Některé světové automobilky vyjely do boje o českého zákazníka nabídkou, která dosud nebyla na tuzemském trhu obvyklá. Namísto běžných dvou až tří let prodlužují záruky na vozidlo až na sedm roků.
Hlavním důvodem je snaha získat větší kus trhu a postavit se rostoucímu zájmu o dovoz ojetin. Jen od ledna do září se u nás prodalo přes 170 tisíc ojetých aut, těch nových bylo jen 99 tisíc.
Bonusy v podobě akčních cen zabírají míň, nastupuje právě přesvědčování prodloužením záruky.
Se sedmiletou zárukou přišla koncem loňského roku Kia na model Cee'd vyráběný v Žilině. Teď už nabízejí prodlouženou záruku na vybrané modely také například Chevrolet nebo Mitsubishi.
"Zákonnou dvouletou záruku už skoro nikdo nemá, čím dál více značek záruku prodlužuje,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
odle něj jde hlavně o reklamní tah, který dokáže přilákat nové zákazníky.
To potvrzují i zkušenosti samotných značek, které s takovou nabídkou přišly, částečně i statistiky dovozců.
"Reakce je na to velmi silná, ostatně se prodlužení záruky chytli i ostatní,“ říká Patric Fanc z Kia Motors.
Firma vysvětluje záruku, která platí na celé auto pět let a další dva na motor a pohonné ústrojí, svojí novou automobilkou v Žilině, kde je valná většina vozu vyráběna zcela automaticky bez zásahu člověka.
Nově s nabídkou na prodlouženou záruku přišlo například Mitsubishi. Pět let platí na vozy řady Colt. "Výrazně se oživila návštěvnost autosalonů, to je velice pozitivní. Přineslo nám to i řadu objednávek jiných modelů,“ říká Martin Krob ze společnosti M Motors, dovozce aut Mitsubishi. Delší záruku nabízí Mitsubishi jen v Česku.
Chevrolet má záruku pět let na všechny vozy kromě modelu Captiva. "Týká se to nejzatěžovanějších dílů na autě,“ uvedl Sales and Marketing manager Chevroletu Pavel Baštář.
Delší záruky jsou na modely vyráběné v nejmodernějších závodech, kde mají výrobci jistotu, že nebude příliš reklamací a na tak dlouhé záruce nakonec neprodělají. Zavádějí je také spíše automobilky, které mají v Česku menší podíl na trhu.
Největší prodejce aut v Česku, Škoda Auto, zatím prodloužení garance nechystá a drží se zpátky. "Máme dva roky standardní záruku na celé auto, tři roky na lak a dvanáct let na prorezivění plechů u nových modelů Octavia, Roomster a Fabia,“ vypočítává mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Byznys pro opravny
Nabídka dlouhé záruky je však také dobrým způsobem na stálé příjmy od majitelů nových aut. Každý totiž musí jednou ročně nebo po určitém počtu najetých kilometrů na garanční prohlídku.
A ta něco stojí. Například u dieselového modelu Kia cee'd kolem pěti tisíc korun. Pokud majitel vozu na prohlídku nepřijde, o záruku přichází.
Aut s delší zárukou bude přibývat. "Přizpůsobí se i další značky,“ věří ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Trh s novými vozy jde u nás nahoru. Meziroční nárůst od ledna do konce září je u nových osobních aut 6,5 procenta, celkem se zatím prodalo 98 709 nových vozů. V prodejích vede Škoda Auto, ale postupně ztrácí – její podíl na trhu klesl pod 40 procent.
Prodej aut v ČR počet za leden až září 07 |
|||
2006 | 2007 | nárůst | |
S prodlouženou zárukou | |||
Kia | 1898 | 3195 | 68 % |
Mitsubishi | 544 | 648 | 19 % |
Chevrolet | 1818 | 2125 | 17 % |
Ostatní značky | |||
Škoda | 38 216 | 35 676 | - 7 % |
Ford | 3883 | 6295 | 62 % |
Renault | 6311 | 5921 | - 6 % |
VW | 5606 | 5287 | - 6 % |
Peugeot | 4216 | 4947 | 17 % |
Hyundai | 4852 | 4859 | 0,1 % |
Citroën | 4052 | 4787 | 18 % |
Toyota | 3387 | 3925 | 16 % |
Fiat | 2214 | 2615 | 18 % |
Celkem prodáno | |||
nových aut | 98 709 | ||
ojetých aut z dovozu | 162 979 | ||
ojetých aut z Česka | 7 599 | ||
Pramen: SDA, Sdružení autom. průmyslu |