Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na namrzlé okno je karton, škrabka, chemie. Horká voda ne

  13:37aktualizováno  13:37
Obal na CD, malý techničák, platební karta. Do povinné výbavy nepatří, ale někteří řidiči je dnes ráno použili na škrábání ledu z namrzlého čelního okna. Na první benzince pak sháněli plastovou škrabku. Výbava proti zamrznutí oken může být ale mnohem bohatší.
V nouzi pomůže na oškrábání sněhu cokoliv plastového

V nouzi pomůže na oškrábání sněhu cokoliv plastového | foto: ADAC

Pokud nemáte garáž, víte, že musíte každé ráno vstávat o pět minut dřív. Odmrazení auta je řidičská klasika, ale první mrazy nemile překvapí každého druhého motoristu. Škrábání čelního okna je jedna z nejotravnějších ranních rozcviček, hlavně když spěcháte s dětmi do školy nebo třeba na pracovní schůzku.

V nouzi pomůže cokoliv rovného, ideálně plastového. A hned pak si koupit pořádnou škrabku. Dobré jsou ty se zatepleným nepromokavým rukávem. Nebudou vám omrzat prsty, ani si nezašpiníte ruce.

Připlaťte si za komfort

Fordisté si libují nad vyhřívaným čelním sklem. Stačí zmáčknout tlačítko a námraza do minuty povolí. Pak už stačí jen setřít vodu stěrači. Tato vychytávka dnes už není jen výsadou fordů, pořídíte ji třeba i do Škody Superb.

Ale pokud s tím nemáte zkušenosti, raději si před zaškrtnutím políčka v seznamu příplatkové výbavy auto se „zadrátovaným“ oknem vyzkoušejte. Někomu toto řešení nemusí vyhovovat, protože jemné drátky v okně někdo stále vidí a ruší mu to výhled. V noci navíc vlnkovité nitky rozkládají do nepříjemných odlesků hlavně červené světlo koncových světel aut před vámi. Také občas dost zhoršují výhled v odpoledním nízkém slunci.

Dražší, ale velmi příjemnou pomůckou je nezávislé topení. Zapnete ho na dálku, často se dá také naprogramovat s předstihem. Auto se samo natemperuje, a vy usedáte do vytopeného interiéru. Vodní vrstvu na okně pak jen stačí stáhnout stěrači.

Úplně nejlepší je mosazná škrabka. Osvědčuje se motoristům, vyhrává i testy autoklubů. Do plastového madla má vsazený tenký proužek mosazi. „Opravdu to funguje, používám ji už několik sezon,“ chválí si Jan Váca z Prahy. „Neexistuje nic lepšího. Musíte si ale dát pozor, aby vám třeba neupadla na zem. Když jsou v ní ostré zuby, poškrábete si pak okno,“ dodává. Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz také varuje, že ostrá čepel může rozříznout gumová těsnění skel nebo poškodit lak karoserií.

Horká voda je velké riziko

Odvážlivci polévají zamrzlé okno horkou vodou z rychlovarné konvice. Koledují si tak ale o prasklé okno. „Rozhodně to nedělejte!“ varuje Monika Pernerová z firmy AGC Autoskla, která poškozená skla vyměňuje a opravuje. Sklo může kvůli skokovému rozdílu teplot prasknout, obzvlášť když je třeba někde poškození od kamínku. Navíc se stává, že voda naopak na čelním skle zamrzne a vytvoří ještě silnější ledovou vrstvu.

Když si takto sklo někdo poničí, nikdo se podle Pernerové, která vyřizuje v AGC autoskla reklamace, nepřizná. „Náhradu škody pak házejí na pojišťovnu, někdy ještě pro jistotu udělají do okna důlek, aby původní příčinu poškození zamaskovali,“ popisuje.

Velké nebezpečí je právě v malých poškozeních, které často ani nepostřehnete. Takto narušené okno pak umí prasknout třeba i bez vnějšího zásahu, stačí, aby na promrzlé sklo zasvítilo ostré jarní slunce.

Nejlepší je chemie a karton

Rozhodně omrzlé sklo neškrábejte stěrači. Tím si poničíte gumičky, které potom špatně stírají.

S uvolňováním zamrzlého okna může pomoci chemie, kterou koupíte v autopotřebách a na benzinkách. Pod speciálním sprejem led povolí. Elegantním řešením je také speciální termoplachta, kterou zachytíte pod stěračem a zavřete do dveří. Čelní okno překryje a máte po starostech. V nouzi lze použít i karton, hadr, deku nebo třeba „potravinářskou folii“. Někdo používá fén, je ale potřeba mít po ruce zásuvku.



Témata: Autoklub




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.