Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zastava 101: nejstarší sériově vyráběný evropský vůz současnosti končí

  10:23aktualizováno  10:23
Model s označením 101 přežil ve výrobním programu srbské automobilky Zastava nástup modernějších vozů, ekonomické sankce proti Miloševičově Jugoslávii i bombardování továrny v roce 1999. Po 37 letech výroby se mu stala osudnou až nedávná dohoda srbské vlády s italským Fiatem.

Zastava 101 | foto: Zastava/rajče.net

Ten zastaralou továrnu v jihosrbském městě Kragujevac převezme a po modernizaci zde začne vyrábět vlastní modely. Poslední kusy Zastavy 101 mají výrobní linku opustit na přelomu října a listopadu.

Spolu s vozem, kterému se přezdívá "stojadin" nebo "kec", mají definitivně skončit i další dva letité modely, Koral a Florida. Ty se ale začaly vyrábět vlastně poměrně nedávno - první z nich v roce 1981 a ve své době elegantní Florida ještě o šest let později.

První kusy Zastavy 101 totiž opustily výrobní pás továrny v Kragujevaci už 15. října 1971 (jeho předobraz, Fiat 128, se ale poprvé objevil ještě o dva roky dříve). To ze "stojadina" dělá v současnosti nejdéle sériově vyráběný model automobilu v Evropě. Během téměř čtyř desítek změn přitom vůz prošel jen drobnými modifikacemi.

Další fotografie zastav najdete ve fotogaleriích na rajče.net - ZDE

Srbský zákazník si tak dodnes za zhruba 100 000 korun může koupit auto, které se od začátku 70. let příliš nezměnilo - jen originální kulatá světla vystřídala hranatá a interiér ovládl místo původní koženky plast, jenž nahradil i chrom na náraznících a vnějších zrcátkách. Jinak si ale člověk v novém "stojadinu" může připadat jako ve stroji času: místo vstřikování má motor tradiční karburátor a o airbagu si může majitel nechat jen zdát.

Vyrobilo se přes milion "stojadinů"
Příliš změn se během výroby nedočkala ani diskutabilní kvalita "stojadinů". V jugoslávském časopisu Auto Revija se už v srpnu 1972 objevily kritické ohlasy prvních majitelů - Ivica Krašovec ze Záhřebu kupříkladu psal, že se mu u zcela nového vozu třikrát po sobě zablokovaly brzdy, Dušan Ćurčić z Bělehradu si stěžoval na odbytou elektroinstalaci. Dnes majitelé na internetu poukazují na odbyté dílenské zpracování a pazvuky.

Od roku 1971 se vyrobilo přes milion "stojadinů", z výrobního pásu v Kragujevaci sjelo ještě 250 000 vozů Zastava 128, což je vlastně původní sedan Fiat (dnes se dodává už jen v rozloženém stavu do Egypta).

Výroba ale v posledních letech klesá, ročně se vyrobí kolem 2 000 vozů. Je to však stále asi 20 procent roční produkce automobilky v Kragujevaci. Nejnovějším produktem továrny Zastava, která vznikla už v polovině 19. století jako zbrojovka a automobily vyrábí od 30. let 20. století, se v roce 2006 stal licenční Fiat Punto.

Zastava pronikla i do Československa
Zastavu 101 (s označením 1100) je možné potkat i v Česku, ve druhé polovině 70. let ji prodávala Mototechna. Auto za 65 000 korun tehdy patřilo k těm dražším, stejně stála Lada 1300, Škoda 120 byla o 7 000 levnější. Na kvalitu zpracování si ale stěžovali i recenzenti tehdejších časopisů Automobil a Svět motorů.

Druhý z nich v roce 1977 v závěru napsal: "Máme-li jmenovat pořadí, v jakém by se měl výrobce věnovat zlepšování vozu, pak se o první dvě místa dělí kvalita dílenské práce a snižování hluku." V Československu se prodalo jen 10 000 "stojadinů" a v českém registru jich zůstává necelá pětina - kolik z nich opravdu jezdí, se nedá zjistit. Občas se zachovalý vůz ještě dá potkat na silnici a existují i internetové stránky věnované Zastavě. V sousedním Polsku, kde se Zastava 101 vyráběla v licenci, je dokonce aktivní klub, který pravidelně pořádá srazy.

"Stojadin" je docela populární i v bývalé Jugoslávii, přestože není tak kultovním vozítkem jako jeho předchůdce ve výrobním programu kragujevské automobilky - "fićo", tedy jugoslávská verze Fiatu 600, která se vyráběla v letech 1955 až 1985. Známá kapela Hladno pivo třeba zpívá, že "Ty nové značky padají z pásů/jsou to jen vraky bez duší/ten můj (stojadin) je čistá ruční práce/od nárazníku k výfuku."

Autoři: ,


Témata: Fiat, Hluk, Chrome, Lada, Pivo, Škoda




Nejčtenější

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Renault Koleos 4x4 2,0 dCi
Renault Koleos 4x4 2,0 dCi

r.v. 2014, naj. 32 000 km, diesel
529 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.