ECOOTER

ECOOTER

Zaparkuje všude: elektromobil 1+1

  • 15
Co potřebují moderní města? Více klidu, méně škodlivých emisí a skromnější zacházení s místem. Jenže novodobý rozmazlený měšťák má spoustu potřeb, které těmto požadavkům přímo odporují.

Mnoho lidí se cítí nesvých, když jim před domem nestojí auto, dodávající relativní svobodu pohybu.

Jenže v dnešních přeplněných metropolích to s autem začíná být velice těžké. Zejména v přelidněné Asii není čtverečních metrů nazbyt, proto se především tam nejvíce přemýšlí, jak přepravit maximum lidí s minimem energie.

Jedním z nejnovějších projektů je pro sériovou výrobu připravený funkční prototyp Ecooter, vyvinutý tchaiwanskou společností ITRI (Industrial Technology Research Institue), který se veřejně představí v první polovině listopadu na milánském motosalonu EICMA 2007.

FOTOGALERIE ZDE

První veřejná prezentace se pro pozvané novináře již odehrála přímo v prostorách vedení firmy, kde vozítko prezentovalo svoje neuvěřitelné manévrovací schopnosti.

Umí se totiž otočit o 360 ° v kruhu o poloměru 1,2 m a zaparkovat lze díky rozměrům 2,5 x 1,5 m opravdu téměř všude.

Moderní elektromobil "diamantové" koncepce, tedy se čtveřicí kol rozložených stejně jako u tzv. "dálníku", z nějž základní návrh zjevně vzešel, pohání lithium-iontové akumulátory schopné dobíjení z domácí sítě i rychlonabíjení z průmyslového rozvodu.

Dojezd činí cca 100 kilometrů, manévrování ve stísněných prostorách usnadňuje počítačově řízený podvozek, který nejenže umí synchronně natáčet přední poháněné i zadní pomocné kolo, ale zároveň vozík po způsobu motocyklu naklánět v prudkých zatáčkách, aby se nepřevrátil.

1+1místný ecooter se na rozdíl od dálníku ovládá volantem a pedály, bohatá palubní výbava nepostrádá navigační systém s varováním před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, dvojici kamer nahrazujících zpětná zrcátka a Head-up Display, tedy promítání provozních údajů přímo na čelní sklo. Vnější osvětlení, včetně hlavních světlometů, mají na starost LED-diody.

Karoserie je vyrobena ze sklolaminátu, vozík díky své netypické koncepci nebude muset splňovat tak přísné bezpečnostní požadavky jako klasický automobil.

Sériová výroba vůbec prvního vozidla firmy ITRI a jednoho z prvních tchajwanských "aut" vůbec je prý skoro připravena, přibližovátko se má začít prodávat nejdříve na Tchai-wanu a v Číně, později také v USA a snad někdy i v Evropě.

Přes subtilní konstrukci to zřejmě nebude nic extra levného - cena se prý bude pohybovat mezi motocyklem a autem. Pochopitelně, že nebylo specifikováno, o jaké auto a o jaký motocykl se jedná...


Elektromobil