Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zapomeňte na žárovky! Elektrosupersport Tesla

aktualizováno 
Tesla Roadster není, jak by se mohlo zdát, další elektronickou hračkou pro český trh s asijskými kořeny. Tesla Roadster je jméno nejnovějšího počinu mezi elektrickými supersporty.

Tesla Roadster | foto: Tesla Motors

Každý, kdo prožil nějaký čas v socialistickém Československu, má pevně zaznamenanou vzpomínku na značku Tesla, se kterou se setkával doslova všude.

S Teslou jsme sledovali večerníčky na televizorech, poslouchali hudbu z magnetofonu při prvním rande, svítili si doma i v autě a v neposlední řadě i vypátrali nevypátratelné americké bombardéry F - 117 Stealth.

***

Zrychlení na stovku lepší, než Porsche 911 – takové je heslo, se kterým představil šéf společnosti Tesla Motors Elon Musk nový supersport přímo v samotné Mekce ekologického smýšlení – kalifornské Santa Monice.

350 pozvaných hostí, včetně guvernéra Arnolda Schwarzeneggera, s úžasem přihlíželo, jak tichá síla pokořila stovku za 4 vteřiny a pokračovala až za hranice 200 kilometrů v hodině, aniž by k tomu byl potřeba nějaký výfuk či víčko palivové nádrže.

Elektrický supersport, dlouhý těsně pod čtyři metry, dostal karoserii z uhlíkových vláken, nádherné lité disky a jen tu nejnutnější výbavu, vyvedenou navíc ve značně spartánské podobě.

Kola rozměrů 175/55 R16 a 225/45 R17 přenášejí na vozovku sílu, pocházející z třífázového, čtyřpólového, elektronicky řízeného elektromotoru o výkonu 185 kW se schopností rekuperace.

Jako každý elektromobil nabízí extrémně příznivý průběh kroutícího momentu – od nuly poskytuje impozantních 245 Nm, při 6.000 otáčkách ještě 204 Nm. Bez zajímavosti nejsou ani jmenovité otáčky motoru – 13.500/min., což hrdě zdůrazňuje otáčkoměr, kalibrovaný do 15 tisíc.

Zrychlení na 100 km/h trvá cca 4 s, na 160 km/h cca 11 s, nejvyšší rychlost přesahuje 210 km/h. To nejsou špatné hodnoty na elektromobil, zvlášť když dokáže při klidnější jízdě ujet na jedno nabití až 400 km, což je dojezd, srovnatelný s benzínovým autem.

Energie se pomocí domácího nabíjecího systému EVSE (Electric Vehicle Service Equipment) ukládá do ESS (Energy Storage System), tvořeného 6.831 Li-Ion článkem. Ve výbavě nechybí úsporné a přitom účinné xenonové světlomety a koncovky z LED-diod.

Zajímavostí je dvoustupňová mechanická převodovka – její určení je však malinko odlišné, než u běžného auta. Silný elektromotor se pochopitelně dokáže bez problémů rozjet i na dvojku a také to tak běžně funguje, jednička se používá při požadavku na skutečně raketovou akceleraci – když je zkrátka nutné předjet z křižovatky nějaké to Porsche.

Vůz na jedničku dosahuje cca 115 km/h a také lépe "brzdí motorem" a rekuperuje více energie do akumulátorů. Další pozice voliče – "R" – jen obrací smysl otáčení elektromotoru kvůli couvání.

Tesla bude zanedlouho na americkém trhu k mání za 80 – 120 tisíc dolarů, tedy za podobné peníze, jako pomalejší Porsche 911. Do prodeje se Tesly dostanou příští rok a prvních 100 kusů bude podepsaných. Pokud půjdou věci tak jak mají, dočkáme se v roce 2008 dokonce dalšího modelu.

Ale to je zatím hudba ekologické budoucnosti, která záleží na prodaných kusech. Je nanejvýš nepravděpodobné, že by se v Evropě našel dostatek zájemců o třímilionový elektromobil, aby se firmě Tesla vůbec vyplatilo budovat zázemí.

Americko-britsko-tchajwanskou společnost Tesla Motors založili v roce 2003 pánové Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Zaměstnává celkem 70 lidí ve všech třech zemích, dosud bylo proinvestováno 60 milionů dolarů. Jejím cílem je vyrábět a především prodávat špičkově zkonstruované i tvarované elektromobily pro čistou radost z jízdy, nabízející jízdní vlastnosti i výkony, srovnatelné s nejlepšími benzínovými sporťáky. Tesly odpovídají všem bezpečnostním standardům a na americký trh se dostanou teprve po získání certifikátu Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS).

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.