační databáze.

Podvody s upravenými tachometry na prodávaných ojetých autech má kontrolovat Česká obchodní inspekce. "Důvěřiví a málo informovaní občané přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží - ojetá auta, která jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu," řekl Mládek.

Přetáčení tachometrů v Česku v současnosti není trestné a na internetu jej nabízí několik firem. Do loňské novely zákona se postih nakonec nedostal, i když jej návrh původně obsahoval. Trestné je pozměňování stavu ujetých km například v Německu, Belgii nebo USA.

"Je plně v odpovědnosti prodávajícího, aby ověřil správnost a pravdivost informací, které spotřebiteli sděluje. Pokud tak neučiní, nejedná s náležitou profesionální péčí, přičemž se nemůže své odpovědnosti zprostit tím, že bez dalšího upozornění spotřebitele uvede ve své nabídce pouze stav tachometru," uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

"Technicky je možné ochránit před neoprávněnou manipulací softwarový přístup na mikročip, na kterém se zaznamenává stav najetých kilometrů," doplňuje Filip Kučera, marketingový manažer Auto ESA.

"Apelujeme na výrobce aut, aby své vozy vybavovali odpovídající technikou," dodává a vysvětluje, že by takové opatření mohlo být řešeno nařízením v rámci EU při homologaci nových modelů automobilů. "Například Škoda Auto a Opel již takovou ochranu u různých typů vozidel mají," dodává odborník z Auto ESA.

Navrhuje také povinnost každého servisu zaznamenat informace o ujetých kilometrech do relevantních databází jako je tomu například v Belgii.

V Česku loni podle společnosti Cebia změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních vozů a z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc km. Průměrná hodnota na počítadle byla 120 tisíc km. Kvůli nižšímu počtu najetých km mohli prodávající navýšit cenu o zhruba 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.

V Česku se prodejem ojetých aut zabývá kolem 1200 autobazarů, které loni zprostředkovaly prodej 260 000 aut. Průměrné stáří tuzemského vozového parku je 14 let. Zhruba 60 procent registrovaných osobních aut je starších deseti let.

"Na výkupu běžně odmítáme kolem 65 % vozů, které jsou nám nabízeny. Většinou je to kvůli stočeným tachometrům. V poslední době pozorujeme zvýšený nárůst počtu stočených vozů, dovážených ze zemí EU,“ uvádí Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO. Stejnou zkušenost mají i v autobazaru Auto ESA: "Za první tři měsíce letošního roku nabídnuto k výkupu 10 980 vozidel. Plných 8160 vozidel však bylo odmítnuto, z toho 1494 právě kvůli stočeným tachometrům," upřesňuje Filip Kučera.

,