Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Se Zastavou je definitivní amen, zbyly po ní miliardové dluhy

  17:23aktualizováno  17:23
Legendární jugoslávská automobilka Zastava v srbském Kragujevaci je historií. Definitivní uzavření po dlouhé nečinnosti vyvolalo u mnohých Srbů bolestné vzpomínání na část minulosti, která je teď nenávratně pryč.

Zastava 1100 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Auta, kdysi oblíbená nejen v bývalé Jugoslávii, se už léta nevyráběla. Ale „zámek na bráně“, který minulý týden přikázal pověsit srbský soud, znamená konečné rozloučení s tím, co podle některých byly „lepší časy“, napsal magazín BalkanInsight.

Na společnost Zastava automobili z Kragujevace byl vyhlášen konkurz ve čtvrtek kvůli hromadícím se dluhům a poté, co byl její bankovní účet zablokován už 701 dní. Obchodní soud v Kragujevaci zahájil konkurzní řízení na návrh ministerstva hospodářství, a sice na základě toho, že záporná hodnota majetku dosáhla 410 milionů eur (11 miliard korun).

„Továrna byla postavena v padesátých letech, po druhé světové válce. A když jsme ji budovali a vyráběli v ní auta, budovala továrna i nás,“ říká bývalý dělník Zastavy Slavoljub Bataveljić, který je předsedou klubu fanoušků jednoho z nejpopulárnějších vozů automobilky, Fića fan klubu. „Měla velký dopad na Kragujevac, který po otevření automobilky začal vzkvétat,“ dodal.

Zastava 750 Fića
Zastava 750 Fića

Zastava 750 Fića

Malá Zastava 750, vyráběná na základě italského modelu Fiat 600 a přezdívaná Fića, se stala symbolem modernizace a úspěchu nové socialistické jugoslávské společnosti. Do roku 1985 sjelo z montovacích linek téměř milion těchto vozů, které obrazně řečeno postavily Jugoslávii na čtyři kola.

Bataveljić přiznává, že definitivní uzavření továrny ho hluboce zasáhlo. Lépe na tom není ani 300 dalších bývalých zaměstnanců automobilové Zastavy, jimž společnost dluží v přepočtu kolem milionu eur za nevyplacené mzdy z let 1997 až 2001. Chtěli konkurzní řízení pozdržet, dokud nebude zjištěna skutečná hodnota celého majetku firmy. Poukazovali přitom na to, že tento majetek je rozsáhlejší, než se tvrdí.

V době uzavření měla společnost pouhé tři zaměstnance. V roce 1989, ještě před uvalením mezinárodních sankcí na Srbsko a vypuknutím války v bývalé Jugoslávii, zaměstnávala 13 500 lidí a vyráběla ročně 220 000 aut. Devadesátá léta, válka a sankce, vše změnily.

V roce 2008 byly majetek a zařízení firmy Zastava automobili převedeny na novou společnost FIAT Srbija, v současné době FIAT Chrysler Srbija (FCA). Dluhy a přebytek pracovníků ale zůstaly Zastavě.

Zastava se stala jedním z velkých symbolů bývalé Jugoslávie, protože vozy, které továrna vyráběla, řídila většina dospělé populace staré Jugoslávie, ale také proto, že tato auta byla oblíbená po celém Balkánu i mimo něj. V regionu je stále řada klubů fanoušků vozidel Zastavy, zejména vozů Fića.

Fotogalerie

Výroba tohoto auta, které bylo vůbec prvním modelem automobilky, začala v roce 1955 a skončila až o 30 let později.

„Lidé si už dneska neumějí představit, jaké velké úsilí vložili dělníci do vybudování této továrny. Když se fabrika otevřela, nikdo nebyl vyučen v práci, kterou jsme dělali, takže jsme se všechno učili za pochodu,“ vzpomíná Bataveljić.

Fićami jezdil po celé Jugoslávii. Dobře si pamatuje, jak se v době prázdnin spakovaly do těchto malých aut celé rodiny a vyrazily k moři nebo někam jinam.

„Organizujeme v Kragujevaci festivaly vozů Fića i jiných modelů Zastavy už 12 let a rozšiřujeme se. Teď se festival jmenuje Balkan Fića Fest. Lidé se na něj sjíždějí ze všech zemí bývalé Jugoslávie, ba i z Francie a Švýcarska,“ chlubí se Bataveljić.

Aut Fića bylo celkem vyrobeno téměř milion a zaslouží si svůj pomník, protože jejich dopad na kulturu a ekonomiku v Jugoslávii byl tak velký, říká.

Jeho klub fanoušků již shromáždil více než 3000 podpisů pod petici žádající, aby tento symbol již dlouho zaniklé země a její kultury byl zvěčněn na jednom z náměstí Kragujevace.

Autoři: ,




Nejčtenější

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Další z rubriky

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

De Tomaso Pantera
Utajený skromný génius zemřel. Americký Ital navrhoval slavná auta

Z toho, co začalo jako zábavná studentská práce, se pro Toma Tjaardu vyklubala letenka do Evropy a pozvánka do extraligy karosářského designu. Byl to jeho...  celý článek

Volkswagen Karmann Ghia, Oldtimer Bohemia Rally 2017
OBRAZEM: Bugatka, carevna a felicie na prestižní veteránské rally

Třídenní Oldtimer Bohemia Rally 2017 odstartovala ve čtvrtek v podvečer. Je to nejprestižnější tuzemská veteránská soutěž zařazená do kategorie FIVA. Na start...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.