Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revoluční zámek pro auta se obejde bez kliky

aktualizováno  7:49
Na ženevském autosalonu slavila úspěch zajímavá technologická novinka, jejíž stopy vedou do České republiky. Společnost Kiekert, která má své vývojové centrum také v Přelouči, ukazuje na novém konceptu „Budii“ elektrické zámky dveří, které umožňují automatické otevírání dveří bez nutnosti používat kliky.

Koncept, který má velkou šanci prosadit se v budoucnosti, je založený na systému elektrického zámku, který umožňuje úplné odstranění kliky dveří. Pro automatické otevření stačí kontakt s dotykovým senzorem na „vnějším plášti“ vozidla.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Dveře se automaticky otevírají až na vzdálenost deset centimetrů, otevírání i zavírání dveří doprovází individuálně nastavitelný akustický signál. „Náš elektrický zámek otevírá výrobcům automobilů nový svět moderních zamykacích řešení,“ tvrdí Karl Krause, předseda představenstva společnosti Kiekert AG.

Mluvčí firmy Monika Jakubczyková pro iDNES.cz upřesňuje, že centrem vývoje nového zámku bylo německé vývojové středisko firmy v Heiligenhausu, které na projektu spolupracovalo s ostatními vývojovými týmy, které má firma v Přelouči, Mexiku, USA, Koreji a Číně. 

Dveře bez klik jsou libůstkou designérů, kliky totiž ruší na čistých liniích auta jejich oko umělce. Do výroby se však kliky zapuštěné do karoserie dostanou jen výjimečně u exkluzivních, drahých aut - třeba Aston Martin Rapide nebo Jaguar F-type.

Klika splývá s karoserií a při odemknutí nebo přiblížení ruky ji elektromotor vysune, to je řešení, které je velmi finančně a technicky náročné, navíc jsou u něj velké nároky na spolehlivost.

Zapuštěné kliky nemají rádi ani záchranáři, mohou totiž zkomplikovat přístup do havarovaného vozu. Čistě mechanické řešení zapuštěných klik kdysi používaly hlavně sporťáky, například první generace Mazdy MX-5 nebo Fiat Barchetta. V současnosti jsou velmi oblíbené kliky schované do rámu okna zadních dveří, pro automobilový svět je kdysi proslavila Alfa Romeo 156, dnes je vozí třeba i Renault Clio.

Kiekert slibuje, že technologické řešení předvedené na futuristickém konceptu Rinspeed Budii bude vyhovovat všem požadavkům. Na přání zákazníka může být modulární elektrický zámek plně zálohován nouzovým mechanickým otevřením, které zajistí plnou funkčnost i při výpadku napájení. Kromě toho LED osvětlení integrované v zámku zvyšuje bezpečnost ostatních účastníků provozu: oproti současným odděleným výstražným světlům dveří je ve tmě jasně viditelný celý otevírací rádius dveří.

Logicky se nabízí otázka, jakým způsobem Kiekert zabezpečil automobil proti krádeži. Odpověď zatím vývojáři nechtějí zveřejnit s ohledem na konkurenci. „Pokud jde o bezpečnost, společnost Kiekert nepřipouští žádné kompromisy,“ tvrdí Monika Jakubczyková. Dá se odhadovat, že podobně jako u dnešních systémů automatického odemykání aut, bude novinka využívat k identifikaci řidiče přívěsek, který vůz na dálku rozpozná i přes různé zábrany, například když je přívěsek schovaný v tašce nebo kapse. 

Známá firma v Česku utajená

Kiekert se svojí pobočkou v Přelouči není mezi automobilovými fanoušky v České republice příliš známý, přesto patří mezi světovou špičku. Vyrábějí se tu zámky pro všechny třídy aut, od těch levných až po luxusní, třeba Maserati. Podnik zároveň dodává náhradní díly pro starší typy aut, například legendární Volkswagen Bus, který se v provedeních vyrábí dodnes.

Jen loni utržila společnost z Přelouče 7,4 miliardy korun, meziročně pak zvýšila tržby o 1,5 miliardy korun. Přeloučský závod se podílí na celkových tržbách německé skupiny Kiekert zhruba 45 procenty. Desetinu produkce dodává na tuzemský trh, většina zámků však míří k evropským zákazníkům, zejména do Německa.

Před otevřením nové haly závod vyráběl asi 25 milionů zámkových systémů ročně, nyní jeho produkce vzrostla na 35 milionů. Zámky z českého závodu se například montují do vozů automobilek Daimler, Volkswagen, BMW nebo Renault.

Společnost založená v roce 1857 je specialistou v oblasti zamykacích systémů s působností na celém světě, celkem má 5 100 zaměstnanců v devíti zemích světa a šesti vývojových, šesti výrobních a dvou prodejních centrech.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Citigo
Jednoduché způsoby, jak zjistit, že auto není v kondici

Včasné zjištění závady u auta může ušetřit nemalé peníze. Pokud totiž některé odhalíte příliš pozdě, spustí se řetězec dalších problémů a cena opravy pak roste...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ford chce v roce 2021 komerčně nasadit plně autonomní vůz

Automobilka Ford chce mít v roce 2021 v komerčním nasazení plně autonomní vůz, který bude schopen jezdit bez řidiče. Mohl by sloužit pro sdílené jízdy nebo...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

Další z rubriky

ReRendezvous
Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento...  celý článek

Pro někoho je důkazem mužnosti, pro jiného obtěžujícím, neatraktivním doplňkem.
Obezita za volantem zabíjí. Otylí řidiči umírají o 81 procent častěji

Vědci přišli se smutným zjištěním: Češi jsou šestým nejtlustším národem v EU a obézní řidiči umírají při nehodách až o 81 procent častěji než lidé s normální...  celý článek

koncept Škoda VisionS
Škoda mění šéfa komunikace, bude to významný německý novinář

Personální změny ve Škodě nekončí. Peik von Bestenbostel odchází do Volkswagenu a nahradí ho bývalý šéfredaktor jednoho z nejslavnějších německých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.