Zapomeňte na Gingo! Panda je tu.

  • 59
Gingo, nový model automobilky Fiat, který jí má pomoci z nejhorší krize v historii společnosti, se dostal do problému dříve, než vyjel na silnice. Konkurenčnímu Renaultu se totiž nelíbí jeho jméno.

Pět týdnů před zahájením výroby nového malého modelu gingo se automobilka Fiat rozhodla změnit jeho jméno na panda.

Konkurenční Renault si totiž stěžoval, že jméno nového modelu příliš připomíná název jeho malého vozu twingo a pohrozil Fiatu soudem.

Italská firma se proto rozhodla předejít riziku nákladného přejmenování modelu po zahájení výroby a vrátila se k osvědčenému jménu panda. 

Společnost Fiat do prodeje nového modelu vkládá velké naděje a doufá, že díky němu zase začne být zisková.

Fiat utrpěl v roce 2002 kvůli odpisům a dalším jednorázovým
nákladům rekordní čistou ztrátu 4,26 miliardy eur. V nejhorším
roce historie společnosti se tak prohloubil propad z předloňské
ztráty 791 milionů eur. Letošní rok bude opět velmi obtížný a se
zlepšením zřejmě nelze počítat dříve než v příštím roce.

Starší model pandy, který se stal představitelem laciného vozu pro městský provoz, se
začal vyrábět před 23 lety. Nyní se "staré" pandy v Itálii prodávají se slevou, aby uvolnily cestu nové generaci, která má být uvedena na trh v září.

"Sladké, snadné k zapamatování a s
pevnou pozicí po více než 20 letech na trhu...jméno Panda je součástí dědictví Fiatu," uvedla ve svém prohlášení automobilka, která na trhu působí již 104 let.

Malé skladné auto Fiat představil jako všelék na své bolesti na autosalonu v Ženevě již letos v březnu. 

Stará panda si svou premiéru odbyla v roce 1980, za svou dlouhou kariéru si vydobyla renomé srovnatelné s legendárním broukem, či fordovou "lízinkou". Koncem července opustil výrobní linky poslední brouk - automobil, který postavil na kola "půlku světa". V září "dojede" panda- jeden z posledních reprezentantů opravdu lidových automobilů s extrémně vysokou užitnou hodnotou a minimálními požadavky na provoz a údržbu.  

Fiatova "krabička od sirek":

Fiat Panda I. generace II.generace (Gingo)
Délka 3,40 m 3,54 m
Výška 1,42 m 1,53 m
Šířka 1,49 m 1,58 m
Zavazadelník 270/630 litrů 200 litrů
Motory

1980:

*dvouválec 652 ccm 30 koní - vzduchem chlazený

*čtyřválec 903 ccm  45 koní - vodou chlazený

1983:

*verze 4x4 965 ccm, 48 koní

1986:

vše čtyřválce, vodou chlazené

*750 - 34 koní

*1,0 - 45 koní (50 ve verzi 4x4)

*1,3 diesel 37 koní (od roku 1988)

1991:

verze 1,0 a 1,1 i.e. s automatickou převodovkou CVT

2001:

přichází poslední motor 1,1 splňující emisní normu Euro 3, který zůstává jediným motorem nabídky

*1,3 Multijet 16V, Common rail 70 koní

*1,2 55 koní

*1,2 8V 60 koní

Převodovky:

*manuální pětistupňová

*automatická Dualogic (možnost sekvenčního řazení)

Cena 6 400 Euro (červenec 2003) od 7 000 euro

Italské statistiky říkají, že 90 procent obyvatel apeninského poloostrova zná model panda. Jména ostatních nejznámnějších modelů vozů na italském trhu si však vybavuje pouze asi 40 procent jednoho z "nejautomobilizovanějších" národů evropy. 

V Itálii, která bude pravděpodobné hlavním trhem pro novou pandu, jsou reakce na změnu jména na osvědčené (staronové) více než pozitivní.

Produkce starého modelu pandy, který se vyrábí v Polsku, skončí 5. září. Nový model začne Fiat vyrábět v portugalském Lisabonu 1. září, napsala agentura Reuters.


 

,