Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V neznačkovém servisu o záruku nepřijdete, musí ale dodržet pravidla

  10:48aktualizováno  10:48
Více než dvě pětiny tuzemských řidičů se domnívají, že když opravu svého automobilu svěří jinému než autorizovanému servisu, přijdou o záruku. Takzvaná bloková výjimka, která lidem umožňuje navštívit i neznačkový servis, přitom platí již téměř tři roky. Vyplývá to z průzkumu agentury Stem/Mark.

I ta nejdražší auta musí jednou za čas navštívit servis. Možná i častěji než běžně užívané vozy. V servisu se podařilo zachytit Lamborghini Gallardo Superleggera společně s častěji vídaným porsche. | foto: ...moody..

Blokovou výjimku nezná polovina řidičů, kteří navštěvují značkové servisy, a zhruba dvě třetiny řidiček. S touto možností jsou naopak seznámeni lidé, kteří servisy navštěvují častěji. Blokovou výjimku zná 58 procent motoristů, kteří navštěvují autoservis častěji než dvakrát za rok.

"Bloková výjimka má jasně stanovená pravidla a říká, že se svým novým vozem můžete jezdit do nezávislého autoservisu, který rovněž může danou údržbu a servis vozidla provádět. Pokud tento autoservis bude postupovat podle automobilkou stanoveného servisního plánu, použité díly a provedené servisní úkony důkladně zdokumentuje, nesmí výrobce zpochybňovat platnost záručních podmínek a případně odmítnout uznat záruku," říká manažer sítě autoservisů Q-Service Otakar Dvořák. "Bloková výjimka mimo jiné také zaručuje, aby nezávislé servisy měly přístup k technickým informacím od automobilek," vysvětluje.

Neautorizovaným servisům dává přednost víc než polovina tuzemských motoristů. Servis Češi navštěvují dvakrát ročně, nejčastěji kvůli výměně pneumatik či oleje nebo na pravidelnou prohlídku. Průměrná útrata v autoservisu je 2 750 korun. Průměrná cena v neznačkovém servisu je 2 372 korun, což je o 1 010 korun méně než v autorizované provozovně.

"Pro zachování záruky výrobce na vozidlo v případech, kdy údržbu vozu provádí nezávislý servis, je důležité se také zaměřit na to, jaké díly si můžete do svého vozu nechat namontovat. Automobilky velkou část součástek na své vozy samy nevyrábějí, kupují je od specializovaných firem a pouze na ně při výrobě nechávají umisťovat svá loga. Za originální se ale podle evropské legislativy považují ty díly, které jsou prodávány také pod značkou samotného výrobce součástek. Mezi těmito díly totiž nemusí být žádný rozdíl - většinou se vyrábějí na stejné lince, za stejných podmínek a podle stejných norem. Liší se jen logem a často také cenou," doplňuje Otakar Dvořák.

Bloková výjimka, odborné veřejnosti známá jako legislativní úprava Evropské komise č. 461-2010, platí už téměř 3 roky.

"Zákazník se může sám rozhodnout, kde bude své vozidlo opravovat a nechávat provádět údržbu a tím ovlivnit náklady na údržbu a opravy vozidla," uvádí Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA). "Výjimku tvoří vozidla, která jsou v majetku leasingových společností, kde proces oprav může být upraven leasingovou smlouvou, smlouvou o operativním leasingu apod."







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.