V Muzeu východních Čech v Hradci Králové si návštěvníci mohou prohlédnout

V Muzeu východních Čech v Hradci Králové si návštěvníci mohou prohlédnout automobil z továrny Františka Petráška vyrobený v roce 1907. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Zapomenutá česká automobilka: s tlusťochem perfekt nevyjel kopec

  • 4
Roky hledání v archivech. Tak vypadala práce historika Ondřeje Vašaty, který pátral po prvních zmínkách o výrobě automobilů v kraji. Snaha však po čase přinesla ovoce. Podle dostupných údajů byla první automobilka na východě Čech v Trutnově a měla značku Perfekt. Později byly tyto vozy prodávány v Hradci pod značkou Start.

Řekne-li se automobilový průmysl na východě Čech, každému se vybaví současné pobočky firmy Škoda Auto v Kvasinách a ve Vrchlabí. Znalci historie si vzpomenou na malé automobilky v Kuklenách u Hradce Králové, na Sodomku z Vysokého Mýta nebo pobočku německé liberecké automobilky ve Vrchlabí.

Historik trutnovského Muzea Podkrkonoší Ondřej Vašata však dějiny automobilové výroby ve východních Čechách "přepisuje". Zjistil, že vůbec nejstarší automobilka v regionu vznikla právě v Trutnově. Příští rok o ní vydá odbornou studii.

"Nejstarší automobilku ve východních Čechách založil v Trutnově podnikatel František Petrášek. Je to týž podnikatel, který po první světové válce pokračoval ve výrobě automobilů v Kuklenách u Hradce Králové a později přímo v Hradci pod značkou Start ," říká historik, který objevil nové dokumenty o Petráškovi.

Motory nakoupil, konstrukce vymýšlel sám

Automobily Perfekt, jež Petrášek později prodával v Kuklenách, zkonstruoval už v letech 1907 a 1908 v Trutnově a také je tam vyráběl. A to tak, že motory nakoupil a konstrukce vozů vymýšlel. Se svými auty, výrobky Strojírny a továrny na automobily, se na počátku minulého století zúčastnil mezinárodního automobilového salonu v Praze, kde tehdy vždy bývalo na třicet vystavovatelů.

Petrášek ještě před válkou otevřel automobilku také v Kuklenách a střídavě vyráběl svá auta tam či v Trutnově. Ve dvacátých letech už zcela přesídlil ke Hradci. Jeden z jeho vozů je k vidění v tamním Muzeu východních Čech. Vozy, které Petrášek v Trutnově vyráběl, byly podle dobových reklam "lidové automobily lehkého, spolehlivého a přesného chodu".

"V areálu trutnovské Pragovky měl minitovárnu, která se při protičeských demonstracích ve městě v roce 1908 spolu se zdejším Národním domem stávala vděčným cílem německých demonstrantů. Petráškovi několikrát vytloukli okna," připomíná Vašata nelehkou situaci české menšiny v německém Trutnově.

Silnější člověk uvnitř vozu a do kopce se nejede

Dodává, že významnější čeští podnikatelé byli na počátku minulého století v Trutnově pouze dva: Petrášek a Anna Jebavá vyrábějící orchestriony: "Oba měli třicet zaměstnanců, takže továrna na automobily byla spíš dílnička."

Většinu Petráškových aut kupovali Češi, Němci dávali přednost vozům německé firmy RAF, která sídlila v Liberci, ale pobočku měla i v blízkém Vrchlabí. Ta však začala vyrábět karoserie až v roce 1909, tedy později, než Petrášek začal v Trutnově konstruovat celá auta.

Podle Vašaty Petrášek z Trutnova odejít musel: "Německá averze na české vozy byla opravdu velká. A pokud chtěl firmu rozvíjet, musel jinam." Kvalita vozů Perfekt však bývala sporná. "Jeden ze spoluvlastníků továrny v dochovaných zápiscích popisuje, že často zůstal s autem viset někde v kopci. Jednou vezl jakousi silnější hraběnku a kopec s ní nevyjel. Hraběnka nehraběnka, žena pak musela kopec vyjít pěšky," cituje Vašata.

Petrášek vyráběl auta v Trutnově až do první světové války. Pak narukoval, pracoval ve vojenských opravnách a po válce odešel do Hradce Králové. "Zjistil, že německý Trutnov by jeho rozlet spíš brzdil. V Hradci začal vyrábět vozy Start, které byly oblíbené a dochovaly se dodnes," dodává historik.