Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapalovací svíčka se může lajdákům pomstít

aktualizováno 
- Zapalovací svíčka v autě je obrazně řečeno - jako motorový či převodový olej: také má interval výměny, jehož překročení se může vymstít. Přitom motorista pouhým okem nepozná, kdy se životnost oleje či svíčky láme a kdy už začínají vozu škodit. "Proto je nutné také u zapalovacích svíček s jistotou vědět, kdy mají svou službu za sebou, proto řidič musí umět z číselných i písemných označení svíček dobře číst," říká Ladislav Vopravil, šéf obchodně servisního centra táborské firmy Brisk, s jejímiž výrobky jezdí v zemi zhruba 70 procent osobních automobilů.
Vysloužilá zapalovací svíčka podobně jako vyjetý olej - pravděpodobně vozidlo náhle nezastaví, ale řidiče pozlobí. "Zvýší spotřebu a sníží výkon, zhorší emise a někdy také poškodí katalyzátor. V nejhorším případě se natolik opotřebuje, že se rozlomí špička izolátoru a její části poničí motor," varuje Ladislav Vopravil. Dál upřesňuje,že technickou životnost, v níž zapalovací svíčka bezvýhradně drží svoje parametry, plní každý výrobek s rezervou. "Největší chybu motorista udělá, když zvolí nesprávnou řadu a nesprávný typ zapalovací svíčky," konstatuje Ladislav Vopravil. "Vůbec nejhorší je, když řidič namontuje do vozu příliš teplou svíčku. Ta způsobuje samozápaly, v provozu se může zničit a přitom poškodit píst či jiné vnitřní části motoru. Naopak studená svíčka komplikuje a znesnadňuje zapalování směsi, která pak hoří ve výfuku, vůz špatně startuje a podobně." Současní výrobci nabízejí obrovský sortiment zapalovacích svíček - například tuzemský Brisk má v programu výrobky pro čtyři a půl tisíce modelů. Jak z té spousty správně vybírat? "Podle oficiálních firemních katalogů výrobců zapalovacích svíček, které mají k dispozici prodejci náhradních dílů i servisy," odpovídá Ladislav Vopravil. "Interval výměny a úroveň svíčky však už motorista může ovlivnit sám - výběrem z nabídky jednotlivých řad. Přitom současné výrobky nevyžadují servis ani v minulosti obvyklé čištění či seřizování vzdálenosti elektrod v průběhu provozu. Jedinou starostí motoristy tak je, aby v motoru měl svíčky správného typu a včas je měnil za nové. A důležité upozornění závěrem: při volbě řady zapalovací svíčky lze jít o jednu či více kvalitativních kategorií výš, ale opačně to neplatí." Kontrola zapalovacích svíček je na místě zvláště nyní, na prahu zimního provozu. "Je trapné a zbytečné,když komplikace se zimním startováním auta působí jeden z nejlevnějších dílů motoru," připomíná Ladislav Vopravil.

Každé z písmen nebo čísel v označení zapalovací svíčky symbolizuje důležitý údaj.

1) Rozměry pouzdra spalovací svíčky a její těsnění značí písmena A, B, D, J, K, L, N, P, F,G ,H, U.

2) Vysunutí pouzdra do spalovacího prostoru buď označeno není, což znamená, že řešení odpovídá příslušné normě ISO,zatímco O symbolizuje výrobek s pouzdrem vysunutým do spalovacího prostoru, což neodpovídá normě ISO.

3) Odrušení buďto vyznačeno není, což představuje výrobek bez odrušovacího odporu, R označuje svíčku s odrušovacím odporem a X je výrobek s odrušovacím odporem pro snížení opálení elektrod.

4) Tepelnou hodnotu symbolizují čísla od 19 (teplá svíčka) do 08 (studená svíčka).

5) Uspořádání jiskřiště buď není zapsáno, což znamená nevysunutou špičku izolátoru, nebo Y značí vysunutou špičku izolátoru, L je extrémně vysunutá špička izolátoru, T představuje vysunutou špičku izolátoru a tři vnější elektrody, LG je extrémně vysunutá špička izolátoru a kruhové jiskřiště, Z jsou dvě pomocné elektrody na špičce izolátoru a kruhové jiskřiště,TX symbolizuje jednu pomocnou elektrodu na špičce izolátoru a tři vnější elektrody a LT symbolizuje extrémně vysunutou špičku izolátoru a tři vnější elektrody.

6) Materiál elektrod je dalším v řadě a není-li vyznačen, tak svíčka má střední elektrodu ze slitiny niklu, S znamená stříbrnou střední elektrodu, C je střední elektroda s měděným jádrem, P představuje střední elektrodu s platinovým kontaktem a PP značí střední a vnější elektrodu s platinovým kontaktem.

7) Elektrodová vzdálenost je posledním údajem v řadě, a chybí-li na svíčce, tak je předepsána elektrodová vzdálenst 0,4 až 0,9 milimetru, údaj - 0,5 značí vzdálenost 0,5 milimetru, - 1 informuje o vzdálenosti od 0,9 do 1,1 milimetru, - 3 je elektrodová ovzdálenost 1,3 milimetru a - X symbolizuje speciální provedení.
(hč)

Autor:


Témata: Normy, Li Na


Nejčtenější

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Další z rubriky

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.