Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapalovací svíčka se může lajdákům pomstít

aktualizováno 
- Zapalovací svíčka v autě je obrazně řečeno - jako motorový či převodový olej: také má interval výměny, jehož překročení se může vymstít. Přitom motorista pouhým okem nepozná, kdy se životnost oleje či svíčky láme a kdy už začínají vozu škodit. "Proto je nutné také u zapalovacích svíček s jistotou vědět, kdy mají svou službu za sebou, proto řidič musí umět z číselných i písemných označení svíček dobře číst," říká Ladislav Vopravil, šéf obchodně servisního centra táborské firmy Brisk, s jejímiž výrobky jezdí v zemi zhruba 70 procent osobních automobilů.
Vysloužilá zapalovací svíčka podobně jako vyjetý olej - pravděpodobně vozidlo náhle nezastaví, ale řidiče pozlobí. "Zvýší spotřebu a sníží výkon, zhorší emise a někdy také poškodí katalyzátor. V nejhorším případě se natolik opotřebuje, že se rozlomí špička izolátoru a její části poničí motor," varuje Ladislav Vopravil. Dál upřesňuje,že technickou životnost, v níž zapalovací svíčka bezvýhradně drží svoje parametry, plní každý výrobek s rezervou. "Největší chybu motorista udělá, když zvolí nesprávnou řadu a nesprávný typ zapalovací svíčky," konstatuje Ladislav Vopravil. "Vůbec nejhorší je, když řidič namontuje do vozu příliš teplou svíčku. Ta způsobuje samozápaly, v provozu se může zničit a přitom poškodit píst či jiné vnitřní části motoru. Naopak studená svíčka komplikuje a znesnadňuje zapalování směsi, která pak hoří ve výfuku, vůz špatně startuje a podobně." Současní výrobci nabízejí obrovský sortiment zapalovacích svíček - například tuzemský Brisk má v programu výrobky pro čtyři a půl tisíce modelů. Jak z té spousty správně vybírat? "Podle oficiálních firemních katalogů výrobců zapalovacích svíček, které mají k dispozici prodejci náhradních dílů i servisy," odpovídá Ladislav Vopravil. "Interval výměny a úroveň svíčky však už motorista může ovlivnit sám - výběrem z nabídky jednotlivých řad. Přitom současné výrobky nevyžadují servis ani v minulosti obvyklé čištění či seřizování vzdálenosti elektrod v průběhu provozu. Jedinou starostí motoristy tak je, aby v motoru měl svíčky správného typu a včas je měnil za nové. A důležité upozornění závěrem: při volbě řady zapalovací svíčky lze jít o jednu či více kvalitativních kategorií výš, ale opačně to neplatí." Kontrola zapalovacích svíček je na místě zvláště nyní, na prahu zimního provozu. "Je trapné a zbytečné,když komplikace se zimním startováním auta působí jeden z nejlevnějších dílů motoru," připomíná Ladislav Vopravil.

Každé z písmen nebo čísel v označení zapalovací svíčky symbolizuje důležitý údaj.

1) Rozměry pouzdra spalovací svíčky a její těsnění značí písmena A, B, D, J, K, L, N, P, F,G ,H, U.

2) Vysunutí pouzdra do spalovacího prostoru buď označeno není, což znamená, že řešení odpovídá příslušné normě ISO,zatímco O symbolizuje výrobek s pouzdrem vysunutým do spalovacího prostoru, což neodpovídá normě ISO.

3) Odrušení buďto vyznačeno není, což představuje výrobek bez odrušovacího odporu, R označuje svíčku s odrušovacím odporem a X je výrobek s odrušovacím odporem pro snížení opálení elektrod.

4) Tepelnou hodnotu symbolizují čísla od 19 (teplá svíčka) do 08 (studená svíčka).

5) Uspořádání jiskřiště buď není zapsáno, což znamená nevysunutou špičku izolátoru, nebo Y značí vysunutou špičku izolátoru, L je extrémně vysunutá špička izolátoru, T představuje vysunutou špičku izolátoru a tři vnější elektrody, LG je extrémně vysunutá špička izolátoru a kruhové jiskřiště, Z jsou dvě pomocné elektrody na špičce izolátoru a kruhové jiskřiště,TX symbolizuje jednu pomocnou elektrodu na špičce izolátoru a tři vnější elektrody a LT symbolizuje extrémně vysunutou špičku izolátoru a tři vnější elektrody.

6) Materiál elektrod je dalším v řadě a není-li vyznačen, tak svíčka má střední elektrodu ze slitiny niklu, S znamená stříbrnou střední elektrodu, C je střední elektroda s měděným jádrem, P představuje střední elektrodu s platinovým kontaktem a PP značí střední a vnější elektrodu s platinovým kontaktem.

7) Elektrodová vzdálenost je posledním údajem v řadě, a chybí-li na svíčce, tak je předepsána elektrodová vzdálenst 0,4 až 0,9 milimetru, údaj - 0,5 značí vzdálenost 0,5 milimetru, - 1 informuje o vzdálenosti od 0,9 do 1,1 milimetru, - 3 je elektrodová ovzdálenost 1,3 milimetru a - X symbolizuje speciální provedení.
(hč)

Autor:


Témata: Normy, Li Na


Nejčtenější

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Další z rubriky

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.