Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zaparkuje všude: elektromobil 1+1

  16:00aktualizováno  16:00
Co potřebují moderní města? Více klidu, méně škodlivých emisí a skromnější zacházení s místem. Jenže novodobý rozmazlený měšťák má spoustu potřeb, které těmto požadavkům přímo odporují.

Mnoho lidí se cítí nesvých, když jim před domem nestojí auto, dodávající relativní svobodu pohybu.

Jenže v dnešních přeplněných metropolích to s autem začíná být velice těžké. Zejména v přelidněné Asii není čtverečních metrů nazbyt, proto se především tam nejvíce přemýšlí, jak přepravit maximum lidí s minimem energie.

Jedním z nejnovějších projektů je pro sériovou výrobu připravený funkční prototyp Ecooter, vyvinutý tchaiwanskou společností ITRI (Industrial Technology Research Institue), který se veřejně představí v první polovině listopadu na milánském motosalonu EICMA 2007.

FOTOGALERIE ZDE

První veřejná prezentace se pro pozvané novináře již odehrála přímo v prostorách vedení firmy, kde vozítko prezentovalo svoje neuvěřitelné manévrovací schopnosti.

Umí se totiž otočit o 360 ° v kruhu o poloměru 1,2 m a zaparkovat lze díky rozměrům 2,5 x 1,5 m opravdu téměř všude.

Moderní elektromobil "diamantové" koncepce, tedy se čtveřicí kol rozložených stejně jako u tzv. "dálníku", z nějž základní návrh zjevně vzešel, pohání lithium-iontové akumulátory schopné dobíjení z domácí sítě i rychlonabíjení z průmyslového rozvodu.

Dojezd činí cca 100 kilometrů, manévrování ve stísněných prostorách usnadňuje počítačově řízený podvozek, který nejenže umí synchronně natáčet přední poháněné i zadní pomocné kolo, ale zároveň vozík po způsobu motocyklu naklánět v prudkých zatáčkách, aby se nepřevrátil.

1+1místný ecooter se na rozdíl od dálníku ovládá volantem a pedály, bohatá palubní výbava nepostrádá navigační systém s varováním před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, dvojici kamer nahrazujících zpětná zrcátka a Head-up Display, tedy promítání provozních údajů přímo na čelní sklo. Vnější osvětlení, včetně hlavních světlometů, mají na starost LED-diody.

Karoserie je vyrobena ze sklolaminátu, vozík díky své netypické koncepci nebude muset splňovat tak přísné bezpečnostní požadavky jako klasický automobil.

Sériová výroba vůbec prvního vozidla firmy ITRI a jednoho z prvních tchajwanských "aut" vůbec je prý skoro připravena, přibližovátko se má začít prodávat nejdříve na Tchai-wanu a v Číně, později také v USA a snad někdy i v Evropě.

Přes subtilní konstrukci to zřejmě nebude nic extra levného - cena se prý bude pohybovat mezi motocyklem a autem. Pochopitelně, že nebylo specifikováno, o jaké auto a o jaký motocykl se jedná...

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.