Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zásady šetrné jízdy: Ochraňte přírodu i peněženku

  13:41aktualizováno  13:41
V Anglii chtějí v nejbližších letech zavést do výuky v autoškole i zásady ekologické jízdy. K přírodě šetrnému řízení se učí i v Nizozemsku. Je to totiž nejjednodušší a nejlevnější cesta k tomu, jak snížit spotřebu paliva a ruku v ruce s tím i emise, kterými automobily zatěžují své okolí.

Závody dragsterů jsou o co nejvyšší spotřebě, na ekologii se myslí až v poslední řadě | foto: Profimedia.cz

Stejné auto může mít při různém stylu řízení hodně rozdílnou spotřebu paliva. Ale velké rozdíly jsou i mezi samotnými automobily.

Některé jsou k okolí přívětivější, jiným se kouří z výfuku tak, že se okolo stojící lidé chytají za nos.

Přinášíme zásady ekologického způsobu řízení a žebříček nejekologičtějších vozů. Oba přehledy sestavil Německý dopravní klub (Verkehrsclub Deutschland).

Nevozte v autě zbytečnosti
Šetřit palivo se dá ještě dříve, než vyrazíte na cestu. Každý kilogram zátěže zvyšuje spotřebu paliva. 100 kilogramů navíc může zvýšit spotřebu o půl litru paliva na 100 kilometrů. Spotřeba citelně roste také se zavazadly na střeše.

Podle Německého dopravního klubu (VCD) spotřebuje auto se třemi bicykly na střeše při rychlosti 100 km/h i o čtyři litry paliva více.

Vyšší tlak do pneumatik
Foukejte pneumatiky na nejvyšší hodnotu doporučenou výrobcem vozu. S vyšším tlakem sice klesá pohodlí jízdy, ale zároveň i spotřeba paliva.

Kdo si na auto nechá namontovat širší pláště, musí rovněž počítat s nárůstem spotřeby. Pokud je to možné, ptejte si při koupi pneumatik po pláštích s nízkým valivým odporem. 

 

Top Ten nejekologičtějších aut podle VCD 2005/2006

 1. Toyota Prius
(Hybridní auto)
 2.

Citroën C1 1,0

Peugeot 10 Petit Filou

Toyota Aygo

 5. Daihatsu Cuore 1,0
 6. Opel Corsa ECO 1,0
(S převodovkou Easytronic)
 7. Daihatsu Sirion 1,0
 8. Renault Twingo ECO 1,2
 9. Toyota Yaris 1,0 ECO
(Toyota Yaris předchozí generace)
 10. Suzuki Alto
Poznámka: Ne všechny uvedené vozy jsou v prodeji u českých dealerů.

Nejezděte na krátké vzdálenosti
Podle automobilky Volkswagen dosahuje spotřeba paliva ihned po nastartování 30 až 40 litrů na 100 km.

Po ujetí jednoho kilometru klesá spotřeba na 20 litrů. Až po dalších čtyřech kilometrech se motor zahřeje a spotřeba se ustálí.

Proto jsou jízdy na krátké vzdálenost nešetrné. Pro motor je navíc nejlepší, když se auto po nastartování hned rozjede.

Na nízké otáčky
Jízda na nízké otáčky je alfou a omegou ekologické jízdy. Při nízkých otáčkách klesá spotřeba až o 30 procent. Například ve městě stačí motoru 2000 otáček za minutu.

Brzy přeřazujte
Druhý rychlostní stupeň se má řadit ihned poté, co se dá auto do pohybu. Z 2. a 3. stupně přeřazujte výše ve 2000 otáčkách.

Nebojte se přitom více zatlačit na plyn. Je šetrnější přidat více plynu a zavčas přeřadit, než pomalu zrychlovat do vyšších otáček za hranicí 2000 otáček za minutu.

Kdo nemá otáčkoměr, má na 3. stupeň řadit při rychlosti 25 až 30 km/h, 4. stupeň při 35 až 45 km/h a 5. stupeň při 50 až 55 km/h. Kromě spotřeby paliva jde i o hluk.

Auto jedoucí na 2. stupeň rychlostí 50 km/h vydává tolik hluku, kolik 20 aut při stejné rychlosti, ale se zařazeným 4. stupněm.

Nejlepší mezi
kompaktními vozy
(Osobní vůz s délkou alespoň 4 metry a/nebo výškou 1,55 m a kufrem od 300 litrů)

 1. Honda Civic IMA
(S přídavným elektromotorem o výkonu 9 koní)
 2. Mercedes A 160 CDI
 3. Audi A3 1,9 TDI
(Filtr pevných částic v doplňkově výbavě  v Německu od října 2005)
 4. Toyota Yaris Verso 1,3
(Toyota Yaris předchozí generace)
 5. Opel Astra 1,3 CDTI Ecotec
(Filtr pevných částic ve standardní výbavě v Německu od podzimu 2005)
 6. Citroën C4 HDI 110 FAP
 7. Mercedes A 150
 8.

Ford Focus 1,6 Ti-VCT

Opel Astra 1,4 Twinport Ecotec
(S převodovkou Easytronic)

 10.

Peugeot 307 Grand Filou HDi FAP 110

Hyundai Accent 1,3 GLS

Poznámka: Ne všechny uvedené vozy jsou v prodeji u českých dealerů.

Předvídejte
Každé rozjíždění a zrychlování s sebou nese velkou spotřebu paliva. Při dobré předvídavosti se dá hodně ušetřit. Sledujte semafory, k nimž se blížíte a vyřaďte rychlost s předstihem, pokud svítí červená.

Nebrzděte příliš motorem
Brzdění motorem není potřebné, u starších vozů s karburátorem navíc znamená až desetinásobné zvýšení emisí.

Proto se doporučuje jen při jízdě z velkého kopce. Při zpomalování z velké rychlosti je dobré brzdit se zařazeným pátým nebo čtvrtým rychlostním stupněm.

Jízda mimo město
Na okresních silnicích a dálnicích by auto se 2000 otáčkami za minutu nevystačilo.

Také při zrychlování na dálnici nebo předjíždějí je nutné motor více zatížit. Přesto platí, že čím nižší rychlost, tím nižší spotřeba a emise.

Podle automobilky Ford je spotřeba při jízdě maximální rychlostí dvojnásobná oproti rychlosti odpovídající třem čtvrtinám možností vozu. Na okresních silnicích je optimální rychlost 80 km/h a na dálnici 120 km/h.

Žrouti proudu
Spotřebu paliva zvyšují zapnuté spotřebiče, protože zatěžují alternátor. Klimatizací roste spotřeba při jízdě ve městě až o 1,8 litru na 100 km.

Také malé motorky například stěračů znamenají více paliva. Zapomínat nelze ani na vyhřívaní zadního okna – při jízdě po městě zvyšuje spotřebu až o 0,4 litru.

Vypínejte motor
Když víte, že budete stát déle než 10 vteřin, vypněte motor. Při následném nastartování nesešlapujte plyn.

***

Nejlepší rodinná auta
(Osobní vůz s pěti sedadly, nejméně 4 dveřmi, s kufrem od 400 litrů a délkou přes 4,2 metru nebo karosérií minivanu)

 1. Toyota Prius
(Hybridní auto)
 2. Ford Focus 1,6 TDCi Turnier
 3. Mazda 3 1,6 MZ-CD
 4. Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi
 5. Volvo S40 1,6 D
 6. Opel Astra 1,3 CDTi Ecotec Caravan
(Filtr pevných částic ve standardní výbavě v Německu od podzimu 2005)
 7. Opel Combo 1,6 CNG Ecotec
(Monovalentní vůz na zemní plyn - jen s rezervou na 14 litrů benzinu)
 8. Volvo V50 1,6 D
 9. Škoda Fabia 1,4 Combi/Sedan
 10. VW Golf 2,0 Variant BiFuel
(Bivalentní vůz na zemní plyn. Známka pro provoz na plyn)
Poznámka: Ne všechny uvedené vozy jsou v prodeji u českých dealerů.
 
 

Nejlepší
velkoprostorové vozy
(Více než pětimístné automobily)

 1. Fiat Multipla Natural Power Gas
(Bivalentní vůz na zemní plyn; platí pro provoz na plyn)
 2. Opel Zafira 1,6 Twinport Ecotec
 3. Honda FR-V 1,7
Poznámka: Ne všechny uvedené vozy jsou v prodeji u českých dealerů.


Řidičák za úspornou jízdu

Podle britského deníku Guardian se v Anglii připravuje nová výuka pro adepty na získání řidičských průkazů. Půjde o tak zvaný Green Test.

Cílem je naučit řidiče jezdit tak, aby šetřili palivo, a tím snižovali emise proudící z výfuku auta. Vedle obvyklých praktických a teoretických zkoušek bude od roku 2008 v Anglii běžné, že uchazeč o řidičský průkaz předvede své schopnosti zkušebnímu komisaři při ekologické jízdě.

Znamená to, že nebude moci přehnaně akcelerovat a brzdit a bude muset zavčas přeřazovat na vyšší rychlostí stupeň. Jízda musí splňovat všechny nároky na plynulou jízdu.
Ekologické řízení přináší větší bezpečnost, nižší spotřebu paliva a auto zatíží okolí menšími emisemi.

Zkoušený v tomto "zeleném" testu nebude propadat, ani když ekologický test nezvládne.
Britské ministerstvo dopravy si ale od nové části výuky slibuje, že se tak jednoduše a levně zlepší ovzduší nejen ve městech.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.