Záruka na auta je už u někoho dvouletá

Od ledna příštího roku bude mít všechno průmyslové zboží dvouletou záruku. Ovšem někteří výrobci a prodejci automobilů poskytují již nyní záruku delší...
Ovšem někteří výrobci a prodejci automobilů poskytují již nyní záruku delší, než je lhůta, která začne povinně platit po silvestrovské půlnoci.

Typickým příkladem jsou výrobci japonských a korejských vozů, kteří již řadu let vesměs poskytují tříletou záruku. Pro ty, kteří polykají kilometry jako někteří lidé burské oříšky při sledování televize, je tu ovšem zádrhel - auto za tu dobu nesmí ujet více než sto tisíc kilometrů. Tohle omezení by od 1. ledna mohlo být poněkud v rozporu s platným zákonem, takže prodejci budou muset nabízet poněkud jiné záruční podmínky. "My již od uvedení nového vozu Getz na trh, což bylo letos v září, poskytujeme jeho majitelům tříletou záruku bez omezení počtu kilometrů. Jak to bude od Nového roku s ostatními typy aut, zatím ještě nebylo přesně stanoveno, ale je reálný předpoklad, že to bude stejné jako u Getze," informuje mluvčí českého zastoupení Hyundai Veronika Jakubcová. Trošku jinak to bude u Subaru. "Samozřejmě, že zákazníkům poskytneme plnou dvouletou záruku bez omezení počtu kilometrů, ale pokud majitel nenajezdí ani do konce třetího roku oněch sto tisíc kilometrů, bude mu záruka platit i v tomto období," informuje ředitel Subaru ČR Petr Neumann. Zřejmě rekordmanem v délce poskytované záruky je nyní Honda, která majitelům nových vozů Civic poskytuje až pětiletou záruku. I ta je však limitována maximální porcí sta tisíc najetých kilometrů. Evropští výrobci vesměs zatím podle průzkumu naší redakce poskytují pouze jednoletou záruku. Ale jsou výjimky. Některé firmy k dvouleté záruce přistoupily již dříve nebo se delší záruka týká alespoň některých modelů. Například italské značky Fiat a Alfa mají dvouletou záruku již déle než rok, Audi s touto výhodou pro zákazníky začalo letos v dubnu. Peugeot na svůj model 607 poskytuje tříletou záruku, Ford Ranger ji má také, avšak se stotisícovým kilometrovým omezením. Automobily Škoda měly až do začátku listopadu, kdy mladoboleslavský výrobce, stejně jako mateřský VW a sesterský Seat a také například konkurenční Opel, v předstihu začal poskytovat záruční podmínky podle nových předpisů, pouze roční záruční lhůtu. I mezi oficiálními prodejci této značky však byli někteří, kteří již dříve poskytovali dvouletou záruku. "My to děláme už od roku 1990, tedy v době, kdy se ještě ve Škodovce vyráběly pouze favority," vzpomíná majitel mladoboleslavského autosalonu Laureta Jaroslav Jelínek. "Máme statisticky doloženo, že v té době nás náklady na opravy závad vzniklých ve druhém roce provozu auta stály průměrně mezi čtyřmi až šesti stokorunami na auto. Tyto náklady se nám díky marketingu bohatě vrátily," říká Jelínek. Náklady plynoucí z dvouleté záruky se zde navíc dále snižovaly s tím, jak rostla kvalita nově vyráběných vozů Škoda. "Dnes už v podstatě ani v motorové části, ani na podvozku není žádný díl, který by se u normálně provozovaných automobilů značky Škoda musel během dvou let měnit," uvádí Jelínek.

Auto i na jaře žádá péči