Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zásuvky patří do pravěku, elektromobily bude Toyota nabíjet bezdrátově

aktualizováno 
I automobilka Toyota si myslí, že možnost bezdrátového dobíjení elektromobilů bude uživatelsky příjemnějším řešením než dobíjení ze zásuvek. Investuje proto do společnosti WiTricity, která technologii dobíjení na dálku vyvíjí.

Toyota Prius | foto: Toyota

Spolupráce se bude odehrávat ve dvou rovinách. Toyota bude společně s WiTricity pracovat na vývoji a rozvoji vlastní technologie bezdrátového dobíjení a také navýší kapitál společnosti, aby mohla výzkum a vývoj financovat.

Cílem je v co nejkratší době dostat technologii WiTricity do praxe a používat ji k nabíjení elektromobilů a plug-in hybridů japonské značky. Bezdrátové dobíjení baterií není prakticky nic nového, pro použití v automobilovém průmyslu ji již nějakou dobu vyvíjí a propaguje společnost Halo IPT. Technologie WiTricity, která vznikla v laboratořích univerzity MIT, je ale trochu jiná.

Zatímco technologie Halo IPT (a některých dalších firem) využívá prostý princip magnetické indukce, efektivně funguje na vzdálenost maximálně desítek centimetrů a vyžaduje alespoň částečný překryv zdroje a přijímače energie, WiTricity spoléhá na magnetickou rezonanci.

Vysílač a přijímač energie jsou dva magnetické oscilátory, mezi kterými lze přenášet energii na vzdálenost i několika metrů. Zdroj a přijímač přitom nemusí být v určité orientaci, dokonce není vyžadována ani přímá viditelnost mezi nimi. Magnetické pole vytvářené zdrojem totiž dokáže obepnout kolem vodivé překážky, která se mezi zdrojem a přijímačem nachází.

Technologie má pochopitelně nejvyšší účinnost (přes 95 %) přenosu energie při relativně krátkých vzdálenostech, tato relativita záleží na poměru mezi velikostí vysílače a přijímače. Přenášet lze výkony od řádu miliwattů až po kilowatty. Toyota si tak od této technologie slibuje, že se elektromobily budou moci samy dobíjet třeba v garáži, kde bude zdroj energie umístěn například na stěně. Účinnost dobíjení přitom bude prakticky nezávislá na tom, jak řidič vůz do garáže zaparkuje.

Systém by mohl být pro Toyotu velkou konkurenční výhodou. Na druhou stranu vyvstávají otázky, kolik různých způsobů dobíjení nakonec budou odlišné elektromobily používat. Nadšení ze snadného používání jednotlivých technologií by totiž mohla vystřídat frustrace ze vzájemné nekompatibility a tudíž praktické nemožnosti spolehlivě nabíjet vozy jinde než doma.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.