Zastavit superb? Určitě ne!

  • 81
Jeden z nejvyšších mužů německého koncernu VW, který vlastní i českou automobilku Škoda, Detlef Wittig, tvrdí, že mladoboleslavská automobilka není v koncernu outsiderem.

Před pár měsíci se objevily zprávy o tom, že v koncernu převládá názor, že Škoda by se měla držet produkce laciných neprestižních vozů a že superb byla chyba. Ještě žije nápad stopnout výrobu superbu?

Byly to dohady nejprve v českých a pak trochu i v německých médiích. Jen spekulace. Otevřeně říkám: Je to hloupost! Vždyť my sami jsme zahájili vývoj superbu. Přece si ho zase nezrušíme.

Škoda má své místo a v nejbližších třech letech nevidím nic, co by se na tom mělo změnit. Vždyť si vede celkem dobře i v situaci, kdy zpevňuje koruna: osmdesát procent její produkce jde na vývoz.

Značka VW představila v Ženevě vozy Touran a Multivan. Který z nich bude podle vašeho předpokladu na českém trhu průbojnější?

Multivan je pokračováním transportérů, jde o technický modelový vývoj. Transportéry jsou v českém prostředí velmi oblíbené, jsou dvojkou ve svém segmentu. Přál bych si, aby multivan pomohl naší značce atakovat vedoucí místo v prodeji. Ale i bez toho je celá tahle řada úspěšná.

A touran?

To je zcela nový vůz. Dalo by se možná očekávat, že bude mít nástup složitější. Ale úžasně variabilní automobil je jen o něco málo menší než sharan, technicky spolehlivý jako golf a v odpovídající cenové relaci - ten by žádné překážky před sebou také mít neměl.

Takže ani nepřipravujete nějakou masivní reklamní kampaň pro český trh?

Na každé auto, které přichází na trh, je třeba upozornit. Je otázkou, kolik je nutné na to vynaložit prostředků...

Podle nedávno zveřejněného průzkumu mezi vrcholnými manažery největších automobilek zažívá trh útlum. Prý čím hůř teď, tím rychleji bude zase lépe. Platí to i pro VW?

Zažíváme jako všichni složitější poslední dva roky. Nemyslím si, že by to bylo všechno vinou automobilek. Nejde o nic jiného než o to, kdy se lidé přestanou obávat příštího vývoje a poroste ochota investovat.

A nemá VW v současné době obtíže na severoamerickém trhu, když se vztahy mezi Německem a USA tak ochladily?

Jedna věc je trh, zájem a zvyk na konkrétní značku automobilů, a druhá věc je politika. VW je na severoamerickém trhu dobře zavedená značka, a tak se příliš neobávám, že by nějaké prudké výkyvy, jako například irácká krize, toto postavení změnily.

 

Evropská komise zahájila proti Německu řízení kvůli Volkswagenu

Evropská komise zahájila řízení proti Německu kvůli legislativě, která chrání největší evropskou automobilku před nepřátelským převzetím.

Potvrdil to dnes mluvčí komise Reijo Kempinen "Komise je znepokojena některými ustanoveními, která by mohla fungovat jako odrazování investic z jiných členských států. To by porušovalo pravidla smluv EU o volném pohybu kapitálu a právu firem na usídlení," řekl mluvčí.

Právní postup exekutiva EU zahájila zasláním oficiálního upozornění, žádajícího Německo o zdůvodnění napadeného zákona. Berlín má na odpověď dva měsíce.  Zahájením právních kroků komise riskuje další střet s německým kancléřem Gerhardem Schröderem. Ten byl dříve šéfem vlády spolkové země Dolní Sasko, sídla Volkswagenu, a ochrannou legislativu veřejně bránil.

Kancléř zároveň v minulosti obviňoval komisaře pro vnitřní trh Fritse Bolkensteina z toho, že se snaží záměrně poškozovat německý průmysl, především v připravovaných pravidlech, usnadňujících převzetí v mezistátním rámci. 

Volkswagen má legislativně zaručeno, že žádný z podílníků nebude mít více než 20 procent hlasovacích práv, tedy maximálně tolik, kolik má vláda Dolního Saska.

Komise EU nyní vede kampaň za odstranění zbylých bariér volného pohybu kapitálu v unii, a v tom ji v poslední době podpořilo několik rozhodnutí Evropského soudního dvoru. 

Komise již u soudu vyhrála v boji proti takzvaným zlatým akciím, kterými si vlády v privatizovaných firmách zajišťují kontrolu nad důležitými rozhodnutími. Evropský soudní dvůr však v nedávné době neshledal nic závadného na systému blokovacích minorit ve španělských firmách.

Pozorovatelé tak upozorňují na možnou slabost právních argumentů Evropské komise proti německé legislativě.