Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zásady a rady k tankování od 1. ledna 2001

aktualizováno 
Nový rok přináší kromě dalších novinek i změny na čerpacích stanicích. Od pump zmizí olovnatý benzin, jiné bude i značení stávajících bezolovnatých paliv. Úvahám o volbě benzinu od začátku nadcházejícího roku prot musí předcházet pohled do technického průkazu či návodu k použití vozidla. V dokladech je zcela jednoznačně uvedeno, jaký benzin tankovat.
* Vozy s katalyzátory budou používat bezolovnaté benziny, jejichž sortiment zahrnuje tři druhy s úředně stanoveným označením: Normal BA-91, Super BA-95 a Super Plus BA-98.

* Stará auta bez katalyzátoru, která využívala olovnatý benzin Special 91, mohou napříště tankovat Special 91 s draslíkovou přísadou. U pump, které toto palivo nemají v sortimentu či na skladě, lze využít jakýkoliv bezolovnatý benzin, do kterého řidič individuálně přidá speciální přísadu. Ta se dodává v lahvích či aplikátorech.

* V zásadě lze konstatovat, že na benzin Special 91 s draslíkovou přísadou, který bude i nadále v nabídce většiny čerpadel, mohou jezdit vozy s motory, jež mají kompresní poměr menší než 9.

* Stará auta bez katalyzátoru, která využívala olovnatý benzin Super 96 a nemohou přejít na benzin Special 91 s draslíkovou přísadou, budou využívat jeden z víceoktanových bezolovnatých benzinů Super BA-95 či Super Plus BA-98, do něhož řidič přidá speciální přísadu. Ta se dodává v lahvích nebo aplikátorech.

* Přísady (aditiva) do benzinů pro auta, která dosud jezdila na víceoktanový olovnatý benzin, budou na trhu s různými obchodními názvy, například Benadit BA, Lead Substitute, Sosti Piombo, Gold Eagle Lead Substitute, Wynn's Bleiersatz, Aral Blei-Ersatz, OMV Pro + a další. Jednotlivá balení stojí podle velikosti od 30 do 130 korun. U přípravku by nikdy neměl chybět český návod k použití.

* Ve starých vozech, které dosud jezdily na olovnatý benzin a nově budou využívat aditivovaná paliva, lze napříště libovolně střídat Special 91 už z rafinerií upravený draslíkovou přísadou s některým z bezolovnatých benzinů s individuálně aplikovanou přísadou. Platí to samozřejmě tehdy, když vůz nepotřebuje palivo vyššího oktanového čísla. V opačném případě je možné použít jen bezolovnatý benzin příslušného oktanového čísla individuálně upravený přísadou.

* Benzin Special 91, který už sice neobsahuje olovo, ale kvůli použití ve starších automobilech bez katalyzátoru dostává v rafineriích jako aditivum draslík, nelze omylem u čerpacích stanic natankovat do aut s katalyzátorem. Stejně jako dosud má tankovací pistole aditivovaného Specialu 91 větší průměr, než je hrdlo nádrže aut s katalyzátorem.

* Při náhodném použití benzinu s draslíkovým aditivem v moderním autě s katalyzátorem by podle informací odborníků z Ústředního automotoklubu České republiky a organizace BESIP neměl katalyzátor utrpět. Delší používání aditivovaného benzinu v katalyzátorových vozech se však obecně nedoporučuje.

* Stará auta, která jezdila na olovnatý benzin a teď musí tankovat aditivovaný Special 91 nebo bezolovnaté benziny individuálně upravené draslíkovou přísadou, by sice v mnoha případech bylo možné předělat k jízdě na čisté bezolovnaté benziny (ventilová sedla by dostala vložky ze speciální tvrdé slitiny), ovšem úprava by zřejmě byla příliš nákladná. Snad by se dala akceptovat v případech, kdy vůz jezdí na hranici výkonu či plně zatížený na dálnicích.

* Pro dvoutakty - konkrétně pro Wartburgy, Trabanty a také Barkasy, v Česku nejrozšířenější - je vhodný bezolovnatý benzin, v němž samozřejmě nesmí chybět předepsané množství oleje. Také pro velmi frekventované ruské automobily Lada stačí neupravovaný bezolovnatý benzin.

Pracovníci benzinových čerpacích stanic se už připravují na změny názvů nabízených pohonných hmot tak, jak budou platit od 1. ledna 2001.

Autor:


Témata: Éčka, Lada, OMV, Trabant


Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.