Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na namrzlé okno je karton, škrabka, chemie. Horká voda ne

  13:37aktualizováno  13:37
Obal na CD, malý techničák, platební karta. Do povinné výbavy nepatří, ale někteří řidiči je dnes ráno použili na škrábání ledu z namrzlého čelního okna. Na první benzince pak sháněli plastovou škrabku. Výbava proti zamrznutí oken může být ale mnohem bohatší.
V nouzi pomůže na oškrábání sněhu cokoliv plastového

V nouzi pomůže na oškrábání sněhu cokoliv plastového | foto: ADAC

Pokud nemáte garáž, víte, že musíte každé ráno vstávat o pět minut dřív. Odmrazení auta je řidičská klasika, ale první mrazy nemile překvapí každého druhého motoristu. Škrábání čelního okna je jedna z nejotravnějších ranních rozcviček, hlavně když spěcháte s dětmi do školy nebo třeba na pracovní schůzku.

V nouzi pomůže cokoliv rovného, ideálně plastového. A hned pak si koupit pořádnou škrabku. Dobré jsou ty se zatepleným nepromokavým rukávem. Nebudou vám omrzat prsty, ani si nezašpiníte ruce.

Připlaťte si za komfort

Fordisté si libují nad vyhřívaným čelním sklem. Stačí zmáčknout tlačítko a námraza do minuty povolí. Pak už stačí jen setřít vodu stěrači. Tato vychytávka dnes už není jen výsadou fordů, pořídíte ji třeba i do Škody Superb.

Ale pokud s tím nemáte zkušenosti, raději si před zaškrtnutím políčka v seznamu příplatkové výbavy auto se „zadrátovaným“ oknem vyzkoušejte. Někomu toto řešení nemusí vyhovovat, protože jemné drátky v okně někdo stále vidí a ruší mu to výhled. V noci navíc vlnkovité nitky rozkládají do nepříjemných odlesků hlavně červené světlo koncových světel aut před vámi. Také občas dost zhoršují výhled v odpoledním nízkém slunci.

Dražší, ale velmi příjemnou pomůckou je nezávislé topení. Zapnete ho na dálku, často se dá také naprogramovat s předstihem. Auto se samo natemperuje, a vy usedáte do vytopeného interiéru. Vodní vrstvu na okně pak jen stačí stáhnout stěrači.

Úplně nejlepší je mosazná škrabka. Osvědčuje se motoristům, vyhrává i testy autoklubů. Do plastového madla má vsazený tenký proužek mosazi. „Opravdu to funguje, používám ji už několik sezon,“ chválí si Jan Váca z Prahy. „Neexistuje nic lepšího. Musíte si ale dát pozor, aby vám třeba neupadla na zem. Když jsou v ní ostré zuby, poškrábete si pak okno,“ dodává. Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz také varuje, že ostrá čepel může rozříznout gumová těsnění skel nebo poškodit lak karoserií.

Horká voda je velké riziko

Odvážlivci polévají zamrzlé okno horkou vodou z rychlovarné konvice. Koledují si tak ale o prasklé okno. „Rozhodně to nedělejte!“ varuje Monika Pernerová z firmy AGC Autoskla, která poškozená skla vyměňuje a opravuje. Sklo může kvůli skokovému rozdílu teplot prasknout, obzvlášť když je třeba někde poškození od kamínku. Navíc se stává, že voda naopak na čelním skle zamrzne a vytvoří ještě silnější ledovou vrstvu.

Když si takto sklo někdo poničí, nikdo se podle Pernerové, která vyřizuje v AGC autoskla reklamace, nepřizná. „Náhradu škody pak házejí na pojišťovnu, někdy ještě pro jistotu udělají do okna důlek, aby původní příčinu poškození zamaskovali,“ popisuje.

Velké nebezpečí je právě v malých poškozeních, které často ani nepostřehnete. Takto narušené okno pak umí prasknout třeba i bez vnějšího zásahu, stačí, aby na promrzlé sklo zasvítilo ostré jarní slunce.

Nejlepší je chemie a karton

Rozhodně omrzlé sklo neškrábejte stěrači. Tím si poničíte gumičky, které potom špatně stírají.

S uvolňováním zamrzlého okna může pomoci chemie, kterou koupíte v autopotřebách a na benzinkách. Pod speciálním sprejem led povolí. Elegantním řešením je také speciální termoplachta, kterou zachytíte pod stěračem a zavřete do dveří. Čelní okno překryje a máte po starostech. V nouzi lze použít i karton, hadr, deku nebo třeba „potravinářskou folii“. Někdo používá fén, je ale potřeba mít po ruce zásuvku.



Témata: Autoklub


Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.